СВІТОВИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДОРОСЛИМ ОСОБАМ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-8Ключові слова:
особи із слуховою депривацією, психологічне консультування, психологічний супровід, корекційно-розвивальний супровід, арттерапія, адлеріанська психотерапіяАнотація
Надання якісної психологічної допомоги дорослим особам з порушеннями слуху матиме значний вплив на поліпшення якості життя цих осіб, їх суб’єктивного благополуччя, підвищать їх самооцінку і самоставлення, оптимального функціонування, суттєво зменшивши тривожність й гармонізувавши «Я-концепцію». Метою даної статті є аналіз українського й закордонного досвіду надання психологічної допомоги дорослим особам із втратою слуху та здійснення їх порівняльного аналізу, а також розробка власної консультативної практики для осіб з порушеннями слуху, які носять слухові апарати чи кохлеарно імплантвані та використовують переважно усне мовлення в повсякденному житті, застосовуючи адлеріанський напрямок у психотерапії. Систематизований огляд наукових джерел дозволив нам виділити основні стратегії й напрямки надання психологічної допомоги дорослим особам з порушеннями слуху. Для роботи з клієнтами з порушеннями слуху підходить значна кількість технік, необов’язково адлеріанських, які потребують адаптації, як в цілому під потреби осіб з втратою слуху, так і із врахуванням ступеня втрати їх слуху, часу втрати, рівня освіти й віку кожного клієнта. Доцільним в роботі з такою категорією осіб є використання широкого спектру допоміжних технік, як-от: арттерапія, танцювальна терапія, глинотерапія, фототерапія. Науковою новизною цієї статті є вивчення сучасного досвіду консультування, його систематизація та розробка авторської системи консультування дорослих осіб з порушеннями слуху з розвиненим усним мовленням. Порівняльний аналіз практики консультування дорослих осіб із слуховою депривацією, що вже не навчаються в закладах освіти в Україні, показав, що даний вид консультування є ще на стадії початкового розвитку і потребує нових розробок практичних психологів і жвавого обговорення та обміну досвідом на сторінках наукових видань. Вказані питання і стали предметом дослідження цієї статті.
Посилання
Trychin, E. (2002). Guidelines for Providing Mental Health Services to People Who Are Hard of Hearing. Rehabilitation Research and Training Center, California School of Professional Psychology-San Diego. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/ERIC-ED466082/pdf/ERIC-ED466082.pdf
Williams, K. C., Falkum, E. & Martinsen, E. W. (2015). A cognitive therapy program for hearingimpaired employees suffering from mental distress. International journal of audiology, 54(4), 227–233. URL: https://doi.org/10.3109/14992027.2014.958621
Molander, P. (2018). From Detection to Intervention Psychological Aspects of Online Hearing Rehabilitation [Doctoral dissertation, Linköping University]. Linköping University Electronic Press. DOI: 10.3384/diss.diva-152429.
Прохоренко, Л.І., Ярмола, Н.А. Стратегії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу. Матеріали VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології (19-20 жовтня 2022 р., м. Київ). С. 257–258.
Литовченко С. Корекційно-розвивальний супровід дітей з порушеннями слуху: сутність та специфіка. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. 1(13). С. 467.
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами та їх батьків. Наукові інновації та передові технології. 2017. 5(7). С. 226–228. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-218-229.
Жук В.В. Використання арт-технологій у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з порушеннями слуху. Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу. Матеріали VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології (19-20 жовтня 2022 р., м. Київ). С. 117–119.
Обухівська А.Г. Психологічний супровід інклюзивної освіти: метод. рек. УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017.
Єрьоменко О. Психолого-педагогічний супровід студентів з особливими потребами в вищих навчальних закладах. Актуальні питання гуманітарних наук. 2016. № 15. С. 316–317.
Литвиненко О.О. Психологічний супровід та підтримка студентів зі зниженим слухом як запорука їхнього особистісного становлення. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. № 29. С. 70.
Бурлачук Л.Ф., Кочарян А.С & Жидко М.Е. Психотерапія. Психологичні моделі (3-є вид. допов., стереотип). 2012.