DIDACTIC CONDITIONS FOR THE FORMATION OF AXIOLOGICAL COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL PUPILS (THEORETICAL ASPECT)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-5Keywords:
axiological competence, conditions, didactic conditionsAbstract
The article analyzes the psychological-pedagogical literature and it is established that the issues of formation of axiological competence are devoted to scientific works that are narrowly methodical in nature. Axiological competence is considered by scientists as a component of subject competence, namely historical competence, and in the context of training specialists in various fields. The concept of «axiological competence» is presented. The success of assimilating spiritual and material values, instilling moral ideals and value guidelines, and in the subsequent formation of axiological competence, especially in primary school, depends on the creation of didactic conditions. The concept of «conditions», «didactic conditions» is revealed. We interpret the term «didactic conditions» as a consciously created set of circumstances that has a significant impact on the effectiveness of the educational process through the use of specific methods and techniques that stimulate the individual activity of each primary school pupil. By the content «didactic conditions for the formation of axiological competence of primary school pupils» we mean a complex of mutually determined internal and external factors that are interconnected, mutually determined and ensure the effectiveness and efficiency of the learning process of primary school pupils in a developmental axiological environment. The main didactic conditions that should influence the formation of axiological competence of primary school pupils are presented: intensification of the developmental axiological environment for the development of the personality of a primary school pupil capable of solving non-standard axiological tasks; ensuring the integration of axiological information with the main program material of educational subjects; expansion and deepening of the base of axiological knowledge of primary school pupils and the ability to integrate them into practical educational and game activities; ensuring the interconnection of educational and extracurricular activities in the process of forming axiological competence.
References
Баханов К.О. Організація особистісно орієнтованого навчання. Порадник молодого вчителя історії. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 159 с.
Братко М.В. Освітнє середовище вищого навчального закладу: пошук стратегій управління. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2014. № 22. С. 15–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2014_22_4
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ, 2005. 1728 с. URL: https://archive.org/details/velykyislovnyk/page/n1/mode/2up
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ, 1997. 376 с.
Гурська О.В. Дидактичні умови реалізації інноваційних форм навчальної діяльності студентів коледжів у процесі вивчення суспільствознавчих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Полтава, 2015. 284 с.
Калюжна Т.Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти : монографія / за наук. ред. О.В. Уваркіної. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.
Капіца В.Ф. Філософія науки та ноосферно-наукові інновації в мисленні і пізнанні. Кривий Ріг : Видавничий центр ДВНЗ «КНУ», 2016. 623 с.
Коваль О.Є. Тематичний словник-довідник з психології та педагогіки : навчальний посібник. Вид. 2-ге, доповнене та перероблене. Тернопіль, 2013. 138 с.
Кудренко Д.О. Дидактичні умови формування художньо-графічних компетентностей студентів мистецьких спеціальностей : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Кривий Ріг ; Тернопіль, 2017. 20 с.
Леківська К.В. Ціннісні засади діяльності освітніх закладів. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2017. 136 с.
Малихін О.В. Методологічні основи визначення дидактичних умов у дослідженнях з теорії навчання (у вищій школі). Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогіка». 2013. Т. 215. Вип. 203. С. 11–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2013_215_203_4
Малієнко Ю.Б. Методика компетентнісно орієнтованого навчання всесвітньої історії у 7-му класі : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 96 с.
Нова українська школа: порад. для вчит. / під заг. ред. Н.М. Бібік. Київ : ТОВ «Видав. дім "Плеяди"», 2017. 206 с.
Перетяга Л.Є. Теоретичне обґрунтування дидактичних умов формування полікультурної компетентності учнів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2010. Вип. 7(60). С. 233–237. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2010/7/7_2010.pdf#page=233
Пометун О.І., Гупан Н.М, Власов В.С. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с.
Примачок Л.Л. Експериментальне дослідження стану сформованості професійної компетентності фахівців з фізичної реабілітації зі стажем роботи понад п’ятнадцять років. Актуальні проблеми психології. 2019. Том V. С. 195–208. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720178/1/APP_T5_V19.pdf#page=196
Психологічна енциклопедія. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
Смагін І. Еволюція методичних підходів до роботи з хронологією в процесі навчання історії. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 45–51.
Соняк Н.Л. Дидактичні умови формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі роботи з текстом : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк-Тернопіль, 2017–2018. 247 с.
Федчиняк А.О. Структура аксіологічної компетентності в шкільній історичній освіті. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 1(27). С. 190–198. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/2826/1/Struktura%20aksiolohichnoi%20kompetentnosti.pdf
Філософський енциклопедичний словник. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. 2-ге вид., доп. Київ : Академвидав, 2010. 456 с.
Чапюк Ю.С. Дидактичні умови розвитку креативного мислення молодших школярів у процесі навчання іноземних мов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк-Тернопіль, 2017–2018. 232 с.
Шетеля Н.І. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутнього фахівця в галузі культури і мистецтв в умовах аксіорозвивального середовища закладів вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Рівне, 2022. 463 с.