THE ROLE OF COMMUNICATIVE CREATIVITY IN THE FORMATION OF PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES OF SOCIO-ECONOMIC SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-9Keywords:
communicative creativity, teachers, psychologists, socionos, professionally important qualitiesAbstract
Introduction. The phenomenon of communicative creativity is becoming a subject of growing interest among psychologists. This is explained by the increasing complexity of social interaction, the growing demands for communication efficiency, and the increasing number of non-standard situations in the communicative process. The low level of development of communicative skills, difficulties in establishing constructive relationships and integration into society, as well as a tendency to conflicts lead to the emergence of personal psychological problems and insufficient development of communicative creativity. The Aim of the study is to study the features of communicative creativity as a professionally significant quality of socio-economic profile specialists, in particular psychologists and teachers. Scientific novelty. To achieve the goal of the study, the communicative creativity test-questionnaire developed by O. P. Sannikova and R. V. Belousov was used. The sample of the study subjects included 133 people: 51 psychologists and 82 primary school teachers representing a socio-economic profile. The study characterized the phenomenon of communicative creativity and revealed its features in representatives of two professions. It was determined that communicative creativity is an important professional quality of sociological specialists. Professional differences between psychologists and teachers were established: teachers were more prone to using manipulative strategies in communication, and also demonstrate higher expressiveness and expressiveness. Conclusions. Communicative creativity is one of the key professionally significant qualities of socio-economic specialists and is an integral part of their social abilities. The study showed the presence of differences in the development of this quality between psychologists and teachers, which indicates the need to take into account the specifics of professional activity during the development of communicative creativity.
References
Виноградська М. П. Тренінг розвитку креативності як метод роботи практичного психолога. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. 6. 35–38.
Москальова А. С., Власенко А. А. Психологічні особливості професійної діяльності психолога – представника допомагаючої професії соціономічного типу. Науковий огляд. 2018. 4 (47). URL: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/1553
Пришляк О. Професіограма фахівця соціономічної професії в контексті міжкультурності. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. 1(6). 220–227.
Власова О. І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей [Текст] : дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07. 2006. К. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка.
Дегтярьова Г. С., Руденко Л. А. Теоретичні та методичні основи розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування: навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2010. 192 с.
Антошків А. В. Комунікативна креативність як чинник розвитку командотворчої компетентності психолога: дис. ... д-ра філософії: 053 Психологія. Тернопіль : Західноукраїнський національний університет, 2024. 250 с.
Розова І. В. Формування професійно-комунікативних умінь майбутніх фахівців соціономічних професій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2024. 200 с.
Чеканюк Ю. В. Комунікативна креативність як складова професійної підготовки психолога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Умань : Уманський державний педагогічний університет, 2024. 180 с
Гладкова В. Відповідальна професійна поведінка фахівця соціономічного профілю: акмеологічні аспекти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Психологія. 2019. Вип. 1(11). С. 15–19
Корніяка О. М. Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. V. Вип. 16. С. 83–91.