АНАЛІЗ СПЕЦИФІКИ КОУЧИНГУ У РОБОТІ З ПІДЛІТКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-13Ключові слова:
коучинг, коуч, підлітки, мета коучингу, принципи коучингу.Анотація
Стрімкий розвиток сучасного світу висуває високі вимоги до кожної особистості. Ми звернули увагу на надзвичайно вразливу вікову категорію – це підлітки. Метою написання цієї публікації є дослідження особливостей коучингу та доцільності і можливостей його використання у роботі з підлітками. У статті висвітлено трактування поняття «коучинг», яке означає «допомагати людині переміщатися від того місця, де вона перебуває, до того, де вона прагне бути». Головна мета коуча – допомогти клієнту усвідомити його потреби для досягнення конкретних життєвих цілей і сприяти розкриттю його потенціалу через реальні дії в реальних життєвих умовах. Визначено, що затребуваність коучингу для підлітків зростає через усвідомлення батьками важливості особистісного розвитку дитини, її внутрішнього стану як основи майбутнього успіху та важливості професійного супроводу цих процесів. Підлітковий вік особливо потребує коучингової підтримки, яка допомагає розвивати ключові навички: вміння ставити чіткі цілі, планувати необхідні дії та знаходити мотивацію для їх досягнення; усвідомлювати свої сильні сторони та ефективно використовувати їх у житті; мобілізувати ресурси для подолання життєвих викликів; розуміти свої емоції та керувати ними для досягнення позитивних результатів; вірити у власні сили, здібності та свідомо рухатися до значущих цілей; використовувати цікавість як інструмент для вирішення завдань; а також усвідомлювати, що якість процесу безпосередньо впливає на кінцевий результат. Проаналізувавши наукову літературу та практичний досвід з урахуванням особливостей роботи коуча з підлітками та загальної мети коучингу, можна виділити низку запитів, з якими підлітки найчастіше звертаються до коуча. Серед них – покращення загальної успішності в школі або з окремих предметів; планування та успішна реалізація підготовки до іспитів; поліпшення взаємин з однолітками, батьками й учителями; освоєння навичок ефективного планування та раціонального використання часу; розвиток здатності до саморегуляції у стресових обставинах; усвідомлення та ефективне використання власних емоцій; аналіз труднощів у школі або вдома та пошук шляхів їх вирішення. Також у статті визначено послуги, які коуч може надавати підлітку. Отже, у результаті аналізу даних доречно акцентувати увагу на доцільності використання коучингу у роботі з підлітками та необхідності подальшого детальнішого дослідження коучингових технологій для застосування у роботі з підлітками.
Посилання
Нежинська О.О., Тименко В.М. Використання коучингу в системі вищої освіти України. Вісник післядипломної освіти : збірник наукових праць Університету менеджменту освіти НАПН України. 2015. Вип. 15(28). С. 236–245.
Карпов А.В. Організаційна психологія. URL: https://stud.com.ua/60425/psihologiya/organizatsiyna_psihologiya.
Нежинська О.О., Тименко В.М. Коучинг у діяльності практичного психолога системи освіти : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. Київ. 2015. 44 с.
Нежинська О.О., Тименко В.М. Коучинг як інструмент соціально-психологічної допомоги клієнту. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. Вип. 23. С. 82–87.
Нежинська О.О. Основи коучингу : навчальний посібник. Київ, 2017. 220 с.
Романова С.М. Коучинг як нова технологія в професійній освіті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Педагогіка. Психологія. 2010. Вип. 3. С. 83–86.
Whitmore J. Coaching for Performance: GROWing People, Performance and Purpose. 2005. 168 р.
W. Timothy Gallwey. The Inner Game of Work: Focus, Learning, Pleasure and Mobility in the Workplace. 2010, 272 р.
Thorpe S., Clifford J. Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers and Managers. London : Cogan Page, 2003. 229 p.
Anna Cywińska, Sylwia Majewska, Kamila Pępiak-Kowalska, Eliza Szwec. Coaching. Wydanie pierwsze. Lublin, 2013. 190 s.