МІЖОСОБИСТІСНА СУМІСНІСТЬ ТА СПРАЦЬОВАНІСТЬ ЧЛЕНІВ КОМАНДИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ УЧНЯ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-12Ключові слова:
інклюзивна освіта, команда психолого-педагогічного супроводу, міжособистісна сумісність та спрацьованість команди, учень з особливими освітніми потребамиАнотація
Статтю присвячено вивченню сутності й особливостей міжособистісної сумісності та співпраці членів команди психолого-педагогічного супроводу, що працюють з учнем з особливими освітніми потребами. Дослідження проведене на основі аналізу теоретичних джерел та експертної оцінки. Проблема командотворення розглянута в контексті теорій, які визначають етапи розвитку команди (теорія Брюса Такмена), командні ролі (теорія Реймонда Белбіна), чинники, що впливають на ефективність команди (теорія Річарда Хакмена). У дослідженні наведено етапи формування та діяльності команди психолого-педагогічного супроводу (попередній, командотворення, діяльнісний, рефлексивний, заключний); проаналізовано поняття міжособистісного сприйняття; запропоновано принципи формування міжособистісної сумісності та спрацьованості членів команди психолого-педагогічного супроводу учня з особливими освітніми потребами (фокус на результаті, взаємодія та взаємопідтримка, комунікація, взаємні повага, довіра, підтримка, рівноправність, гнучкість, професійна спроможність, спільна відповідальність, емоційна стійкість); виявлено основні перешкоди, які гальмують процес командотворення, і запропоновано шляхи поліпшення міжособистісної сумісності та спрацьованості членів команди. Виявлено, що ефективність команди психолого-педагогічного супроводу залежить від наявності в ній лідера, який може координувати роботу команди та стимулювати її досягнення мети. Лідер команди має бути кваліфікованим фахівцем у своїй сфері, мати досвід роботи з учнями з особливими освітніми потребами та володіти навичками міжособистісної комунікації, а також мотивувати та сприяти розвитку кожного члена команди. Зазначено, що командотворення є важливим етапом у формуванні ефективної робочої команди фахівців та батьків. Від міжособистісної взаємодії та співпраці членів команди залежить результативність роботи з учнем з особливими освітніми потребами. У статті також порушено питання стосовно кількості учасників команди супроводу та її керівництва, що стає додатковим предметом подальших досліджень.
Посилання
Meredith M.E. Communication for innovation: A diagnostic approach. Administrative Science Quarterly. 1965. 10(2), 147–163.
Nonaka, I., & Takeuchi, H.. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press. 1995. URL: https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/ reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1927602 (Processing Date: 12.02.2022).
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/prozatverdzhennya-poryadku-organi-a957 (дата звернення: 12.03.2022).
Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з ООП : Постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.03.2022).
Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 р. № 609. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text (дата звернення: 02.03.2023).
Tuckman, Bruce W. and Jensen, Mary Ann C. Stages of Small-Group Development Revisited’, Group & Organization Studies. Group & Organization Studies. December 1977. 2(4), 419–427. URL: http://faculty.wiu.edu/P-Schlag/articles/Stages_of_Small_Group_Development.pdf (Processing Date: 14.03.2022).
Tuckman B.W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384–399. URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0022100 (Processing Date: 14.03.2022).
Удич З.І. Ресурсна складова інклюзивної компетентності педагогічного працівника загальноосвітнього закладу. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. Вип. LXXХVIІI. Вип. 88. С. 137–143. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/handle/ 123456789/13493/ (дата звернення: 13.04.2022).
Удич З.І. Ресурсний аспект закладу загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі : колективна монографія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 70–96. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/17168 (дата звернення: 13.04.2022).
Удич З.І. Функціональні можливості інклюзивно-ресурсного центру у структурі вищої педагогічної освіти. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2018. № 16. С. 102–105. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13470 (дата звернення: 13.04.2022).
Ферт О. Соціальна перцепція як складова формування гармонійних відносин в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 28. Т. 4. С. 199–204.
Hackman R. Leading Teams: Setting the Stage for Great Performances Hardcover. 2002. 336 р.