COMMUNICATIVE FEATURES OF FUTURE SPECIALISTS WITH DIFFERENT LEVELS OF SOCIAL CREATIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-15

Keywords:

applicants for higher education, divergent thinking, in communication, communicative control, creativity, social creativity

Abstract

Introduction. The article analyzes the phenomenon of social creativity of the individual, defining it as a flex- ible skill of future specialists. The scientific substantiation of the relevance of the problem of social creativity is due to the rapid transformations of modern society and relationships. The lack of the level of adaptive potential and communicative qualities, the presence of conflict, the inability to fully integrate into society, establish relationships with others cause a number of personal psychological problems that cause an insufficient level of development of social creativity.The empirical analysis of communicative creativity was implemented through the use of the social creativity test by C. Gu, the methodology for studying communicative control by S. Schneider, and the methodology for studying commu- nicative orientation by S. Bratchenko. The study involved 185 higher education applicants studying in the specialties of “biology”, “physics”, “psychology”, “information technologies”, “pedagogy”, “language and literature”.The purpose and objectives of the article are to determine the features of the manifestation of direction in the com- munication of specialists from different industries with different levels of social creativity.Scientific novelty. According to the results of the study, it was determined that social creativity is specific creative abilities that arise in social interaction or social activity. The level of development of social creativity has a greater im- pact on the manifestation of communicative control and orientation in communication than the specialty of applicants.A high level of social creativity has a positive effect on the level of communicative control and becomes an obstacle to destructive communicative strategies.Conclusions. The study shows that social creativity is manifested in non-standard solutions to social tasks and problems, which allows you to create something new in the field of interpersonal interaction and is characteristic mostly of socially adapted individuals who do not experience situational tension in social interaction.

References

Демченко О.П. Теоретизація соціальної обдарованості через наукову рецепцію психологічних концепцій. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VI : Психологія обдарованості. Випуск 14. Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2018. С. 36–48.

Лозова, В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів, 2-е вид., Харків. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, ОВС, Харків, 2000. 164 с.

Никоненко Ю.В. Критерії діагностики соціальних здібностей. Народна освіта. 2013. Випуск № 3 (21). https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1442/

Поєзднік О.В. Феномен соціальної креативності у психології: концептуалізація поняття і методи психодіагностики. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 65. С. 262–274.

Саврасов М.В., Єрмоленко К.В. Психологічний аналіз теоретико-методологічних передумов дослідження соціальної креативності майбутніх психологів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. Миколаїв: МНПУ. 2016. 1 (16). C. 188–192.

Яценко Т.С., Кміт Я.М., Олексієнко Б.М. Активне соціально-психологічне навчання, теорія, процес, практика: Навч. посібник. Хмельницький : Видавництво НАПВУ, 2001. 792 с.

Gu C. Social creativity psychology. Peking: China Social Science Press. 2011. 132 p.

Fischer G., P. Ehn et al. Symmetry of Ignorance and Informed Participation. Proceedings of the Participatory Design Conference (PDC’02). Malmö University, Sweden, CPSR. 2002. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950705100000654?via%3Dihub.

Mouchiroud C., Lubart T. I. Social creativity:A cross-sectional study of 6- to 11-year-old children. International Journal of Behavioral Development. 2002. 26. Pp. 60–69.

Van Bezouw M.J., van der Toorn J., Becker J.C. Social creativity: Reviving a social identity approach to social stability. Eur J Soc Psychol. 2021. 51. Pp. 409–422. https://doi.org/10.1002/ejsp.2732.

Downloads

Published

2025-05-30

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES