ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДІАГНОСТИКИ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-4Ключові слова:
етика, діагностика, порушення мовлення, недискримінація, професійна відповідальність, співпрацяАнотація
Вступ. Діагностика порушень мовлення у дітей є складним та багатогранним процесом, що потребує не лише високої професійної компетентності, але й дотримання етичних принципів на всіх етапах роботи. Стаття присвячена комплексному аналізу етичних аспектів, що виникають у процесі діагностики порушень мовлення у дітей. У роботі розкрито низку ключових питань, пов’язаних з відповідальністю фахівців (логопедів, психологів, педагогів, лікарів) за дотримання етичних норм та принципів у діагностичній діяльності. Проаналізовано значення поінформованої згоди батьків або опікунів на проведення діагностики, обсяг та доступність інформації про методи, цілі та можливі результати обстеження, а також право батьків на відмову від діагностичних процедур. Особлива увага приділяється питанню конфіденційності та захисту персональних даних дитини, що є фундаментальним етичним принципом.Метою статті є комплексний аналіз етичних аспектів, пов’язаних із діагностикою мовленнєвих порушень у дітей, а також визначення основних вимог до професійної етики логопедів та інших фахівців, залучених до діагностичного процесу.Наукова новизна. У роботі систематизовано основні етичні принципи, які мають бути враховані під час діагностики: поінформована згода батьків, конфіденційність персональних даних дитини, недискримінація та об’єктивність у повідомленні результатів. Розкрито значення прозорості та об’єктивності при повідомленні результатів діагностики батькам, а також важливість надання рекомендацій щодо подальших дій та підтримки. Стаття також висвітлює етичні аспекти співпраці педагогів з іншими фахівцями та установами, а також необхідність постійного професійного розвитку та самоосвіти для підвищення етичної компетентності. Діагностика порушень мовлення у дітей є відповідальним та складним процесом, який вимагає від фахівців не лише високої професійної компетентності, але й глибокого розуміння та суворого дотримання етичних принципів.Висновки. Етичні норми є невід’ємною складовою якісної діагностичної практики. Їх дотримання сприяє зміцненню довіри до фахівців, забезпеченню прав дитини та ефективній взаємодії з родиною. Порушення етичних вимог може призвести до серйозних наслідків, зокрема психологічної травматизації дитини та втрати авторитету спеціаліста. Етична діагностика має розглядатися як необхідна умова надання гуманної та професійної допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями.
Посилання
Борак О. Причинна обумовленість порушень у мовленнєвому розвитку в розумово відсталих дітей. Особлива дитина: «навчання і виховання». 2015. Вип. 4. С. 24−32.
Вихрущ А.В. Діти з особливими потребами в умовах реформування системи місцевого самоврядування. Медична освіта. 2020. Вип. 4. С. 10−15.
Гаврилов О.В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. О.В. Гаврилов. Кам’янець-Подільський. Аксіома. 2009. 308 с.
Гріньова О.М., Терещенко Л.А. Дитяча психодіагностика: навчально-методичний посібник. Вінниця. Нілан-ЛТД. 2015. 227 с.
Комплексне оцінювання розвитку дітей з мовленнєвими порушеннями: метод. рек. з навч. дисц. В. Гладуш, Л. Котлова, І. Ілющенко, Н. Хоменко. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2024. 27 с.
Комплексна оцінка розвитку дитини з мовленнєвими порушеннями: навч.-метод. посіб. МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Ф-т дошкільної та спец. Освіти; укладач Л.А. Черніченко. Умань. «Сочінський М.М.». 2023. 142 с.
Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник. Е. Данілавічютє, Л. Трофименко, В. Ільяна, Ю. Рібцун, З. Мартинюк, Г. Грибань. Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України. 2022. 847 с.
Соботович Є.Ф. Критерії оцінювання мовленнєвого розвитку дитини (у його лексичній ланці) на різних вікових етапах. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (у його граматичній ланці) дитини дошкільного віку. Дефектологія. 2003. № 2. С. 2–11.
Соботович Є.Ф. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (в його фонетикофонематичній ланці) дітей дошкільного віку. Дефектологія. 2002. № 3. С. 2–4.
Трофименко Л.І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ Програмно-методичний комплекс. К. ПП «Актуальна освіта». 2013.108 с.
Черніченко Л.А. Рання логопедична корекція. Навчально-методичний посібник. Умань. 2020. 150 с.