GLOBAL AND UKRAINIAN EXPERIENCE OF PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE FOR ADULTS WITH HEARING IMPAIRMENTS: A COMPARATIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-8

Keywords:

persons with hearing deprivation, psychological counseling, psychological support, corrective and developmental support, art therapy, Adlerian psychotherapy

Abstract

Providing high-quality psychological assistance to adults with hearing impairments will have a significant impact on improving the quality of life of these persons, their subjective well-being, will increase their self-esteem and self-esteem, optimal functioning, significantly reducing anxiety and harmonizing the ‘I-concept’. The purpose of this article is to analyze the Ukrainian and foreign experience of providing psychological assistance to adults with hearing loss and to carry out comparative analysis, as well as to develop our consulting practice for people with hearing impairments who wear hearing aids or cochlear implants and use mainly oral speech in everyday life, applying the Adlerian direction in psychotherapy. A systematic review of scientific sources allowed us to identify the main strategies and directions of providing psychological assistance to adults with hearing impairments. A significant number of techniques, not necessarily Adlerian, are suitable for working with hearing-impaired clients, which need to be adapted both to the needs of the hearingimpaired as a whole, and to the degree of hearing loss, time of loss, education level, and age of each client. The use of a wide range of auxiliary techniques, such as: art therapy, dance therapy, clay therapy, phototherapy, is appropriate in working with this category of persons. The scientific novelty of this article is the study of modern counseling experience, its systematization, and the development of the author’s system of counseling adults with hearing impairments with developed oral speech. A comparative analysis of the practice of counseling adults with hearing deprivation, who no longer study in educational institutions in Ukraine, showed that this type of counseling is still at the initial stage of development and requires new developments by practical psychologists and a lively discussion and exchange of experiences on the pages of scientific publications. These questions became the subject of research of this article.

References

Trychin, E. (2002). Guidelines for Providing Mental Health Services to People Who Are Hard of Hearing. Rehabilitation Research and Training Center, California School of Professional Psychology-San Diego. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/ERIC-ED466082/pdf/ERIC-ED466082.pdf

Williams, K. C., Falkum, E. & Martinsen, E. W. (2015). A cognitive therapy program for hearingimpaired employees suffering from mental distress. International journal of audiology, 54(4), 227–233. URL: https://doi.org/10.3109/14992027.2014.958621

Molander, P. (2018). From Detection to Intervention Psychological Aspects of Online Hearing Rehabilitation [Doctoral dissertation, Linköping University]. Linköping University Electronic Press. DOI: 10.3384/diss.diva-152429.

Прохоренко, Л.І., Ярмола, Н.А. Стратегії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу. Матеріали VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології (19-20 жовтня 2022 р., м. Київ). С. 257–258.

Литовченко С. Корекційно-розвивальний супровід дітей з порушеннями слуху: сутність та специфіка. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. 1(13). С. 467.

Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами та їх батьків. Наукові інновації та передові технології. 2017. 5(7). С. 226–228. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-5(7)-218-229.

Жук В.В. Використання арт-технологій у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з порушеннями слуху. Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу. Матеріали VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології (19-20 жовтня 2022 р., м. Київ). С. 117–119.

Обухівська А.Г. Психологічний супровід інклюзивної освіти: метод. рек. УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017.

Єрьоменко О. Психолого-педагогічний супровід студентів з особливими потребами в вищих навчальних закладах. Актуальні питання гуманітарних наук. 2016. № 15. С. 316–317.

Литвиненко О.О. Психологічний супровід та підтримка студентів зі зниженим слухом як запорука їхнього особистісного становлення. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. № 29. С. 70.

Бурлачук Л.Ф., Кочарян А.С & Жидко М.Е. Психотерапія. Психологичні моделі (3-є вид. допов., стереотип). 2012.

Published

2023-06-06

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES