SANOGENIC THINKING AS A FACTOR IN PRESERVING THE MENTAL HEALTH OF STUDENTS IN MARTIAL LAW CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-8

Keywords:

mental health, sanogenic thinking, pathogenic thinking, sanogenic reflection, stress resistance

Abstract

Introduction. The article is devoted to the study of the role of sanogenic thinking in preserving and strengthening the mental health of students in conditions of martial law. It has been established that the mental health of students is associated with the conditions of martial law, which provokes stressful situations, which negatively affects in all spheres of a person’s life. To overcome these stressful situations, it is necessary to undergo appropriate training in order to suc- cessfully utilize external and internal resources. Purpose of the research – revealing the sanogenic thinking essence as a factor in the mental health preserving of students in conditions of martial law.Scientific novelty. Emphasis is placed on the fact that one of the internal resources for overcoming a negative emotional state is sanogenic thinking. It is noted that thinking is an inexhaustible resource that a person can use not only to overcome stress, but also to understand problematic, stressful situations, thanks to their comprehension (reflection) in difficult life situations. Conclusions. Through the analysis of psychological and pedagogical sources, it was found that the term “sanogenic reflection” denotes reflection aimed at reducing the individual’s suffering from negative emotions, which ensures a conscious choice of adequate models and strategies of behavior. The criteria of mental health are highlighted.In the context of the study is relevant the pathogenic thinking research. It is a thinking that generates negative emotions and creates emotional stress and adaptation diseases, as a result of which a person becomes defenseless against his own mind. Three features of pathogenic thinking are identified.The psychological conditions and means of forming sanogenic thinking in students are determined, which are supplemented by the method of developing sanogenic reflection through autopsychoanalysis of experiences. In addition, you can use the theory of emotional intelligence, which has gained wide application in the context of understanding and managing not only your own emotions, but also those of other people. Thanks to in time mental health support, students can realize their own potential and cope with life’s stresses, studying productively and fruitfully under martial law.The criteria for a high level of development of sanogenic thinking are identified and the possibilities of forming sanogenic thinking of future education seekers in conditions of martial law are revealed. Psychological training aimed at forming sanogenic thinking of future education seekers is characterized.It is thanks to psychological training that students’ personal growth occurs, they acquire the skills of sanogenic thinking, aimed at becoming more prosperous than before, developing their own internal mental strengths, harmonizing self-esteem, and activating the mechanisms of personal self-regulation and stress resistance resources.The proposed approach not only contributes to the preservation of mental health in conditions of martial law, but alsoensures success in future professional activities by developing constructive ways to overcome professional and interper-sonal difficulties, emotional exhaustion, and the development of sanogenic thinking.Prospects for further scientific research into the problem of increasing the level of stress resistance of students in conditions of martial law to preserve their mental health have been identified.

References

Аршава І. Ф. Емоційна стійкість людини та її діагностика : [монографія]. Дніпропетровськ : Вид-во ДНУ, 2006. 336 с.

Гільман, А. Тренінгова програма як засіб формування саногенного мислення студентської молоді. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» 2016. Вип. 3. C. 39–53.

Гільман А. Ю. Психологічні умови формування саногенного мислення студентської молоді : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.07 / Національний університет «Острозька академія». Острог, 2017. 400 с.

Гільман А.Ю. Алгоритми розгортання саногенного мислення студенської молоді. Молодий вчений. 2018. № 4.1 (56.1). URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7365/ (дата звернення: 05.02.25)

Дуб В. Особливості саногенного мислення студентів. Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія. 2019. Вип. 45. С. 76–88.

Корольчук М. С. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я : [навч. посібник]. Київ : Фірма “ІНКОС”, 2002. 272 с.

Ляшенко О. А., Казьмірук А. В. Вплив саногенного мислення на самовизначення особистості. URL: https://enpuir.npu.edu.ua › Liashenko_Kazmiruk (дата звернення: 22.01.25)

Примак Т.Л. Ефективність застосування методу саногенного мислення у корекції емоційної сфери особистості. URL: http://www.appsychology.org.ua › data › jrn (дата звернення: 18.01.25)

Психологічний словник / за ред. В. І. Войтко. Київ : Вища школа, 1982. 218 с.

Сучасні здоров’язбережувальні технології : монографія / за загальною редакцією проф. Ю. Д. Бой- чука. Харків: Оригінал, 2018. 724 с.

Титаренко Т. М. Соціально-психологічні чинники постановки особистістю життєвих завдань. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей АПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум, 2009. Вип. 23 (26). С. 97–105.

Федорчук В. М. Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетентності викладача» : навч.- метод. посіб. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2006. 240 с.

Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання [текст] : навч. посіб. Київ : «Центр учбов. літер.», 2014. 250 с.

Федорчук В.М., Федорчук В.В., Комарніцька Л.М. Тренінг комунікативної компетентності: Практикум. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2021. 176 с.

Центр громадського здоров’я МОЗ України. URL: https://phc.org.ua/news/scho-vazhlivo-znati-pro- psikhichne-zdorovya (дата звернення: 18.01.25)

Ярош Н. С. Саногенне мислення як чинник стрес-долаючої поведінки особистості : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: 19.00.01 / Інститут психології імені Г. С. Костюка. Київ, 2018. 23 с.

How to talk to loved ones about Ukraine and other distressing news. URL: https://www.medicalnewstoday. com/articles/how-to-talk-to-loved-ones-aboutukraine-stressful-news (Last accessed: 02.06.2022)

Mental Health. World Health Organisation. URL : https://www.who.int/health-topics/mental- health#tab=tab_1

Murphy, Kevin R. A critique of emotional intelligence : what are the problems and how can they be fixed? Psychology Press. New York. USA. 2014. 392 p.

Published

2025-05-30

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES