ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-12Ключові слова:
інклюзія, інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, інтеграція, порушення розвитку.Анотація
У статті досліджуються питання історичного розвитку та організації процесу інклюзивного навчання для дітей з особливими потребами в умовах сучасних викликів. Порівняльний аспект дозволяє виявити специфіку впровадження інклюзивних практик в освітніх системах, зокрема, в Україні та провідних державах Європейського Союзу. Зазначається вплив соціальних, економічних і культурних факторів на реалізацію інклюзивного підходу та відзначаються основні досягнення та проблеми, що виникають у процесі інтеграції учнів з особливими освітніми потребами. У статті аналізуються історичні корені інклюзивного навчання, починаючи з руху за права осіб з інвалідністю в ХХ столітті та розробки міжнародних угод, таких як Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Ці документи заклали основи сучасного підходу до освіти, яка враховує різноманітні потреби учнів. Автор аналізує етапи розвитку інклюзивного навчання у різних країнах, зокрема в Україні та Європі, акцентуючи увагу на соціальних, культурних та політичних чинниках, що вплинули на реалізацію інклюзивних практик. Окремо розглядаються моделі інклюзивної освіти, їх переваги та недоліки, а також ситуація з підготовкою педагогічних кадрів, які відіграють ключову роль у впровадженні інклюзивних ініціатив. Автором зазначається, що процес розвитку інклюзивного навчання в освітньому процесі в історичному аспекті відбувався поступово та залежав від розвитку правового, економічного та соціального складників розвитку суспільства. У статті наголошується на тому, що особливого значення в методологічному обґрунтуванні інклюзії мають принципи, що визначають зв’язок теорії та практики, а саме принцип соціальної адаптації, принцип гуманності, принцип синергії, принцип підтримки самостійної активності дитини та принцип індивідуалізму. У статті аналізуються основні історичні етапи розвитку інклюзивного навчання за кордоном та в Україні з урахуванням потреб і проблем, які виникають у процесі запровадження такої форми навчання в освітньому процесі. Запропоновані рекомендації спрямовані на покращення практики інклюзивного навчання, враховуючи досвід країн, які досягли значних успіхів у цій сфері.
Посилання
Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. № 6(8). Київ : Університет «Україна», 2009. С. 17–18.
Боряк О., Дегтяренко Т. До питання інтеграції школярів із розладами аутистичного спектра в загальноосвітній навчальний простір. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Сумський державний педагогічний ун-т ім. А.С. Макаренка. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2021. № 2 (106). С. 505–516.
Бойченко М.А. Особливості надання педагогічної підтримки двічі винятковим учням у США, Канаді та Великій Британії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2017. № 11. С. 54–59.
Бут Т., Ейнскоу М. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл. Київ : Плеяди, 2015. 190 с.
Губарь О. Рівень сформованості інклюзивної культури суспільства в сучасних умовах. Освіта осіб з особливими потребами в умовах миру і війни : матеріали IХ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології. Київ, 2023. С. 117–121.
Даніелс Елен Р. і Стаффорд Кей. Залучення дітей з особливими потребами до системи загальноосвітніх класів. Львів : ТОВ. «Надія», 2002. С. 23.
Інвалідність та суспільство : навчальний посібник / Л. Байда, О. Красюкова-Енс, В. Азін та ін. ; за заг. ред. Л. Байди, О. Красюкової-Енс. Київ : Київський університет, 2011. 188 с.
Левицька Я. Особливе навчання. Як це відбувається за кордоном? Директор школи. Шкільний світ. 2017. № 8. С. 40–49.
Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання : Наказ МОН № 912 від 01.10.10 року.
Schneider B.H., Woodburn S., del Toro M.D.P.S., Udvari S.J. Cultural and gender differences in the implications of competition for early adolescent friendship. Merrill-Palmer Quarterl. 2005. Vol. 51 (2). P. 163–191.
Deno E.N. Spezial Education as Developmental Capital. Exceptional Children, 1970. № 37, 229–237.