ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-1Ключові слова:
діти військовослужбовців, воєнний стан, психологічна підтримка, адаптація, стресостійкість, психоемоційний стан, соціально-психологічні методиАнотація
Вступ. Війна є значним викликом, який впливає не лише на військовослужбовців, але й на їхні родини, особливо дітей. Вони стикаються з психологічними труднощами, такими як тривожність, соціальна ізоляція та емоційне виснаження. Важливо розробити ефективні методи підтримки, які допоможуть цій категорії дітей адаптуватися до складних умов життя та мінімізувати негативні наслідки воєнного стану. Мета роботи. Дослідити соціально-психологічні особливості дітей військовослужбовців в умовах воєнного стану та визначити основні методи їхньої підтримки. Оцінити рівень впливу стресу та розлуки з батьками на психоемоційний стан дітей, а також обґрунтувати необхідність комплексного підходу до їхньої реабілітації. Наукова новизна. Дослідження розкриває маловивчені аспекти впливу воєнного стану на психологічний стан дітей військовослужбовців. Запропоновано конкретні стратегії допомоги, зокрема психотерапевтичні методи, освітні програми, групову підтримку та роботу з сім’ями, що сприятимуть їхній адаптації. Висновки. Діти військовослужбовців мають підвищений рівень стресу та емоційного виснаження, що ускладнює їхню соціальну адаптацію. Необхідне створення комплексних програм психологічної та соціальної підтримки, що включають арт-терапію, індивідуальні та групові консультації, а також освітні ініціативи. Впровадження цих методів сприятиме гармонійному розвитку дітей та їхній інтеграції у суспільство.
Посилання
Біла Л. В. Психологічна підтримка дітей в умовах кризи. Київ : Педагогічна думка, 2019. 256 с.
Борисенко О. М. Соціальна адаптація дітей військовослужбовців. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2020. 312 с.
Галузяк В. М. Діалектичне мислення як критерій особистісно-професійної зрілості педагога. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: «Педагогіка і психологія». Вип. 52. Вінниця, 2017. С. 48–56.
Демченко Т. В. Методики психосоціальної підтримки дітей у кризових ситуаціях. Харків : Освіта, 2018. 278 с.
Захаренко І. Г. Психологічні аспекти переживання стресу у дітей в умовах воєнного стану. Одеса : Південне видавництво, 2021. 230 с.
Ковальчук Л. І. Особливості соціалізації дітей в умовах військового конфлікту. Дніпро : ДНУ, 2019. 310 с.
Левченко Н. В. Психологічні особливості дітей військовослужбовців. Харків : Освіта, 2019. 215 с.
Мельник С. О. Дитяча психологія: теорія і практика. Одеса : Південне видавництво, 2021. 290 с.
Мороз О. В. Розвиток стресостійкості у дітей військовослужбовців. Київ : Психологічна академія, 2020. 275 с.
Петренко А. В. Психоемоційний розвиток дітей у кризових умовах. Київ : Психологічна академія, 2020. 242 с.
Романенко С. М. Соціально-психологічні методи допомоги дітям у складних життєвих ситуаціях. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2018. 310 с.
Сидоренко Ю. Г. Психологічні технології адаптації дітей до воєнних умов. Вінниця : ВДПУ, 2021. 200 с.
Ткаченко Л. М. Методи соціально-психологічної підтримки дітей. Дніпро : ДНУ, 2017. 280 с.
Фуштей О., Глухманюк О. Особливості соціальної роботи з дітьми з гіперактивною поведінкою в умовах воєнного стану. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 2024. Вип 77. С. 72–77.
Шевченко І. П. Психологічна реабілітація дітей у кризових ситуаціях. Київ : Наукова думка, 2022. 260 с.