СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-13Ключові слова:
соціально-психологічна підтримка, здобувачі вищої освіти з інвалідністю, інклюзивна освіта, психологічний супровід, соціальна адаптація, психологічна реабілітаціяАнотація
Вступ. Стаття присвячена дослідженню соціально-психологічної підтримки та реабілітації здобувачів вищої освіти з інвалідністю в умовах освітнього середовища. Розглянуто особливості адаптації цих осіб до навчального процесу, а також методи психологічного супроводу, спрямовані на подолання соціальних та емоційних бар’єрів.Інклюзивна освіта сприяє соціальній інтеграції осіб з інвалідністю, однак її ефективність значною мірою залежить від рівня соціально-психологічної підтримки. Недостатня увага до цього аспекту може ускладнити процес адаптації до освітнього середовища, що впливає на рівень академічних досягнень та психоемоційний стан здобувачів вищої освіти з інвалідністю. Вивчення ефективних підходів до підтримки таких здобувачів дає змогу визначити ключові моменти під час організації освітнього процесу.Метою статті є дослідження соціально-психологічної підтримки студентів з інвалідністю в умовах вищої освіти, зокрема вивчення ефективних методів психологічної реабілітації та соціальної адаптації, які сприяють успішній інтеграції студентів у освітнє середовище.Наукова новизна. Досліджено вплив соціально-психологічної підтримки на психоемоційний стан здобувачів, їхню соціальну адаптацію та навчальні досягнення. Визначено основні компоненти реабілітаційної роботи, що знижують стрес і психологічні бар’єри, покращують взаємодію з іншими здобувачами вищої освіти.Висновки. Комплексна соціально-психологічна підтримка є ключовим елементом адаптації здобувачів вищої освіти з інвалідністю. Вона включає психологічний супровід, менторство, використання адаптивних технологій та сприяння соціальній активності. Інклюзивна освіта має забезпечувати не лише архітектурну доступність, але й умови для повноцінної участі здобувачів з інвалідністю у всіх аспектах академічного життя, що знижує стигматизацію та покращує психологічний клімат.
Посилання
Аріщенко А. Інклюзивний освітній простір ЗВО України: сучасний стан та перспективи розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5 (79). С. 381–389.
Гончарук Н., Пихальський І. Характеристика інноваційних методів соціально-психологічної та фізичної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2021. С. 106–117. DOI: https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-17.106-117.
Гуляєва Л., Головко Я., Філь Г., Семигіна Т. Молодь з інвалідністю і соціальні медіа: державна політика, проєктна діяльність, інклюзія: монографія. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2021. 144 с.
Іванова І. Соціально-педагогічна робота з дітьми-інвалідами в системі соціальних служб для молоді: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05. Київ, 1998. 17 с.
Науково-методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти щодо створення та розбудови доступного та ефективного дизайну інклюзивного освітнього середовища в ЗВО / М. Нестеренко, Н. Цибуляк, Г. Мицик, Г. Лопатіна, А. Попова / за заг. ред. О. Гуренко. Запоріжжя: БДПУ, 2024.
Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення 28 вересня 2017 р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 25.03.2025).
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 21.03.2025).
Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ: монографія / М. Півторак, Н. Пасічник, О. Цвид-Гром, О. Хомчук та ін.; за заг. ред. Я. Новака. Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук», 2018. 211 с. URL: https://bc-uu.com.ua/wp-content/uploads/2018/11 /%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F- %D0%B1%D1%96%D0%BB%D0%B0-%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0.pdf (дата звернення: 24.03.25).
Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: колективна монографія у 2 ч. Ч. 1: Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. Миронової, Л. Платаш. Чернівці: Технодрук, 2021. 352 с.
Шевчук Г. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 3. Ч. 2. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.23.
Lambert D.C., Dryer R. Quality of higher education students with learning disability studying online. International Journal of Disability, development and education. 2018. Vol. 65. Issue 4. P. 393–407. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2017.1410876.
Anderson M., Svensson L. Support programs for students with disabilities in Scandinavian countries: Individual counseling, mentoring, and adaptive educational technologies. Scandinavian Journal of Disability Studies. 2022. № 15 (2). P. 45–58.
McMillan J.M., Jarvis J.M. Mental Health and students with disabilities: a Review of Literature. Journal of psychologists and counsellors in schools. 2023. Vol. 23. Issue 2. DOI: https://doi.org/10.1017/jgc.2013.14 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1017/jgc.2013.14.
Lipka O., Forkosh A., Meer Y. Academic support model for post-secondary school students with learning disabilities: student and instructor perceptions. International Journal of Inclusive education. 2019. Vol. 23. Issue 2. P. 142–157. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1427151.
Gómez P.C. Disability and humans’ rights: a theoretical analysis. The Age of Human Rights Journal. 2015. № 4 (June). P. 34–59. URL: file:///C:/Users/%D0%9A%D0%9E%D0%9B%D0%AF%D0%9D%20 %D0%91%D0%A0%D0%90%D0%A2%D0%90%D0%9D/Downloads/ramonrr,+DISABILITY+AND+HU MANS+RIGHTS.+A+THEORETICAL+ANALYSIS.pdf.
Mogavi R.H., Hoffman J., Deng Ch., Du Y., Haq E.-U., Hui P. Envisioning an Inclusive Metaverse: Student Perspectives on Accessible and Empowering Metaverse-Enabled learning. 2023, Copenhagen, Denmark. ACM, New York, NY, USA, 8 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3573051.3596185. https://arxiv.org/pdf/2305.18318.
Smith J., Brown A. Results of international studies on the social isolation, academic inequality, and psychological distress experienced by students with disabilities. Journal of Higher Education and Disability Studies. 2021. № 15 (4). P. 34–50.
World Health Organization (WHO). Social-psychological support for students with disabilities: Integrating educational, psychological, and medico-social rehabilitation strategies. World Health Organization. URL: https://www.who.int/publications/i/item/xxxx .2022 (дата звернення: 24.03.25).