ETHICAL ASPECTS OF DIAGNOSING SPEECH DISORDERS IN CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-4Keywords:
ethics, diagnostics, speech disorders, non-discrimination, professional responsibility, cooperationAbstract
Introduction. Diagnostics of speech disorders in children is a complex and multifaceted process that requires not only high professional competence but also adherence to ethical principles at all stages of work. The article is devoted to a comprehensive analysis of the ethical aspects that arise in the process of diagnosing speech disorders in children. The work reveals a number of key issues related to the responsibility of specialists (speech therapists, psychologists, teachers, doctors) for compliance with ethical norms and principles in diagnostic activities. The author analyzes the importance of informed consent of parents or guardians to diagnostics, the scope and availability of information about the methods, goals and possible results of the examination, as well as the right of parents to refuse diagnostic procedures. Particular attention is paid to the issue of confidentiality and protection of a child’s personal data, which is a fundamental ethical principle. The purpose of the article is to provide a comprehensive analysis of the ethical aspects related to the diagnosisof speech disorders in children, as well as to determine the basic requirements for the professional ethics of speech therapists and other specialists involved in the diagnostic process.Scientific novelty. The paper systematizes the main ethical principles that should be taken into account during diagnosis: informed consent of parents, confidentiality of the child’s personal data, non-discrimination and objectivity in reporting results. The importance of transparency and objectivity in communicating diagnostic results to parents is revealed, as well as the importance of providing recommendations for further action and support. The article also highlights the ethical aspects of teachers’ cooperation with other professionals and institutions, as well as the need for continuous professional development and self-education to improve ethical competence. Diagnosis of speech disorders in children is a responsible and complex process that requires not only high professional competence, but also a deep understanding and strict adherence to ethical principles.Conclusions. Ethical standards are an integral part of high-quality diagnostic practice. Their observance contributes to strengthening trust in professionals, ensuring the rights of the child and effective interaction with the family. Violation of ethical requirements can lead to serious consequences, including psychological trauma to the child and loss of credibility of the specialist. Ethical diagnostics should be considered a prerequisite for providing humane and professional assistance to children with speech disorders.
References
Борак О. Причинна обумовленість порушень у мовленнєвому розвитку в розумово відсталих дітей. Особлива дитина: «навчання і виховання». 2015. Вип. 4. С. 24−32.
Вихрущ А.В. Діти з особливими потребами в умовах реформування системи місцевого самоврядування. Медична освіта. 2020. Вип. 4. С. 10−15.
Гаврилов О.В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. О.В. Гаврилов. Кам’янець-Подільський. Аксіома. 2009. 308 с.
Гріньова О.М., Терещенко Л.А. Дитяча психодіагностика: навчально-методичний посібник. Вінниця. Нілан-ЛТД. 2015. 227 с.
Комплексне оцінювання розвитку дітей з мовленнєвими порушеннями: метод. рек. з навч. дисц. В. Гладуш, Л. Котлова, І. Ілющенко, Н. Хоменко. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2024. 27 с.
Комплексна оцінка розвитку дитини з мовленнєвими порушеннями: навч.-метод. посіб. МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Ф-т дошкільної та спец. Освіти; укладач Л.А. Черніченко. Умань. «Сочінський М.М.». 2023. 142 с.
Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник. Е. Данілавічютє, Л. Трофименко, В. Ільяна, Ю. Рібцун, З. Мартинюк, Г. Грибань. Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України. 2022. 847 с.
Соботович Є.Ф. Критерії оцінювання мовленнєвого розвитку дитини (у його лексичній ланці) на різних вікових етапах. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (у його граматичній ланці) дитини дошкільного віку. Дефектологія. 2003. № 2. С. 2–11.
Соботович Є.Ф. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (в його фонетикофонематичній ланці) дітей дошкільного віку. Дефектологія. 2002. № 3. С. 2–4.
Трофименко Л.І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ Програмно-методичний комплекс. К. ПП «Актуальна освіта». 2013.108 с.
Черніченко Л.А. Рання логопедична корекція. Навчально-методичний посібник. Умань. 2020. 150 с.