КОМУНІКАТИВНА КРЕАТИВНІСТЬ У СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНИХ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-14

Ключові слова:

креативність, комунікативна креативність, гнучкі навички, спрямованість у спілкуванні, здобувачі вищої освіти, творчість, дивергентне мислення

Анотація

Вступ. У статті проаналізовано феномен комунікативної креативності особистості, визначено її як гнучку навичку майбутніх фахівців. Показано відмінності у розвитку різних видів спрямованості у спілкуванні здобувачів із різним рівнем комунікативної креативності. У статті проаналізовано явище комунікативної креативності особистості, визначеного як гнучкої навички майбутніх фахівців. Показані відмінності в розробці різних типів орієнтації у спілкуванні заявників з різними рівнями комунікативної креативності. Показано, що комунікативна креативність – це гнучка навичка майбутнього фахівця і яка позитивно позначається діалогічності у спілкуванні, стоячи на заваді неконструктивним типам комунікативної спрямованості (маніпулятивної, авторитарної, індиферентної, конформної).У сучасній науці проблема комунікативної креативності мало досліджена, незважаючи на те, що креативність визнається гнучкою навичкою фахівця XXI століття. Статус комунікативної креативності недостатньо визначений, а емпірична обізнаність щодо її психологічних характеристик вкрай мала. Усі ці обставини зумовили необхідність вивчення особливостей комунікативної творчості майбутніх фахівців різного профілю.Мета дослідження – визначення особливостей спрямованості у спілкуванні майбутніх спеціалістів залежно від рівня комунікативної компетентності.Наукова новизна. Комунікативна креативність – це стабільна характеристика особистості, яка містить інтелектуальні, емоційні та поведінкові компоненти, сукупність якої сприяє нестандартним рішенням у комунікативних ситуаціях, прояву творчості в спілкуванні, покоління оригінальних ідей та способів комунікації, вибір оптимальних стратегій. Комунікативна креативність – це здатність людини до незвичних та ефективних шляхів вирішення проблем, зміцнюючи комунікативні особистісні фактори, це здатність відкрити принципово нові або новітні рішення для розв’язання завдань у спілкуванні. Комунікативна креативність забезпечує нестандартні та ефективні способи вирішення проблем за рахунок збільшення комунікативного фактора. Емпіричний аналіз комунікативної креативності був реалізований шляхом застосування методики О. Саннікової та Р. Белоусової для вивчення комунікативної творчості, а також методології С. Братченка для вивчення орієнтації людини в комунікації.Висновки. Показано, що комунікативна креативність є гнучкою навичкою майбутнього фахівця і позитивно сприяє діалогічності у спілкуванні, визначаючи опір неконструктивним типам комунікативної спрямованості (маніпулятивної, авторитарної, індиферентної, конформної).

Посилання

Амплєєва О.М. Теоретична модель емоційного інтелекту як важливого компоненту професійної діяльності психолога. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2018. Вип. 3. С. 3–9.

Антошків А.В., Колісник М. Комунікативна креативність особистості: психологічний зміст та детермінанти розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 65. С. 8–24.

Averill J. R. A tale of two snarks: emotional intelligence and emotional creativity compared. Psychological Inquiry. 2004. 15. Р. 228–233.

Baer J. Creativity and divergent thinking. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. 1993. 136 р.

Gu C. Social creativity psychology. Peking: China Social Science Press. 2011. 132 р.

Kuipers B. S. Team development and team performance: Responsibilities, responsiveness and results : Doctoral dissertation degree of Doctor of Philosophy. The University of Groningen: Ridderkerk, 2005. 157 р.

Mickan S. Characteristics of effective teams: a literature review. Australian Health Review. 2000. Vol. 23. Рp. 179–192.

Tasova A.B., Niyazova G.Zh., Berkimbayev K.M., Pralieva R.E. Problems of formation of the future primary school teachers communicative creativity. RUDN Journal of Informatization in Education. 2018. 15 (2). Рр. 182–189.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ