МЕНЕДЖМЕНТ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА РІВНІ ГРОМАДИ: РОЛЬ ТА МІСЦЕ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-3Ключові слова:
децентралізація, об’єднана територіальна громада, інклюзивно-ресурсний центр, базові соціальні послуги, міжвідомча співпраця, інклюзивна освіта, індивідуальна освітня траєкторія.Анотація
У статті описано нормативно-правове регулювання надання якісних освітніх послуг здобувачам освіти з особливими освітніми потребами на рівні громади крізь призму процесу децентралізації та зміни у парадигмах спрямування діяльності управлінців щодо мешканців об’єднаних територіальних громад, які потребують підтримки. Акцентовано увагу на міжвідомчій співпраці медиків, освітян та працівників соціальних служб в інклюзивній освіті; практичному досвіді участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів у процесі проведення комплексної оцінки розвитку особи, яка є підґрунтям для якісних рекомендацій батькам (особам, що їх заміняють), педагогам, спеціалістам щодо проєктування індивідуальної освітньої траєкторії особи з особливими освітніми потребами, надання базової соціальної послуги супроводу дитини під час інклюзивного навчання, участі у команді психолого-педагогічного супроводу, реалізацію якісних освітніх послуг здобувачам освіти з освітніми труднощами на всіх рівнях. У зв’язку із військовою агресією російської федерації, підвищенням інвалідизації в суспільстві, екологічних, ментальних та фізичних факторів у будь-який момент у громаді може з’явитися особа з особливими освітніми потребами, тому роль інклюзивно-ресурсних центрів як осередку консолідації зусиль щодо підтримки кожного, хто потребує підтримки в освітньому процесі, важко переоцінити.
Посилання
Воротинцева О.О. Участь фахівців інклюзивно-ресурсних центрів на різних рівнях менеджменту інклюзивної освіти. Сучасний менеджмент: тенденції, проблеми та перспективи розвитку : тези доп. міжн. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 14 квітня 2021 р.). Дніпро, 2021. С. 301–303.
Інклюзивна освіта: консультація експерта проєкту DECIDE (відео). Швейцарсько-український проєкт DECIDE. URL: https://decide.in.ua/inklyuzyvna-osvita-konsultacziya-eksperta-proyektu-decidevideo/.
Колупаєва А., Таранченко О. Освітньо-професійна програма підвищення кваліфікації працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. Т. 1, № 90. С. 18–27. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v1i90.13.
Компанець Н. Структура управління інклюзивною освітою. Особлива дитина: навчання і виховання. 2021. Т. 104, № 4. С. 82–91. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v104i4.92.
Малишевська І.А. Теоретико-методичні основи підготовки фахівців психолого-педагогічного профілю до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища : монографія. Умань : «ВПЦ» Візаві, 2018. 386 с. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/12829.
Панченко А., Кравчук Н. Управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах нової української школи. Освітологічний дискурс. 2019. № 1–2 (24–25), 297–308. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/195383177.pdf.
Портал ІРЦ. URL: https://ircenter.gov.ua/.
Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності : Постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 796 станом на 24 черв. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-п#Text.
Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 р. № 545 станом на 6 верес. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-п#Text.
Про соціальні послуги : Закон України від 17.01.2019 р. № 2671-VIII станом на 31 груд. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text.
Про співробітництво територіальних громад : Закон України від 17.06.2014 р. № 1508-VII станом на 4 квіт. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18#Text.