INTERPERSONAL COMPATIBILITY AND TEAMWORK EFFECTIVENESS OF MEMBERS OF THE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT TEAM FOR A STUDENT WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-12Keywords:
inclusive education, psychosocial support team, interpersonal compatibility and team effectiveness, student with special educational needsAbstract
The article is devoted to the study of the essence and peculiarities of interpersonal compatibility and cooperation of members of the psychological and pedagogical support team working with students with special educational needs. The research was conducted based on the analysis of theoretical sources and expert evaluation. The problem of team building is considered in the context of theories that define the stages of team development (Bruce Tuckman’s theory), team roles (Raymond Belbin’s theory), factors that influence team effectiveness (Richard Hackman’s theory). The study presents the stages of formation and activity of the psychological and pedagogical support team (preliminary, team building, activity, reflexive, final); the concept of interpersonal perception is analyzed; principles for forming interpersonal compatibility and teamwork of members of the psychological and pedagogical support team for students with special educational needs are proposed (focus on results, interaction and mutual support, communication, mutual respect, trust, support, equality, flexibility, professional ability, shared responsibility, emotional stability); the main obstacles that hinder the team building process are identified, and ways to improve interpersonal compatibility and teamwork of team members are proposed. In addition, it was found that the effectiveness of the psychological and pedagogical support team depends on the presence of a leader who can coordinate the team’s work and stimulate it to achieve its goal. The team leader should be a qualified specialist in their field, have experience working with students with special educational needs, possess interpersonal communication skills, and motivate and promote the development of each team member. The author of the article notes that team building is an important stage in the formation of an effective working team of professionals and parents. The effectiveness of working with a student with special educational needs depends on the interpersonal interaction and cooperation of team members. The article also raises questions about the number of participants in the support team and its leadership, as well as the role of emotional stability in the team’s success.
References
Meredith M.E. Communication for innovation: A diagnostic approach. Administrative Science Quarterly. 1965. 10(2), 147–163.
Nonaka, I., & Takeuchi, H.. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press. 1995. URL: https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/ reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1927602 (Processing Date: 12.02.2022).
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/prozatverdzhennya-poryadku-organi-a957 (дата звернення: 12.03.2022).
Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з ООП : Постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.03.2022).
Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 р. № 609. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text (дата звернення: 02.03.2023).
Tuckman, Bruce W. and Jensen, Mary Ann C. Stages of Small-Group Development Revisited’, Group & Organization Studies. Group & Organization Studies. December 1977. 2(4), 419–427. URL: http://faculty.wiu.edu/P-Schlag/articles/Stages_of_Small_Group_Development.pdf (Processing Date: 14.03.2022).
Tuckman B.W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384–399. URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0022100 (Processing Date: 14.03.2022).
Удич З.І. Ресурсна складова інклюзивної компетентності педагогічного працівника загальноосвітнього закладу. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. Вип. LXXХVIІI. Вип. 88. С. 137–143. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/handle/ 123456789/13493/ (дата звернення: 13.04.2022).
Удич З.І. Ресурсний аспект закладу загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі : колективна монографія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 70–96. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/17168 (дата звернення: 13.04.2022).
Удич З.І. Функціональні можливості інклюзивно-ресурсного центру у структурі вищої педагогічної освіти. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2018. № 16. С. 102–105. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13470 (дата звернення: 13.04.2022).
Ферт О. Соціальна перцепція як складова формування гармонійних відносин в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 28. Т. 4. С. 199–204.
Hackman R. Leading Teams: Setting the Stage for Great Performances Hardcover. 2002. 336 р.