ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ОПТИМІЗАЦІЙНИХ ТА ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИХ МЕТОДІВ І МОДЕЛЕЙ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-4Ключові слова:
оптимізаційні задачі, економіко-математичні моделі, інклюзія, платформа Moodle, електронний дистанційний курс.Анотація
У статті обґрунтовано необхідність адаптації навчального матеріалу до індивідуальних освітніх потреб здобувачів освіти з порушеннями зору, слуху та опорно-рухового апарату у процесі вивчення оптимізаційних задач та економіко-математичних моделей. Зазначено, що вирішення питань забезпечення наступності освіти та безперервного навчання впродовж життя потребує наукового, методичного та технічного забезпечення для організації освітнього процесу у закладах вищої освіти в умовах інклюзії. Наголошено на додаткових можливостях підвищення якості освіти для осіб із порушеннями здоров’я шляхом поєднання традиційних методик викладання із засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Використання таких технологій сприяє індивідуалізації та диференціації інклюзивного навчання, забезпечуючи умови для системної роботи, що відповідає індивідуальним можливостям і здібностям кожного студента. Підкреслено, що застосування цифрових технологій в освітньому процесі сприяє розвитку навичок самоконтролю, формуванню комп’ютерної грамотності, підвищенню пізнавальної активності та мотивації до навчання. Окрім цього, такі технології позитивно впливають на рівень працездатності, емоційний стан, заохочують до самостійності, ініціативності тощо. На прикладі дистанційних курсів «Оптимізаційні методи та моделі» і «Економіко-математичні методи і моделі» продемонстровано потенціал платформи Moodle для адаптації навчального процесу до особливих освітніх потреб здобувачів вищої освіти з порушеннями зору, слуху або опорно-рухового апарату. Досвід використання платформи Moodle засвідчує, що цей сервіс сприяє підвищенню якості підготовки здобувачів вищої освіти в умовах інклюзії. Електронні курси з оптимізаційних методів та моделей, а також економіко-математичних методів та моделей, створені у системі Moodle, забезпечують можливості для індивідуалізації освітньої діяльності. Це досягається завдяки можливості самостійного вибору способу вивчення тем, індивідуального темпу засвоєння матеріалу, а також через контроль і самоконтроль навчальних досягнень відповідно до потреб і можливостей студентів. У підсумку зазначено, що використання платформи Moodle дає змогу адаптувати процес навчання до особливих освітніх потреб здобувачів, реалізуючи індивідуальний підхід і частково компенсуючи функціональні обмеження, спричинені певними захворюваннями.
Посилання
Алєксєєва І. В., Гайдей В. О., Диховичний О. О., Коновалова Н. Р., Федорова Л. Б., Дудко А., Тарабара І. Про створення в НТУУ «КПІ» комплекту відеолекцій у межах всесвітньої ініціативи ЮНЕСКО. URL: http://science.lpnu.ua/sithe/all-volumes-and-issues/volume-775-2013-1/pro-stvorennya-v-ntuu-kpikomplektu-videolekciy-u (дата звернення: 17.07.2024).
Дегтяренко Т. М. Поширення ідей упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у систему спеціальної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 2 (46). С. 11–21. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1207/917 (дата звернення: 10.01.2024).
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 15.11.2024).
Засенко В. В., Колупаєва А. А., Мороз Б. С., Овсяник В. П. Використання інформаційних технологій в умовах спеціального та інклюзивного навчання дітей зі слухомовленнєвими порушеннями. URL: http://rc-vabos.at.ua/_ld/0/9_____________.pdf (дата звернення: 15.11.2024).
Матієвський В. В. Можливості Moodle для забезпечення доступності при навчанні студентів із особливими потребами. URL: http://2019.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=41 (дата звернення: 10.09.2024).
Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivnenavchannya/statistichni-dani (дата звернення: 10.12.2024).
Пасічник В. В., Кут В. Інформаційні технології та системи дистанційного навчання осіб з особливими потребами. Вісник ТНТУ. 2012. Том 65. № 1. С. 127–137.
Польгун К. В. Використання Moodle у процесі інклюзивного навчання студентів з обмеженими фізичними можливостями. URL: http://2018.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=28. (дата звернення: 27.10.2024).
Сидорук Л. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки здобувачів вищої освіти з порушеннями слуху. Вектор Поділля : наук. журн. Кам’янець-Подільський : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету «Економічна думка», 2019. Вип. 2. С. 200–212.
Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання : навчальний посібник / Гета А. В. та ін. ; за ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.