“MOTIVATION” AND “MOTIVE” AS A MEANS OF PSYCHOLOGICAL PEDAGOGICAL ACTIVIZATION OF PUPILS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2023-2-6

Keywords:

motivation, motive, learning, education, pupils, research

Abstract

The paper considers origin, development and current state of one of the significant concepts in psychology – pupils’ motivation to study. The sphere of motivation is dynamic and subject to changes. Motivation as a considered process can be sed in order to behavioral self-regulation via certain motives, transformation of their hierarchy, application of optional motives, and in view of behavior. Problems of motivation study constitute a research sphere comprising activation, stimulating, regulation, and realization of urges. Introduction. Contemporary realia, via total spread of information technologies in all spheres of life in particular and the influence of Internet resources, social networks and blogs on the formation of consciousness of a young person have a negative impact on learning motivation. Pupils of elementary and middle school are especially low motivated. The problem has become significant as far as the initial stage of education is responsible for the original attitude towards learning, knowledge acquisition, self-study and material search. Unfortunately, schoolchildren lose motivation to studying within a short period. The research objectives: to single out and systematize the historic background of the concepts’ “motive” and “motivation” definitions, to present the scholarly approaches evolution considering psychological and pedagogical surrounding and educational tools of motivation formation. Results. The paper presents the analytical survey of different psychological scholarly trends and approaches involved in the research of motivation in education and society. It interprets the contemporary directions of theoretical and practical experience in the field as well as the results.

References

Алексєєва М.І. Мотиви навчання учнів. Київ : Радянська школа. 1974. 120 с.

Асєєв В.Г. Мотиваційні резерви людини. Психологічний журнал. 1987. Т. 8. № 5. С. 3–12.

Варій М.Й. Загальна психологія : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 968 с.

Гірностай П. Маслоу Абрахам Гарольд. Політична енциклопедія. Київ : Парламентське видавництво, 2011. С. 430.

Гладиш Т. Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6 (1). С. 150–155.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с.

Грабовська Т., Киричук О. Формування позитивної мотивації діяльності особистості. Рідна школа. 2002. № 4 (867). С. 12–14.

Занюк С.С. Психологія мотивації : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2002. С. 59.

Каньоса Н.Г. Мотивація як внутрішній чинник розвитку професіоналізму особистості. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 18. С. 333–344.

Климчук В.О. Феномени розвитку внутрішньої мотивації. Соціальна психологія. 2008. № 6 (32). С. 70–77.

Корнієнко І.О. Проблема соціокультурного фактору поведінки особистості у роботах зарубіжних психологів. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана

Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2013. Вип. 19. С. 268–281.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. Київ : Наукова думка. 1989. 264 с.

Кушнір Ю.В. Психодіагностика для студентів-соціологів. Донецьк : КиЦ, 2012. 346 с.

Максименко С.Д. Генетична психологія учіння людини : монографія. Київ : Слово, 2017. 206 с.

Мар’яненко Л. Особливості формування вчителем творчого компоненту пізнавальної діяльності учня з позицій гуманістичної психології. Український психолого-педагогічний збірник. Львів. 2020. № 20. С. 47.

М’ясоїд П.А. Психологічне пізнання: історія, логіка, психологія. Київ : Либідь. 2016. 560 с.

Підлісна С.В. Учбова діяльність як провідний чинник розвитку особистості молодшого школяра. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (64), Вип. 154, 2018. С. 82.

Психологічна енциклопедія / за ред. О.М. Степанова. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.

Психологічний словник / за ред. В.І. Войтка. Київ : Вища школа, 1982. 215 с.

Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів / під кер. В.Б. Шапаря. Харків, 2009. 672 с.

Семиченко В.А. Проблеми мотивації поведінки та діяльності людини. Модульний курс психології. Модуль «Спрямованість». Київ. 2004. 521 с.

Семиченко В.А. Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2004. 335 с.

Скрипник А.Ю., Мельничук С.Л. До історії дефініцій понять «мотивація» і «мотив» як психолого-педагогічного аспекту в навчанні. Вектор Поділля : науковий журнал. Кам’янець-Подільський : ЗУНУ «Університетська думка», 2021. Вип. 4. С. 246–258.

Узнадзе Д.Н. Общая психология. Тбилиси. 1984. 612 с.

Усоскина Р.Я. Инвалидность у детей и пути профилактики. Труды Рижского науч.-исследов. ин-та травматологии и ортопедии. 1971. Вып. 11. С. 54–55.

Шишенко В.О. Формування в молодших школярів позитивної мотивації до навчально-пізнавальної діяльності. Теорія та методика навчання та виховання. 2016. Вип. 39. С. 150, 156.

McClelland David C. Human motivation. Cambridge; New York : Cambridge University Press. 1987. 663 р.

McClelland, David C. and Eric W. Johnson. Learning to Achieve. Glenview, Illinois : Scotti. Foresman & Co., 1984.

Nuttin J. Motivation, planning, and action. A relational theory of behavior dynamics / Transl. Leuven : Leuven University Press; Hills. (NJ) : Erlbaum, 1984. 251 p.

Published

2023-12-27