РОЛЬ КОМУНІКАТИВНОЇ КРЕАТИВНОСТІ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНО ЗНАЧУЩИХ ЯКОСТЕЙ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-9

Ключові слова:

комунікативна креативність, учителі, психологи, соціономісти, професійні важливі якості

Анотація

Вступ. Феномен комунікативної креативності стає предметом зростаючого інтересу серед науковців-психологів. Це пояснюється підвищенням складності соціальної взаємодії, зростанням вимог до ефективності спілкування та збільшенням кількості нестандартних ситуацій у комунікативному процесі. Низький рівень розвитку комунікативних навичок, труднощі у встановленні конструктивних взаємин та інтеграції в соціум, а також схильність до конфліктів призводять до виникнення особистісних психологічних проблем і недостатнього розвитку комунікативної креативності. Мета. Метою є вивчення особливостей комунікативної креативності як професійно значущої якості фахівців соціономічного профілю, зокрема психологів та учителів. Наукова новизна. Науковою новизною для досягнення мети використано тест-опитувальник комунікативної креативності, розроблений О. П. Санніковою та Р. В. Белоусовою (2001). Вибірка досліджуваних включала 133 особи: 51 психолога та 82 вчителів основної школи, які представляють соціономічний профіль. У дослідженні охарактеризовано феномен комунікативної креативності та виявлено його особливості у представників двох професій. Було визначено, що комунікативна креативність є важливою професійною якістю фахівців соціономічного профілю. Встановлено професійні відмінності між психологами та вчителями: вчителі виявилися більш схильними до використання маніпулятивних стратегій у комунікації, а також демонструють вищу експресивність та виразність. Висновки. Комунікативна креативність виступає однією з ключових професійно значущих якостей фахівців соціономічного профілю та є невід’ємною частиною їхніх соціальних здібностей. Дослідження показало наявність відмінностей у розвитку цієї якості між психологами та вчителями, що вказує на необхідність врахування специфіки професійної діяльності під час розвитку комунікативної креативності.

Посилання

Виноградська М. П. Тренінг розвитку креативності як метод роботи практичного психолога. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. 6. 35–38.

Москальова А. С., Власенко А. А. Психологічні особливості професійної діяльності психолога – представника допомагаючої професії соціономічного типу. Науковий огляд. 2018. 4 (47). URL: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/1553

Пришляк О. Професіограма фахівця соціономічної професії в контексті міжкультурності. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. 1(6). 220–227.

Власова О. І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей [Текст] : дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07. 2006. К. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка.

Дегтярьова Г. С., Руденко Л. А. Теоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування: навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2010. 192 с.

Антошків А. В. Комунікативна креативність як чинник розвитку командотворчої компетентності психолога: дис. ... д-ра філософії: 053 Психологія. Тернопіль : Західноукраїнський національний університет, 2024. 250 с.

Розова І. В. Формування професійно-комунікативних умінь майбутніх фахівців соціономічних професій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2024. 200 с.

Чеканюк Ю. В. Комунікативна креативність як складова професійної підготовки психолога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Умань : Уманський державний педагогічний університет, 2024. 180 с

Гладкова В. Відповідальна професійна поведінка фахівця соціономічного профілю: акмеологічні аспекти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Психологія. 2019. Вип. 1(11). С. 15–19

Корніяка О. М. Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. V. Вип. 16. С. 83–91.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27