САНОГЕННЕ МИСЛЕННЯ ЯК ЧИННИК ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Мар’ян Миколайович ТРІПАК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0001-6924-5469
  • Віктор Миколайович ФЕДОРЧУК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-5650-4713
  • Марина Борисівна ВОЛОЩУК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-3600-6792

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-8

Ключові слова:

психічне здоров’я, саногенне мислення, патогенне мислення, саногенна рефлексія, стресостійкість

Анотація

Вступ. Статтю присвячено дослідженню ролі саногенного мислення у збереженні і зміцненні психічного здоров’я здобувачів освіти в умовах воєнного стану. Встановлено, що психічне здоров’я здобувачів освіти пов’язане з умовами воєнного стану, який провокує стресові ситуації, що негативно позначаються на всіх сферах життєдіяльності особистості. Для подолання цих стресових ситуацій необхідно пройти відповідну підготовку, щоб успішно задіяти зовнішні та внутрішні ресурси. Мета статті – розкриття сутності саногенного мислення як чинника збереження психічного здоров’я здобувачів освіти в умовах воєнного стану.Наукова новизна. Зроблено акцент на тому, що одним із внутрішніх ресурсів подолання негативного емоційного стану є саногенне мислення. Зазначено, що мислення є невичерпним ресурсом, який особистість може застосовувати не тільки для подолання стресу, але й для розуміння проблемних, стресових ситуацій, завдяки їх осмисленню (рефлексії) у важких життєвих ситуаціях.Висновки. Завдяки аналізу психолого-педагогічних джерел з’ясовано, що термін «саногенна рефлексія» позначає рефлексію, спрямовану на зменшення страждань особистості від негативних емоцій, що забезпечує усвідомлений вибір адекватних моделей та стратегій поведінки. Виокремлено критерії психічного здоров’я. Актуальним у контексті дослідження є те, що патогенне мислення – це мислення, що породжує негативні емоції та створює емоційний стрес і хвороби адаптації, у результаті чого людина стає беззахисною перед власним розумом. Виокремлено три риси патогенного мислення. Визначено психологічні умови та засоби формування саногенного мислення у студентів, які доповнено методом розвитку саногенної рефлексії завдяки аутопсихоаналізу переживань. Крім того, можна скористатися теорією емоційного інтелекту, яка набула широкого застосування в контексті розуміння й управління не тільки власними емоціями, а й інших людей. Завдяки вчасній підтримці психічного здоров’я здобувачі освіти можуть реалізувати свій власний потенціал та впоратися із життєвими стресами, продуктивно і плідно навчатися в умовах воєнного стану.Виокремлено критерії високого рівня розвитку саногенного мислення та виявлено можливості формування саногенного мислення майбутніх здобувачів освіти в умовах воєнного стану. Схарактеризовано психологічний тренінг, спрямований на формування саногенного мислення майбутніх здобувачів освіти. Саме завдяки психологічному тренінгу відбувається особистісне зростання студентів, набуття навичок саногенного мислення, спрямоване на те, щоб стати більш благополучними ніж раніше, розвинути власні внутрішні психічні сили, гармонізувати самооцінку, активізувати механізми особистісної саморегуляції та ресурсів стресостійкості. Запропонований підхід сприяє не тільки збереженню психічного здоров’я в умовах воєнного стану, але й забезпечить успішність у майбутній професійній діяльності завдяки виробленню конструктивних способів подолання професійних, міжособистісних труднощів, емоційного виснаження та розвитку саногенного мислення.

Посилання

Аршава І. Ф. Емоційна стійкість людини та її діагностика : [монографія]. Дніпропетровськ : Вид-во ДНУ, 2006. 336 с.

Гільман, А. Тренінгова програма як засіб формування саногенного мислення студентської молоді. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» 2016. Вип. 3. C. 39–53.

Гільман А. Ю. Психологічні умови формування саногенного мислення студентської молоді : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.07 / Національний університет «Острозька академія». Острог, 2017. 400 с.

Гільман А.Ю. Алгоритми розгортання саногенного мислення студенської молоді. Молодий вчений. 2018. № 4.1 (56.1). URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7365/ (дата звернення: 05.02.25)

Дуб В. Особливості саногенного мислення студентів. Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія. 2019. Вип. 45. С. 76–88.

Корольчук М. С. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я : [навч. посібник]. Київ : Фірма “ІНКОС”, 2002. 272 с.

Ляшенко О. А., Казьмірук А. В. Вплив саногенного мислення на самовизначення особистості. URL: https://enpuir.npu.edu.ua › Liashenko_Kazmiruk (дата звернення: 22.01.25)

Примак Т.Л. Ефективність застосування методу саногенного мислення у корекції емоційної сфери особистості. URL: http://www.appsychology.org.ua › data › jrn (дата звернення: 18.01.25)

Психологічний словник / за ред. В. І. Войтко. Київ : Вища школа, 1982. 218 с.

Сучасні здоров’язбережувальні технології : монографія / за загальною редакцією проф. Ю. Д. Бой- чука. Харків: Оригінал, 2018. 724 с.

Титаренко Т. М. Соціально-психологічні чинники постановки особистістю життєвих завдань. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей АПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум, 2009. Вип. 23 (26). С. 97–105.

Федорчук В. М. Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетентності викладача» : навч.- метод. посіб. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2006. 240 с.

Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання [текст] : навч. посіб. Київ : «Центр учбов. літер.», 2014. 250 с.

Федорчук В.М., Федорчук В.В., Комарніцька Л.М. Тренінг комунікативної компетентності: Практикум. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2021. 176 с.

Центр громадського здоров’я МОЗ України. URL: https://phc.org.ua/news/scho-vazhlivo-znati-pro- psikhichne-zdorovya (дата звернення: 18.01.25)

Ярош Н. С. Саногенне мислення як чинник стрес-долаючої поведінки особистості : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук: 19.00.01 / Інститут психології імені Г. С. Костюка. Київ, 2018. 23 с.

How to talk to loved ones about Ukraine and other distressing news. URL: https://www.medicalnewstoday. com/articles/how-to-talk-to-loved-ones-aboutukraine-stressful-news (Last accessed: 02.06.2022)

Mental Health. World Health Organisation. URL : https://www.who.int/health-topics/mental- health#tab=tab_1

Murphy, Kevin R. A critique of emotional intelligence : what are the problems and how can they be fixed? Psychology Press. New York. USA. 2014. 392 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ