ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВИХ АСПЕКТІВ РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УКРАЇНІ В 1917–1918 РР.

Автор(и)

  • Ірина Михайлівна Завадська Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-7680-9514
  • Оксана Михайлівна Палилюлько Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-9314-0461
  • Інна Миколаївна Гуменюк Відокремлений структурний підрозділ Кам’янець-Подільський фаховий коледж Навчально-реабілітаційного закладу вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0003-2443-3938

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-14

Ключові слова:

освіта, правове регулювання, Українська Народна Республіка, Гетьманат, Директорія, українізація, єдина школа, національна ідентичність, освітня реформа

Анотація

Вступ. У дослідженні розглядаються правові аспекти розвитку освіти в Україні протягом 1917–1918 рр. – періоду, який відіграв вирішальну роль у формуванні національної системи освіти. В умовах політичної нестабільності, урядових змін та соціально-економічних викликів освітні реформи були зумовлені необхідністю запровадити нову модель, яка б відповідала як національним, так і європейським стандартам. Метою дослідження є проведення комплексного аналізу правових аспектів розвитку системи освіти України 1917– 1918 рр., виявлення основних організаційно-правових засад освітніх реформ цього періоду та оцінка їх впливу на формування національної системи освіти в контексті політичних і соціальних змін. Наукова новизна. Дослідження зосереджено на впливі законодавчого регулювання на ключові процеси реформування, зокрема українізацію освіти, демократизацію доступу до знань, створення єдиної шкільної системи. У дослідженні аналізуються нормативно-правові акти, розроблені за часів правління Української Центральної Ради, Гетьманату Павла Скоропадського та Директорії. Результати. Особливу увагу приділено Закону про єдину школу, метою якого є інтеграція різних соціальних груп у систему освіти шляхом запровадження загального доступу до освіти. Висвітлено також процес українізації, який був законодавчо закріплений у відповідних актах. Освіта вперше в історії стала потужним інструментом виховання національної свідомості, запровадивши українську мову як основний засіб навчання. Висновки. Дослідження вивчає інноваційні підходи, такі як створення «дорослих гімназій» і народних університетів, які надають освітні можливості для соціально та географічно маргіналізованих груп. Дослідження підкреслює роль жінок у реформуванні освіти, зокрема у забезпеченні гендерної рівності в доступі до освіти. Водночас розглядаються виклики, з якими стикається система освіти, зокрема фінансові обмеження, нестача кваліфікованих викладачів та недостатні матеріально-технічні ресурси. У дослідженні застосовано історико-правовий та системний підходи, що дає змогу оцінити вплив соціально-економічних та політичних факторів на реалізацію реформ. Висновки свідчать про те, що освітня політика того періоду була комплексною та стратегічною, включала демократичні цінності, національні інтереси та прагнення інтегрувати українське суспільство у світовий освітній ландшафт.

Посилання

Berezivska, L. D. (2017) Proekt jedynoi shkoly v Ukraini pro dvanadcjatyrichnu zagal’nu serednju osvitu (1917–1920 rr.) [The Unified School Project in Ukraine on Twelve-Year General Secondary Education (1917–1920).]. Pedagogika i psyhologija. Visnyk NAPN Ukrai’ny. № 1. S. 77–84. [in Ukrainian].

Berezivska, L. D. (2017). Reformuvannja shkilnoi osvity v Ukraini u HH stolitti: istoriografija pytannja [School Education Reform in Ukraine in the 20th Century: A Historiographical Review]. Istoryko-pedagogichnyj al’manah. № 1. S. 8–12. [in Ukrainian].

Venglovska, O. A. (2017). Vyvchennja osvity doby Ukrainskoi revoljucii v zmisti pidgotovky majbutnih pedagogiv [Studying the Education System of the Ukrainian Revolution Era in the Training of Future Teachers]. Rozvytok osvity v dobu Ukrai’ns’koi’ revoljucii’ 1917–1921 rokiv: Vseukrai’ns’kyj naukovo-praktychnyj seminar, 17 travnja 2017 r. Kyi’v: DNPB Ukrai’ny im. V. O. Suhomlyns’kogo. S. 94–96. [in Ukrainian].

Goncharenko, V. D. (2013). Osvitnja polityka ukrainskyh urjadiv v revoljucijni chasy (1917–1920 rr.) [Educational Policy of Ukrainian Governments During the Revolutionary Period (1917–1920)]. Etnichna istorija narodiv Jevropy. Vyp. 39. S. 23–28. [in Ukrainian].

Ivanjuk, G. I. (2017). Normatyvno-pravove zabezpechennja stanovlennja j funkcionuvannja novoi’ shkoly v dobu Ukrai’ns’koi’ revoljucii’ (1917–1921 rr.) [Regulatory and Legal Support for the Establishment and Functioning of the New School During the Ukrainian Revolution (1917–1921)]. Rozvytok osvity v dobu Ukrai’ns’koi’ revoljucii’ 1917–1921 rokiv: Vseukrai’ns’kyj naukovo-praktychnyj seminar, 17 travnja 2017 r. Kyiv: DNPB Ukrainy im. V. O. Suhomlynskogo. S. 8–10. [in Ukrainian].

Ivanjuk, G. I. (2017). Normatyvno-pravove zabezpechennja stanovlennja j funkcionuvannja novoi shkoly v dobu Ukrainskoi revoljucii (1917–1921 rr.) [Regulatory and Legal Support for the Establishment and Functioning of the New School During the Ukrainian Revolution (1917–1921).]. Rozvytok osvity v dobu Ukrainskoi revoljucii 1917–1921 rokiv: Vseukrai’nskyj naukovo-praktychnyj seminar, 17 travnja 2017 r. Kyi’v: DNPB Ukrainy im. V. O. Suhomlynskogo. S. 8–10. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. V. (2017). Studijuvannja normatyvno-pravovoi systemy osvity v Ukraini u 1917–1928 rr [Study of the Regulatory and Legal System of Education in Ukraine (1917–1928).]. Eminak. № 1(4). S. 8–12. [in Ukrainian].

Kovalchuk, M. V. (2018). Rozvytok osvity i nauky pid chas Ukrai’ns’koi’ revoljucii’ 1917–1921 rokiv [Development of Education and Science During the Ukrainian Revolution of 1917–1921]. Ukrai’ns’kyj instytut nacional’noi’ pam’jati. Retrieved from: https://www.uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/vchytelyam/metodychni-rekomendaciyi/rozvytok-osvity-i-nauky-pidchas-ukrayinskoyi-revolyuciyi-1917-1921-rokiv [in Ukrainian].

Kuzminskyj, A. I. (2017). Osvita v Ukrai’ni v period borot’by za vidrodzhennja ta zberezhennja derzhavnosti (1917–1921 rr.). [Education in Ukraine During the Struggle for the Restoration and Preservation of Statehood (1917–1921)]. Naukovi zapysky. Serija: Pedagogichni nauky. Vyp. 170. S. 267–270. [in Ukrainian].

Figun, N. I (2018). Organizacijno-pravovi zasady rozvytku osvity Ukrai’ny v 1917–1918 rr. [Organizational and Legal Principles of Educational Development in Ukraine (1917–1918)]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferencii «Aktualni problemy prav ljudyny, derzhavy ta pravovoi systemy», 23–24 bereznja 2018 r. Ternopil: Vektor. S. 293–296. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27