SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT AND REHABILITATION OF HIGHER EDUCATION STUDENTS WITH DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-13Keywords:
social and psychological support, higher education students with disabilities, inclusive education, psychological support, social adaptation, psychological rehabilitationAbstract
Introduction. The article is devoted to the study of social and psychological support and rehabilitation ofhigher education students with disabilities in the educational environment. The features of these individuals’ adaptation to the educational process are examined, as well as methods of psychological support aimed at overcoming social and emotional barriers.Inclusive education promotes the social integration of people with disabilities; however, its effectiveness largely depends on the level of social and psychological support. Insufficient attention to this aspect may complicate the process of adaptation to the educational environment, which in turn affects the academic achievements and psycho-emotional state of higher education students with disabilities. Studying effective approaches to supporting such students allows for identifying key aspects in organizing the educational process.The aim of the article is to explore the social and psychological support of students with disabilities in highereducation, particularly by studying effective methods of psychological rehabilitation and social adaptation that contribute to the successful integration of students into the educational environment.Scientific novelty. The impact of social and psychological support on the psycho-emotional state of students, their social adaptation, and academic achievements has been studied. The main components of rehabilitation work that reduce stress and psychological barriers and improve interaction with other higher education students have been identified. Conclusions. Comprehensive social and psychological support is a key element in the adaptation of higher education students with disabilities. It includes psychological support, mentoring, the use of adaptive technologies, and the promotion of social activity. Inclusive education should provide not only architectural accessibility but also conditions for the full participation of students with disabilities in all aspects of academic life, thereby reducing stigmatization and improving the psychological climate.
References
Аріщенко А. Інклюзивний освітній простір ЗВО України: сучасний стан та перспективи розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5 (79). С. 381–389.
Гончарук Н., Пихальський І. Характеристика інноваційних методів соціально-психологічної та фізичної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2021. С. 106–117. DOI: https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-17.106-117.
Гуляєва Л., Головко Я., Філь Г., Семигіна Т. Молодь з інвалідністю і соціальні медіа: державна політика, проєктна діяльність, інклюзія: монографія. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2021. 144 с.
Іванова І. Соціально-педагогічна робота з дітьми-інвалідами в системі соціальних служб для молоді: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05. Київ, 1998. 17 с.
Науково-методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти щодо створення та розбудови доступного та ефективного дизайну інклюзивного освітнього середовища в ЗВО / М. Нестеренко, Н. Цибуляк, Г. Мицик, Г. Лопатіна, А. Попова / за заг. ред. О. Гуренко. Запоріжжя: БДПУ, 2024.
Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення 28 вересня 2017 р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 25.03.2025).
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 21.03.2025).
Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ: монографія / М. Півторак, Н. Пасічник, О. Цвид-Гром, О. Хомчук та ін.; за заг. ред. Я. Новака. Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук», 2018. 211 с. URL: https://bc-uu.com.ua/wp-content/uploads/2018/11 /%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F- %D0%B1%D1%96%D0%BB%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0.pdf (дата звернення: 24.03.25).
Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: колективна монографія у 2 ч. Ч. 1: Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. Миронової, Л. Платаш. Чернівці: Технодрук, 2021. 352 с.
Шевчук Г. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 3. Ч. 2. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.23.
Lambert D.C., Dryer R. Quality of higher education students with learning disability studying online. International Journal of Disability, development and education. 2018. Vol. 65. Issue 4. P. 393–407. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2017.1410876.
Anderson M., Svensson L. Support programs for students with disabilities in Scandinavian countries: Individual counseling, mentoring, and adaptive educational technologies. Scandinavian Journal of Disability Studies. 2022. № 15 (2). P. 45–58.
McMillan J.M., Jarvis J.M. Mental Health and students with disabilities: a Review of Literature. Journal of psychologists and counsellors in schools. 2023. Vol. 23. Issue 2. DOI: https://doi.org/10.1017/jgc.2013.14 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1017/jgc.2013.14.
Lipka O., Forkosh A., Meer Y. Academic support model for post-secondary school students with learning disabilities: student and instructor perceptions. International Journal of Inclusive education. 2019. Vol. 23. Issue 2. P. 142–157. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1427151.
Gómez P.C. Disability and humans’ rights: a theoretical analysis. The Age of Human Rights Journal. 2015. № 4 (June). P. 34–59. URL: file:///C:/Users/%D0%9A%D0%9E%D0%9B%D0%AF%D0%9D%20 %D0%91%D0%A0%D0%90%D0%A2%D0%90%D0%9D/Downloads/ramonrr,+DISABILITY+AND+HU MANS+RIGHTS.+A+THEORETICAL+ANALYSIS.pdf.
Mogavi R.H., Hoffman J., Deng Ch., Du Y., Haq E.-U., Hui P. Envisioning an Inclusive Metaverse: Student Perspectives on Accessible and Empowering Metaverse-Enabled learning. 2023, Copenhagen, Denmark. ACM, New York, NY, USA, 8 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3573051.3596185. https://arxiv.org/pdf/2305.18318.
Smith J., Brown A. Results of international studies on the social isolation, academic inequality, and psychological distress experienced by students with disabilities. Journal of Higher Education and Disability Studies. 2021. № 15 (4). P. 34–50.
World Health Organization (WHO). Social-psychological support for students with disabilities: Integrating educational, psychological, and medico-social rehabilitation strategies. World Health Organization. URL: https://www.who.int/publications/i/item/xxxx .2022 (дата звернення: 24.03.25).