МІЖСТАТЕВІ ДИФЕРЕНЦІЙНІ ВІДМІННОСТІ СТИЛЮ ГУМОРУ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Людмила Миколаївна КОМАРНІЦЬКА Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-6742-8314

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-9

Ключові слова:

гендерні особливості, гумор, міжстатеві відмінності, стереотип, підліток

Анотація

Вступ. Гумор є універсальним психологічним механізмом, що виконує різноманітні функції в емоційній, когнітивній та соціальній сферах. Його роль у житті людини багатогранна, а розвиток почуття гумору сприяє підвищенню якості життя та особистісному зростанню. Дослідження особливостей стилів гумору у юнаків і дівчат є актуальним у сучасних умовах, коли соціальні ролі, емоційна взаємодія та способи комунікації набувають нових форм у зв’язку з розвитком інформаційного суспільства. Гумор відіграє важливу роль у міжособистісному спілкуванні, сприяючи встановленню емоційного контакту, зниженню напруги та адаптації до соціальних умов. У юнацькому віці, коли активно формуються соціальні ролі, особистісна ідентичність та комунікативні навички, стиль гумору стає важливим інструментом самовираження. Мета дослідження – виявити особливості стилів гумору у юнаків і дівчат. Методологічною основою дослідження став функціональний підхід до вивчення гумору, запропонований Р. Мартіном.Наукова новизна роботи полягає в дослідженні міжстатевих диференціальних відмінностей стилю гумору підлітків, що дає змогу виявити специфічні особливості прояву гумору залежно від статі в цьому віковому періоді. Висновки. Гумор є не лише способом розваги, але й важливим інструментом для підтримки психологічного здоров’я, розвитку міжособистісних стосунків та адаптації до змін у житті. Стиль гумору підлітків залежить від статі, що проявляється у різних формах вираження гумору, його тематиці та способах комунікації.Так, наприклад, хлопці частіше використовують агресивний гумор, зокрема сатиру та іронію, тоді як дівчата схильні до більш тонкого гумору, зосередженого на взаєминах та соціальних ситуаціях.Таким чином, вивчення стилів гумору у юнаків і дівчат має не лише теоретичне значення для науки, але й вагоме практичне застосування для підвищення якості життя та міжособистісної взаємодії молоді.

Посилання

Аристотель. Нікомахова етика / пер. з давньогрец. В. Ставнюк. Київ: Аквілон-Плюс, 2002. 480 с.

Бабаджанова А. Соціокультурні та індивідуальні особливості розвитку почуття гумору у старшокласників: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2012. 253 с.

Гоббс Т. Левіафан / пер. з англ. Р. Димерця. Київ: Дух і Літера, 2000. 606 с.

Кремень В., Ільїн В. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: підручник. Київ: Книга, 2005. 528 с.

Bergson H. Laughter: An Essay on the Meaning of the Comic / Trs. C. Brereton, F. Rothwell. London: Macmillan, 1901. URL: http://www.gutenberg.org/ebooks/4352 (дата звернення: 27.01.2025).

Martin R. The Psychology of Humor: An Integrative Approach. Elsevier Inc., 2007. 472 p.

Morreall J. The Philosophy of Laughter and Humor. State University of New York Press, 1986. 270 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ