РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ СТРАТЕГІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО РОЗВИТКУ ЗАКЛАДУ МУЗЕЙНОГО ТИПУ (КЕЙС НАЦІОНАЛЬНОГО ЗАПОВІДНИКА «ЗАМКИ ТЕРНОПІЛЛЯ»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-7Ключові слова:
інклюзія, інклюзивний підхід, заклад музейного типу, заповідник, стратегія, стратегування, аудит доступностіАнотація
Вступ. У статті розкрито актуальність проблеми впровадження інклюзивного підходу в різні сфери життєдіяльності, зокрема соціальну, освітню, культурну, громадський сектор тощо. Проаналізовано особливості інтеграції принципів інклюзії в заклади музейного типу (сфера культури). Зазначено специфіку інтеграції інклюзії в музейний простір, що передбачає не лише фізичний доступ та інформаційну доступність закладів, але й збереження культури, ідентичності, спільне творення культурного простору, де культивуються такі принципи, як повага, рівність, справедливість, толерантність. Мета роботи полягає в обґрунтуванні Стратегії інклюзивного розвитку закладів музейного типу на прикладі Національного заповідника «Замки Тернопілля» (далі – Національний заповідник). Стратегія спрямована на подолання бар’єрів та перешкод в отриманні доступу до туристичних об’єктів та культурних послуг Національного заповідника.Наукова новизна дослідження полягає у представленні кейсу Національного заповідника «Замки Тернопілля» щодо стратегування інклюзивного розвитку закладу музейного типу. У роботі розкрито сутність поняття «людиноцентричний дизайн» та етапи його розвитку, а також принципи людиноцентричного та універсального дизайну. Виокремлено та проаналізовано зміст основних етапів стратегування інклюзивного розвитку Національного заповідника (попередній, підготовчий, аналітичний, планувальний, реалізація та моніторинг). Увага акцентується на аналізі отриманих результатів аудиту доступності Національного заповідника, який стосувався усіх його компонентів середовища, а саме фізичної та інформаційної доступності; організаційної культури та рівня сформованості інклюзивної компетентності співробітників установи. Розроблено трирівневу шкалу інклюзивності для об’єктивної інтерпретації результатів аудиту доступності Національного заповідника, а також використано комплекс методів, серед яких авторські анкети та опитувальники.Висновки. Таким чином, на основі отриманих результатів аудиту робочою групою було укладено проєкт Стратегії, організовано його обговорення на засіданні Вченої ради Національного заповідника. Визначено термін реалізації Стратегії, який становить п’ять років (2024–2029 рр.).
Посилання
Філіпчук Н., Удич З. Соціальний аспект музейно-освітньої взаємодії. Естетика і етика педагогічної дії: збірник наукових праць. 2021. Вип. 23. С. 27–42. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17277/1/Filipchuk.pdf (дата звернення: 17.11.2024).
International Council of Museums: General Assembly. URL: https://icom.museum/en/about-us/general- assembly (date of access: 18.11.2024).
Norman D.A. Design of Everyday Things. New York, 2013. 325 p. URL: https://ia902800.us.archive. org/3/items/thedesignofeverydaythingsbydonnorman/The%20Design%20of%20Everyday%20Things%20 by%20Don%20Norman.pdf (date of access: 17.11.2024).
Zhang T., Dong H. Human-Centred Design: an Emergent Conceptual Model. London, 2008. URL: https://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/3472/1/Fulltext.pdf?utm_source=chatgpt.com (date of access: 17.11.2024).
Center for Universal Design. North Carolina State University: website. URL: https://design.ncsu.edu/research/center-for-universal-design (date of access: 18.11.2024).
Думська Т. Стратегування інклюзивного розвитку Національного заповідника «Замки Тернопілля». Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат: збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської між- дисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Тернопіль, 23–24 квітня 2023 р. Тернопіль, 2023. С. 104–111.
Думська Т. Аудит інклюзивної доступності музейного середовища як передумова розширення музейної аудиторії. Охорона культурної спадщини як невід’ємний елемент розвитку туризму на Тернопільщині: матеріали науково-практичної конференції, м. Збараж, 31 травня 2023 р. Збараж, 2023. С. 48–54.
Чернобай Ю., Бриндза В. Проект стратегії збалансованого розвитку музею. Наукові записки Державного природознавчого музею. 2014. № 30. С. 3–22.
Васіна Ю. Стратегування як механізм структурного реформування національної економіки. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. № 2–1 (8). С. 34–39.
Мармаза О. Стратегічний менеджмент: підручник. Харків: ТОВ «Планета-принт», 2015. 103 с.
Орищук В. Стратегування як механізм удосконалення державної політики цифрового розвитку у сфері музейної справи. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2022. № 2. С. 28–35.
Udych Z., Shulha I., Chepurna L. & Rudenko L. Inclusive Education in Ukraine: Challenges, Conditions and Implementation Strategies. Conhecimento & Diversidade. Niterói, 2024. V. 16, n. 41. P. 419–445. URL: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/11506 (date of access: 17.11.2024).
Udych Z., Shulha I. A Higher Education Institution as a Leader in Strategizing Inclusive Development of the Territorial Community. Modern Education in Ukraine: Challenges, Expirience, Prospects: monograph / ed. V. Ivanyshyn. Kamianets-Podilskyi: Higher Educational Institutions “Podillia State University” ; Riga: Ваltija Publishing, 2024. P. 105–114.
Аудит: методика і організація / Н. Гордієнко та ін. Харків : ХНУМГ ім. О. Бекетова, 2017. 319 с.
Доступність та універсальний дизайн: навчально-методичний посібник / В. Азін та ін. Київ, 2013. 128 с.
Положення про Національний заповідник «Замки Тернопілля» (нова редакція від 26 травня 2020 р.). 2020. 19 с.