APPLICATION OF A TRAUMA-INFORMED APPROACH IN SOCIAL WORK WITH CHILDREN DURING WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-3

Keywords:

traumatic events, psychological trauma, social work, psychological assistance, trauma-informed approach

Abstract

Introduction. The Russian-Ukrainian war has brought new, large-scale challenges for Ukrainian society. Unpredictable and rapid events are radically changing the lives of not only society as a whole, but also its separate citizens, who regularly face phenomena such as the usual life and health loss, constant stress, and severe emotional experiences in their daily lives. All this results in a significant level of individual and collective psychological traumatization that cannot be ignored. Therefore, providing quality and accessible psychological assistance to all those who need it is an important priority for society, which can be realized, in particular, by social work professionals. They could offer to clients who have experienced traumatic events, both adults and children, such support based on a trauma-informed approach. Purpose and objectives of the paper are to substantiate the possibility of applying a trauma-informed approach in the practice of social work professionals who provide assistance to children. Results. The publication presents the results of a study conducted as part of the international project “Trauma-informed approaches to improved care and mediation”, during which the informants were social work specialists and psychologists representing social services in Kharkiv and five territorial communities of the Kharkiv region. The study showed that most practitioners had not encountered the term “trauma-informed approach” in their professional activities and could not say anything about it. At the same time, they have some experience in working with psychological trauma, but it was associated with the use of other approaches, techniques, and methods. The author concludes that it is important to disseminate at least general ideas about the trauma-informed approach among professionals working with children in social services, and secondly, the skills of its application in practical situations.

References

Суспільство, трансформоване війною : аналітична доповідь / В. Потапенко та ін. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 2025. 79 с.

Бойко С. Щодо поліпшення психологічного стану населення в умовах довготривалої війни. Національний інститут стратегічних досліджень : вебсайт. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/polipshennyapsykholohichnoho-stanu-naselennya-v-umovakh (дата звернення 30.03.2025).

Що треба знати про посттравматичний стресовий розлад. Міністерство охорони здоров’я України : вебсайт. URL: https://moz.gov.ua/uk/scho-treba-znati-pro-posttravmatichnij-stresovij-rozlad (дата звернення 30.03.2025).

Методичні рекомендації щодо надання соціальних послуг дітям, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Національна соціальна сервісна служба України : вебсайт. URL: https://nssu.gov.ua/dotrymanniaprav-ditei/metodychni-materialy (дата звернення 30.03.2025).

Паливода Л. І. Проблема визначення понять «психічна травма», «психологічна травма» і «травма втрати» в психологічних проекціях. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія Психологія. 2021. № 6. Т. 32(71). С. 68–72. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.6/11

Царенко Л. Г. Особливості переживання психотравми під час воєнного конфлікту. Психологія: теорія і практика. 2019. № 1(3). С. 158–170. DOI: 10.31339/2617-9598-2019-1(3)-158-170

Гірченко О. Попередження психотравм при різних реакціях на вплив психогенних чинників. Науковий журнал «Психологічні травелоги». 2023. № 1. С. 64–76. DOI: https://doi.org/10.31891/PT-2023-1-7

Пилипенко Н. М. Психологічна допомога та підтримка постраждалим внаслідок війни в Україні. Вісник національного університету оборони України. 2022. № 6(70). С. 142–148. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-142-148

Заболотна Н. М., Ісаєвич С. І., Омелянська В. І. Трансформації прихильності під впливом психотравми. Габітус : науковий журнал з соціології та психології. 2023. Вип. 52. С. 71–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.52.12

Оксютович М. О., Сабадуха В. О. Психотравмуючий досвід дитини та особливості соціалізації при цьому. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія Психологія. 2023. № 5. Т. 34(78). С. 58–65. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.5/11

Краснокутський М. І., Овсяннікова Я. О. Психотравмуючий досвід дітей: основні етапи надання психологічної допомоги. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2018. Вип. 1. Т. 2. С. 56–61.

Яцина О. Ф. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7(25). DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-7(25)-554-567

Гопкало Ю. Узагальнення групових форм роботи з психотравмою в осіб, які постраждали внаслідок бойових дій. Наука і освіта. 2020. № 3. 73–78. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2020-3-10

Діти і війна : монографія / В. Зливков та ін. Київ – Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2023. 221 с.

Семигіна Т., Столярик О. Соціальна робота в умовах травматизації населення внаслідок війни: практика та освіта. Проблеми та перспективи економіки та менеджменту : матеріали Міжнар. наук.-практ. Конференції, м. Черкаси, 15 серпня 2024 р. Черкаси, 2024. С. 59–63.

Published

2025-05-28