ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ КОРЕКЦІЙНИХ ПЕДАГОГІВ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2023-1-1Ключові слова:
волонтерство, готовність до волонтерської діяльності, студенти, корекційні педагоги, люди з особливими потребами, тренінгАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми готовності майбутніх корекційних педагогів до волонтерської діяльності з дітьми з особливими освітніми потребами. Визначено, що волонтерська діяльність студентів – майбутніх корекційних педагогів є невід’ємною частиною їх професійної підготовки. Саме в ролі волонтерів студенти отримують перший активний досвід взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Сприяють активізації допомоги на добровільних засадах загострення актуальних соціальних проблем та відсутність досконалої системи надання необхідних послуг вразливим верствам населення, серед яких є діти з особливими освітніми потребами. Проблема залучення студентської молоді до волонтерської діяльності звучить досить гостро. Адже студентський вік, на думку вчених, є «визначальним», бо саме у цей період формується світогляд особистості. Волонтерство безпосередньо впливає на формування ціннісних орієнтирів студентства. Крім того, залучення молоді до волонтерської діяльності дозволяє удосконалити їхню професійну підготовку. В Україні студентські волонтерські групи функціонують майже при кожному вищому закладі освіти, центрах соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, численних громадських організаціях, здійснюючи переважно соціально-педагогічну роботу у профілактичному, просвітницькому, реабілітаційному, рекреативному, інформаційному, охоронно-захисному та соціально- побутовому напрямах. Студенти навчальних закладів різного типу здійснюють волонтерську роботу під час проходження практики. Після її закінчення багато з них залишається працювати волонтерами в організації, яка за профілем близька до їхньої майбутньої професійної діяльності. Під час волонтерської діяльності майбутні корекційні педагоги розвивають професійно-особистісні риси, такі як емпатія, толерантність, терплячість, педагогічний оптимізм, альтруїзм, емоційна відкритість. Залучення студентів до проєктування своєї освіти може, з одного боку, зміцнювати професійну мотивацію, а з іншого – бути зразком для побудови життєвої і професійної стратегії. Саме тому залучення студентів до волонтерства є однією із важливих умов розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців. Розроблено методологічне забезпечення дослідження готовності майбутніх корекційних педагогів здійснювати волонтерську діяльність. Визначено, що ефективним методом здійснення підготовки студентів до волонтерської діяльності з дітьми з особливими освітніми потребами є тренінги. Процедура тренінгових занять містить пошук мотивів, за яких особистість здійснює волонтерську роботу; аналіз причин, що перешкоджають проведенню волонтерської роботи; створення моделі особистості фахівця з корекційної роботи; підбиття підсумків. Досліджено готовність майбутніх корекційних педагогів до здійснення волонтерської діяльності з дітьми з особливими освітніми потребами. Більшість респондентів позитивно ставиться до волонтерства та проявляє до нього інтерес. Також встановлено, що розуміння волонтерської діяльності в рамках роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у студентів є неповним.
Посилання
Бондаренко З. До питання про менеджмент та супервiзiю волонтерської роботи: монографія. Суми, 2012. 232 с.
Безпалько О. Соціальна робота в громаді: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 214 с.
Бєспалова К. Мотиваційні аспекти волонтерства: досвід західних країн. Вісник НТУУ «КПІ». 2012. 287 с.
Волонтерські програми в Україні. URL: https://mfa.gov.ua/ua/aboutukraine/volunteering (дата звернення: 3.02.2023).
Горєлов Д. Волонтерський рух: світовий досвід та українські громадянські практики: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2015. 36с.
Про волонтерську діяльність: Закон України від 19 квітня 2011 року № 3236-VI. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3236-17 (дата звернення: 23.09.2020).
Журавель Т. Менеджмент волонтерських груп вiд А до Я: навчально-методичний посiбник. Київ: Версо-04, 2012. 288 с.
Iвченко H. Участь молоді у волонтерській діяльності як соціально-педагогічна проблема (інтерпретаційний аспект). Соціальна робота в Україні: теорія i практика. Київ, 2003. 453 с.
Капська А. Стратегічний підхід до організації діяльності волонтерських груп: навчальний посібник. Київ: Слово, 2011. 379 с.
Карпенко О. Волонтерство як чинник соціально-педагогічного впливу на становлення особистості: підручник. Севастополь: Центр навчальної літератури, 2011. 345 с.
Корнієвський О. Волонтерський рух: світовий досвід та українські громадянські практики: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2015. 36с.
Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ: СаммітКнига, 2009. 272 с.
Крапівіна Г. Світовий волонтерський рух: стан і статус. Київ, 2012, 356 с.
Ларiонова H. Волонтерство в інституційному просторі. Київ, 2011. 675 с.
Лях T. Волонтерство в соціально-педагогічній діяльності: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2013. 456 с.
Миронова С. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний імені Івана Огієнка, 2015. 312 с.
Рудякевич Т. Організація волонтерського руху у вищих навчальних закладах: методичні розробки. Житомир: ЖДУ, 2004. 48 с.
Словник-довідник для соціальних педагогів та соціальних працівників / за заг. ред. А. Капської, І. Пінчук, С. Толстоухової. Київ, 2000. 46 с.
Школа волонтерів: навчальний посібник / за заг. ред. Г. Скитьової. Київ, 2016. 166 с.
Шумакова О. Зміст волонтерської діяльності студентів-волонтерів ВHЗ. Вiсник ЛHУ iменi Tараса Шевченка. 2013. 302 с.