WAR AND ITS IMPACT ON THE PSYCHOLOGICAL WELL-BEING OF MILITARY PERSONNEL'S CHILDREN: SOCIO-PSYCHOLOGICAL APPROACHES AND SUPPORT METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-1

Keywords:

military personnel’s children, martial law, psychological support, adaptation, stress resilience, psycho-emotional state, socio-psychological methods

Abstract

Introduction. War poses a significant challenge that affects not only military personnel but also their families, especially children. They face psychological difficulties such as anxiety, social isolation, and emotional exhaustion. It is essential to develop effective support methods to help this category of children adapt to difficult living conditions and minimize the negative consequences of martial law. Objective of the Study. To investigate the socio-psychological characteristics of military personnel’s children under martial law and to identify key methods of support. The study aims to assess the impact of stress and separation from parents on children's psychoemotional state and to justify the necessity of a comprehensive approach to their rehabilitation. Scientific Novelty. This research highlights understudied aspects of the impact of martial law on the psychological state of military personnel’s children. Specific support strategies have been proposed, including psychotherapeutic methods, educational programs, group support, and family interventions to facilitate their adaptation. Conclusions. Children of military personnel experience elevated levels of stress and emotional exhaustion, complicating their social adaptation. The development of comprehensive psychological and social support programs, including art therapy, individual and group counseling, and educational initiatives, is necessary. Implementing these methods will contribute to the harmonious development of children and their integration into society.

References

Біла Л. В. Психологічна підтримка дітей в умовах кризи. Київ : Педагогічна думка, 2019. 256 с.

Борисенко О. М. Соціальна адаптація дітей військовослужбовців. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2020. 312 с.

Галузяк В. М. Діалектичне мислення як критерій особистісно-професійної зрілості педагога. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: «Педагогіка і психологія». Вип. 52. Вінниця, 2017. С. 48–56.

Демченко Т. В. Методики психосоціальної підтримки дітей у кризових ситуаціях. Харків : Освіта, 2018. 278 с.

Захаренко І. Г. Психологічні аспекти переживання стресу у дітей в умовах воєнного стану. Одеса : Південне видавництво, 2021. 230 с.

Ковальчук Л. І. Особливості соціалізації дітей в умовах військового конфлікту. Дніпро : ДНУ, 2019. 310 с.

Левченко Н. В. Психологічні особливості дітей військовослужбовців. Харків : Освіта, 2019. 215 с.

Мельник С. О. Дитяча психологія: теорія і практика. Одеса : Південне видавництво, 2021. 290 с.

Мороз О. В. Розвиток стресостійкості у дітей військовослужбовців. Київ : Психологічна академія, 2020. 275 с.

Петренко А. В. Психоемоційний розвиток дітей у кризових умовах. Київ : Психологічна академія, 2020. 242 с.

Романенко С. М. Соціально-психологічні методи допомоги дітям у складних життєвих ситуаціях. Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2018. 310 с.

Сидоренко Ю. Г. Психологічні технології адаптації дітей до воєнних умов. Вінниця : ВДПУ, 2021. 200 с.

Ткаченко Л. М. Методи соціально-психологічної підтримки дітей. Дніпро : ДНУ, 2017. 280 с.

Фуштей О., Глухманюк О. Особливості соціальної роботи з дітьми з гіперактивною поведінкою в умовах воєнного стану. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 2024. Вип 77. С. 72–77.

Шевченко І. П. Психологічна реабілітація дітей у кризових ситуаціях. Київ : Наукова думка, 2022. 260 с.

Published

2024-12-27