DETERMINANTS OF BULLYING, ITS CONSEQUENCES, AND PATHS OF LOCALIZATION: SOCIO-PEDAGOGICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-2Keywords:
violence, reference groups, aggression, bullying, adolescents, family, teachers, socio-pedagogical prevention and localization of bullyingAbstract
Introduction. The scientific research is due to the existence of an acute problem of violent and aggressive behavioral manifestations among adolescents, who, in the process of socialization, take into account certain moral and ethical norms of interaction with other members of a social group, where bullying and violence can occupy a prominent place. Scientific novelty. The determinants of the origin and ways of localization of violence among children are considered. Three main factors (family, teachers, reference groups) that can form or prevent violent policies in children are highlighted. Sociological data on bullying in the student environment are indicated. Practical aspects of studying the level of aggressiveness of schoolchildren, which is a prerequisite for the commission of violence by some students against others, are included. The purpose of the article is to identify bullying as one of the key socio-psychological and pedagogical problems of modern Ukrainian society. Results. In the course of scientific research on bullying as a social phenomenon, we have established that its possible components may be intolerance and intolerance towards other children, among whom the first victims are individuals with physical disabilities, behavioral characteristics, appearance features, poor social skills, illnesses, mental retardation, learning difficulties, etc. Several recommendations have been proposed that can become an effective socio-pedagogical tool for the prevention of adolescent bullying, in particular, intolerance of any manifestations of violence in the educational environment and beyond, active educational work on the signs of bullying and its consequences, analytical work with each individual case of violence and harassment, the creation of a clear and understandable mechanism for students to report facts of violence with confidentiality. It is recommended that the scientific and pedagogical community, parents, and individuals involved in fo rming adolescents should intensify teamwork to prevent bullying in their environment. Educators are invited to increase their level of competence by participating in trainings and programs and to intensify information and educational work with parents regarding the manifestations of bullying and ways to localize it.
References
Корнійченко А. Дефінітивна характеристика булінгу як юридичної категорії адміністративного права. Вісник АПСВТ. 2020. № 3-4. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Visnyk_3-4_2020-18-25.pdf (дата звернення: 09.01.2025).
Берзіня О. О. Профілактика виникнення та подолання виявів булінгу в дитячому середовищі. Основи здоров’я. 2018. № 7. С. 2–8.
Булінг у початковій школі. Освіта України. 2019. Вип. 21. С. 5.2. Єфремова Г. Л. Шкільний булінг: специфіка та особливості прояву. Педагогічна майстерня. 2017. Вип. 8 (80). С. 14–19.
Васильєва Н., Бондар К. Як захистити учнів від небезпеки? Кінолекторій профілактики правопорушень. Школа. 2018. № 6. С. 42–52.
Дженіфер Фразер, Ен Марі Гардінер, Річард Курвін. Булінг: звичайне явище, що руйнує психіку. Науково-методичний журнал. 2015. Вип. 11 (59). С. 18–23.
Кіричевська Є. В. Насильство в загальноосвітніх навчальних закладах: стратегії подолання. Практична психологія і соціальна робота. 2010. Вип. 8. С. 4–10.
Конвенція ООН «Про права дитини» від 20.11.1989. Ратифікована постановою ВР України 27.02.1991. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU89K01U?an=456428 (дата звернення: 15.01.2025).
Москаленко В. В. Соціалізація особистості: монографія. К. : Фенікс, 2013. 540 с.
Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища : метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. 2018. С. 22.
Kowalski Robin M., Limber Susan P., Agatston Patricia W. Cyber bulling: bulling in the digital age. Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2008. P. 218.
Olweus D. Bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge, MA : Blackwell. 1993. P. 215.