ТЕОРІЯ МНОЖИННОГО ІНТЕЛЕКТУ Г. ГАРДНЕРА В КОНТЕКСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ЦЕНТРІ НРЗВО «КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ІНСТИТУТ»

Автор(и)

  • Мар’ян Миколайович ТРІПАК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0001-6924-5469
  • Ігор Петрович МАРЧУК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут»
  • Віктор Миколайович ФЕДОРЧУК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-5650-4713
  • Людмила Миколаївна КОМАРНІЦЬКА Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-6742-8314
  • Ніна Миколаївна ПЕТРУХА Київський національний університет будівництва і архітектури України https://orcid.org/0000-0002-3805-2215

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-1

Ключові слова:

інклюзивний центр, студентоцентризм, теорія множинного інтелекту, інтелект, множинний інтелект

Анотація

У статті акцентовано увагу на тому, що студентоцентроване навчання відводить студенту роль активного партнера в освітньому процесі, який наполегливо вибудовує власну індивідуальну траєкторію фахової інклюзивної освіти. При цьому з боку викладача надається відповідна підтримка стосовно навчання з врахуванням конкретних потреб та індивідуальних особливостей кожного студента. Визначено мету статті як здійснення аналізу та узагальнення існуючих відомостей щодо трактування особливостей та потенціалу множинного інтелекту з погляду його застосування в процесі інклюзивного навчання. Заслуговує уваги те, що, згідно з теорією Г. Гарднера, інтелект охоплює здатність створювати та вирішувати проблеми, створювати продукти або надавати послуги, які цінуються в культурі чи суспільстві. Важливою умовою реалізації цього процесу є врахування індивідуальних особливостей здобувачів освіти з особливими потребами та побудова сучасної парадигми їхнього гармонійного розвитку в інклюзивному просторі. Згідно з теорією множинного інтелекту виокремлено низку здібностей, які утворюють вербальний, логіко-математичний, візуальний, кінестетичний, міжособистісний, внутрішньо-особистісний, музичний, натуралістичний та екзистенційний типи інтелекту. Визначено, що ступінь розвитку того чи іншого інтелекту залежить від частоти його використання в житті. Чим частіше це відбувається, тим більша ймовірність сформувати певний тип інтелекту, тим краще він буде розвиватися. Тому важливо при організації навчально-професійної підготовки майбутніх фахівців з особливими освітніми потребами використовувати сучасні технології навчання, принцип студентоцентризму, фасилітацію, які враховують їхні потреби, мотиви, здібності, особливості множинного інтелекту та інші індивідуально-психологічні особливості.

Посилання

Гарднер Г. Множинні інтелекти. Теорія у практиці: хрестоматія. Київ : Мегатайп, 2004. 288 с.

Гусак М.Г. Теорія множинного інтелекту як підстава особистісно зорієнтованого навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 3 (13). С. 12.

Заболоцька О.С., Ніколаєва І М. Студентоцентризм як тренд сучасної освіти. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-29-33 (дата звернення: 04.04.23).

Кудлай О. В., Макарчук А. А., Білоусова Н. В. Теорія множинного інтелекту Говарда Гарднера у дидактичному контексті. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 2. 137 с. С. 131-135

Культурний інтелект : монографія / за наук. ред. А. К. Солодкої. Миколаїв : ФОП Швець В.М., 2016 244 с.

Лавриченко Н. Множинний інтелект і обдарованість у теоретичній моделі Говарда Гарднера. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4 (58). С. 11–12.

Лещенко М., Гринько В. Зарубіжний досвід використання теорії множинного інтелекту Говарда Гарднера в навчальному процесі. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua › uploads › 2018/04 (дата звернення: 10.07.24).

Методика діагностики практичного інтелекту учнівської молоді [Текст] : методичний посібник / В. П. Тименко, А. В. Малиношевська та ін. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2017. 156 с.

Множинний інтелект в контексті якісної освіти XXI століття. URL: http://inloveforteaching.blogspot.com/p/xxi.html (дата звернення: 10.07.24).

Множинний інтелект: від теорії до практики. URL: https://osvita.ua/school/method/1740/ (дата звернення: 10.07.24).

Сценарій множинного інтелекту. URL: https://ukrayinska.libretexts.org › (дата звернення: 10.07.24).

Тріпак М.М., Федорчук В.М. Студентоцентричний підхід у системі підготовки фахівців : Міжнародна науково-практична конференція «Соціальні та культурні Європейські студії: соціальні інновації для України», м. Київ, 26 квітня 2023 року. 245 с. С. 199–204.

Тріпак М.М., Федорчук В.М. Множинний інтелект в контексті студентоцентричного підходу до навчання : матеріали VІI Міжнародної науково-практичної конференції «Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму» (м. Кам’янець-Подільський, 19 травня 2023 року) / НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут », 2023. 278 с. С. 272–274

Трухан-Базалійська Т.Л., Місечко О.Є. Застосування теорії множинного інтелекту як засобу індивідуалізації іншомовної підготовки фахівців сфери туризму. URL: http://confcontact.com/2012edu/tom2/29_Trukhan_Bazaliyska.htm (дата звернення: 10.07.24).

Armstrong, Thomas. Multiple intelligences in the classroom / Thomas Armstrong. − 3rd ed. Теорія множинного інтелекту Г. Гарднера та потреби сучасної освіти. URL: https://skemman.is/bitstream/1946/1485/1/adal_adal.pdf (дата звернення: 10.07.24).

Gardner, H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. − New York: Basic Books, 2011. 440 pp. URL: https://skemman.is/bitstream/1946/1485/1/adal_adal.pdf (дата звернення: 10.07.24).

Gardner H. Multiple intelligences and education. URL: http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm (дата звернення: 10.07.24).

Gardner H. Seven Steps to Intelligence. URL: http://www.newhorizons.org (дата звернення: 10.07.24).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-29

Номер

Розділ

ЕКОНОМІЧНІ НАУКИ