ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ АКСІОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ (ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-5Ключові слова:
аксіологічна компетентність, умови, дидактичні умовиАнотація
У статті проаналізовано психолого-педагогічну літературу та встановлено, що питанням формування аксіологічної компетентності присвячено наукові праці, які мають вузько методичний характер. Аксіологічну компетентність науковцями розглянуто як складову предметної компетентності, а саме історичної компетентності, та в контексті підготовки фахівців у різних галузях. Представлено поняття «аксіологічна компетентність». Успішність засвоєння духовних і матеріальних цінностей, прищеплення моральних ідеалів та ціннісних орієнтирів, а в подальшому формування аксіологічної компетентності, особливо в початковій школі, залежить від створення дидактичних умов. Розкрито поняття «умови», «дидактичні умови». Термін «дидактичні умови» трактуємо як свідомо створений комплекс обставин, який має вагомий вплив на ефективність освітнього процесу через застосування конкретних методів та прийомів, які стимулюють індивідуальну активність кожного учня молодшого шкільного віку. Під контентом «дидактичні умови формування аксіологічної компетентності учнів молодшого шкільного віку» розуміємо комплекс взаємообумовлених внутрішніх і зовнішніх факторів, які взаємопов’язані, взаємообумовлені та забезпечують ефективність і результативність процесу навчання учнів молодшого шкільного віку в розвивальному аксіологічному середовищі. Представлено основні дидактичні умови, що мають впливати на формування аксіологічної компетентності учнів молодшого шкільного віку: інтенсифікації розвивального аксіологічного середовища для розвитку особистості учня молодшого шкільного віку, здатного до розв’язання нестандартних завдань аксіологічного спрямування; забезпечення інтеграції аксіологічної інформації з основним програмовим матеріалом навчальних предметів; розширення та поглиблення бази аксіологічних знань учнів молодшого шкільного віку та вміння інтегрувати їх у практичну навчально-ігрову діяльність; забезпечення взаємозв’язку навчальної та позанавчальної діяльності в процесі формування аксіологічної компетентності.
Посилання
Баханов К.О. Організація особистісно орієнтованого навчання. Порадник молодого вчителя історії. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 159 с.
Братко М.В. Освітнє середовище вищого навчального закладу: пошук стратегій управління. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2014. № 22. С. 15–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2014_22_4
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ, 2005. 1728 с. URL: https://archive.org/details/velykyislovnyk/page/n1/mode/2up
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ, 1997. 376 с.
Гурська О.В. Дидактичні умови реалізації інноваційних форм навчальної діяльності студентів коледжів у процесі вивчення суспільствознавчих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Полтава, 2015. 284 с.
Калюжна Т.Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти : монографія / за наук. ред. О.В. Уваркіної. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.
Капіца В.Ф. Філософія науки та ноосферно-наукові інновації в мисленні і пізнанні. Кривий Ріг : Видавничий центр ДВНЗ «КНУ», 2016. 623 с.
Коваль О.Є. Тематичний словник-довідник з психології та педагогіки : навчальний посібник. Вид. 2-ге, доповнене та перероблене. Тернопіль, 2013. 138 с.
Кудренко Д.О. Дидактичні умови формування художньо-графічних компетентностей студентів мистецьких спеціальностей : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Кривий Ріг ; Тернопіль, 2017. 20 с.
Леківська К.В. Ціннісні засади діяльності освітніх закладів. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2017. 136 с.
Малихін О.В. Методологічні основи визначення дидактичних умов у дослідженнях з теорії навчання (у вищій школі). Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогіка». 2013. Т. 215. Вип. 203. С. 11–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2013_215_203_4
Малієнко Ю.Б. Методика компетентнісно орієнтованого навчання всесвітньої історії у 7-му класі : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 96 с.
Нова українська школа: порад. для вчит. / під заг. ред. Н.М. Бібік. Київ : ТОВ «Видав. дім "Плеяди"», 2017. 206 с.
Перетяга Л.Є. Теоретичне обґрунтування дидактичних умов формування полікультурної компетентності учнів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2010. Вип. 7(60). С. 233–237. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2010/7/7_2010.pdf#page=233
Пометун О.І., Гупан Н.М, Власов В.С. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с.
Примачок Л.Л. Експериментальне дослідження стану сформованості професійної компетентності фахівців з фізичної реабілітації зі стажем роботи понад п’ятнадцять років. Актуальні проблеми психології. 2019. Том V. С. 195–208. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720178/1/APP_T5_V19.pdf#page=196
Психологічна енциклопедія. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
Смагін І. Еволюція методичних підходів до роботи з хронологією в процесі навчання історії. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 45–51.
Соняк Н.Л. Дидактичні умови формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі роботи з текстом : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк-Тернопіль, 2017–2018. 247 с.
Федчиняк А.О. Структура аксіологічної компетентності в шкільній історичній освіті. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 1(27). С. 190–198. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/2826/1/Struktura%20aksiolohichnoi%20kompetentnosti.pdf
Філософський енциклопедичний словник. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. 2-ге вид., доп. Київ : Академвидав, 2010. 456 с.
Чапюк Ю.С. Дидактичні умови розвитку креативного мислення молодших школярів у процесі навчання іноземних мов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк-Тернопіль, 2017–2018. 232 с.
Шетеля Н.І. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутнього фахівця в галузі культури і мистецтв в умовах аксіорозвивального середовища закладів вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Рівне, 2022. 463 с.