ДЕТЕРМІНАНТИ БУЛІНГУ, ЙОГО НАСЛІДКИ ТА ШЛЯХИ ЛОКАЛІЗАЦІЇ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-2Ключові слова:
насильство, референтні групи, агресія, булінг, підлітки, сім’я, педагоги, соціально-педагогічна профілактика та локалізація булінгуАнотація
Вступ. Наукове дослідження зумовлене існуванням надзвичайно гострої проблеми насильницьких та агресивних поведінкових проявів в підлітковому (учнівському) середовищі підлітків. У процесі соціалізації беруть до уваги певні морально-етичні норми взаємодії підлітків з іншими учасниками соціальної групи, де цькування та насильство займають провідне місце. Наукова новизна. Розглянуто першопричини формування та шляхи локалізації насилля серед дітей. Висвітлено головні чинники, з-поміж яких вирізняються сім’я, педагоги та референтні групи, що можуть слугувати головною передумовою зародження насильницької політики в дитячому / підлітковому середовищі. Вказано соціологічні дані щодо булінгу в учнівському середовищі. Публікація містить результати практичних напрацювань з вивчення рівня агресивності школярів, що є передумовою скоєння насилля одними учнями над іншими. Мета статті полягає у виокремленні булінгу як однієї з ключових соціально-психоло-педагогічних проблем сучасного українського суспільства. Результати. В ході наукових розвідок щодо булінгу як соціального явища нами встановлено його можливі складові – нетолерантність та нетерпимість до інших дітей, серед яких першими жертвами стають особи з фізичними вадами, поведінковими особливостями, особливостями зовнішності, поганими соціальними навиками, хворобами, затримкою розумового розвитку, труднощами у навчанні тощо. Запропоновано низку рекомендацій, що слугуватимуть дієвим соціально-педагогічним інструментом щодо профілактики та локалізації підліткового булінгу (негайна реакція на прояви насильства в освітньому середовищі та поза ним, систематична просвітницька робота щодо ознак та його наслідків, вивчення динаміки булінгу, його аналіз, висвітлення чіткого механізму повідомлення учнями про факти насильства з забезпеченням конфіденційності). Надано рекомендації щодо активізації командної роботи науковців та педагогів, батьків, осіб, дотичних до становлення підлітків з метою превенції та локалізації досліджуваного явища. Педагогам запропоновано підвищувати власний компетентнісний рівень шляхом участі у тренінгах та програмах; інтенсифікувати інформаційно-просвітницьку роботу з батьками щодо проявів булінгу та шляхів його локалізації.
Посилання
Корнійченко А. Дефінітивна характеристика булінгу як юридичної категорії адміністративного права. Вісник АПСВТ. 2020. № 3-4. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Visnyk_3-4_2020-18-25.pdf (дата звернення: 09.01.2025).
Берзіня О. О. Профілактика виникнення та подолання виявів булінгу в дитячому середовищі. Основи здоров’я. 2018. № 7. С. 2–8.
Булінг у початковій школі. Освіта України. 2019. Вип. 21. С. 5.2. Єфремова Г. Л. Шкільний булінг: специфіка та особливості прояву. Педагогічна майстерня. 2017. Вип. 8 (80). С. 14–19.
Васильєва Н., Бондар К. Як захистити учнів від небезпеки? Кінолекторій профілактики правопорушень. Школа. 2018. № 6. С. 42–52.
Дженіфер Фразер, Ен Марі Гардінер, Річард Курвін. Булінг: звичайне явище, що руйнує психіку. Науково-методичний журнал. 2015. Вип. 11 (59). С. 18–23.
Кіричевська Є. В. Насильство в загальноосвітніх навчальних закладах: стратегії подолання. Практична психологія і соціальна робота. 2010. Вип. 8. С. 4–10.
Конвенція ООН «Про права дитини» від 20.11.1989. Ратифікована постановою ВР України 27.02.1991. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU89K01U?an=456428 (дата звернення: 15.01.2025).
Москаленко В. В. Соціалізація особистості: монографія. К. : Фенікс, 2013. 540 с.
Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища : метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. 2018. С. 22.
Kowalski Robin M., Limber Susan P., Agatston Patricia W. Cyber bulling: bulling in the digital age. Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2008. P. 218.
Olweus D. Bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge, MA : Blackwell. 1993. P. 215.