THE THEORY OF MULTIPLE INTELLIGENCES BY H. GARDNER IN THE CONTEXT OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT THE INCLUSIVE CENTER OF EDUCATIONAL AND REHABILITATION INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION «KAMIANETS‐PODILSKYI STATE INSTITUTE»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-1Keywords:
inclusive center, student-centeredness, theory of multiple intelligences, intelligence, multiple intelligencesAbstract
The article emphasizes that student-centered learning assigns the student an active role as a partner in the educational process, allowing them to actively build their own individual trajectory in professional inclusive education. At the same time, the teacher provides appropriate support in learning, taking into account the specific needs and individual characteristics of each student. The purpose of the article is defined as the analysis and synthesis of existing knowledge regarding the interpretation of the features and potential of multiple intelligences from the perspective of their application in the process of inclusive education. It is noteworthy that, according to H. Gardner’s theory, intelligence encompasses the ability to create and solve problems, produce products or provide services that are valued by culture or society. A crucial condition for implementing this process is considering the individual characteristics of learners with special needs and constructing a modern paradigm for their harmonious development in the inclusive space. According to the theory of multiple intelligences, several abilities are highlighted, which form verbal, logicalmathematical, visual, kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, musical, naturalistic, and existential types of intelligence. It is determined that the degree of development of a particular type of intelligence depends on the frequency of its use in life. The more often it is used, the more likely it is that a specific type of intelligence will develop and improve. Therefore, it is important to use modern educational technologies, the principle of student-centeredness, and facilitation in organizing the educational and professional training of future specialists with special educational needs, taking into account their needs, motivations, abilities, multiple intelligences, and other individual psychological characteristics.
References
Гарднер Г. Множинні інтелекти. Теорія у практиці: хрестоматія. Київ : Мегатайп, 2004. 288 с.
Гусак М.Г. Теорія множинного інтелекту як підстава особистісно зорієнтованого навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 3 (13). С. 12.
Заболоцька О.С., Ніколаєва І М. Студентоцентризм як тренд сучасної освіти. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-29-33 (дата звернення: 04.04.23).
Кудлай О. В., Макарчук А. А., Білоусова Н. В. Теорія множинного інтелекту Говарда Гарднера у дидактичному контексті. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 2. 137 с. С. 131-135
Культурний інтелект : монографія / за наук. ред. А. К. Солодкої. Миколаїв : ФОП Швець В.М., 2016 244 с.
Лавриченко Н. Множинний інтелект і обдарованість у теоретичній моделі Говарда Гарднера. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4 (58). С. 11–12.
Лещенко М., Гринько В. Зарубіжний досвід використання теорії множинного інтелекту Говарда Гарднера в навчальному процесі. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua › uploads › 2018/04 (дата звернення: 10.07.24).
Методика діагностики практичного інтелекту учнівської молоді [Текст] : методичний посібник / В. П. Тименко, А. В. Малиношевська та ін. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2017. 156 с.
Множинний інтелект в контексті якісної освіти XXI століття. URL: http://inloveforteaching.blogspot.com/p/xxi.html (дата звернення: 10.07.24).
Множинний інтелект: від теорії до практики. URL: https://osvita.ua/school/method/1740/ (дата звернення: 10.07.24).
Сценарій множинного інтелекту. URL: https://ukrayinska.libretexts.org › (дата звернення: 10.07.24).
Тріпак М.М., Федорчук В.М. Студентоцентричний підхід у системі підготовки фахівців : Міжнародна науково-практична конференція «Соціальні та культурні Європейські студії: соціальні інновації для України», м. Київ, 26 квітня 2023 року. 245 с. С. 199–204.
Тріпак М.М., Федорчук В.М. Множинний інтелект в контексті студентоцентричного підходу до навчання : матеріали VІI Міжнародної науково-практичної конференції «Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму» (м. Кам’янець-Подільський, 19 травня 2023 року) / НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут », 2023. 278 с. С. 272–274
Трухан-Базалійська Т.Л., Місечко О.Є. Застосування теорії множинного інтелекту як засобу індивідуалізації іншомовної підготовки фахівців сфери туризму. URL: http://confcontact.com/2012edu/tom2/29_Trukhan_Bazaliyska.htm (дата звернення: 10.07.24).
Armstrong, Thomas. Multiple intelligences in the classroom / Thomas Armstrong. − 3rd ed. Теорія множинного інтелекту Г. Гарднера та потреби сучасної освіти. URL: https://skemman.is/bitstream/1946/1485/1/adal_adal.pdf (дата звернення: 10.07.24).
Gardner, H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. − New York: Basic Books, 2011. 440 pp. URL: https://skemman.is/bitstream/1946/1485/1/adal_adal.pdf (дата звернення: 10.07.24).
Gardner H. Multiple intelligences and education. URL: http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm (дата звернення: 10.07.24).
Gardner H. Seven Steps to Intelligence. URL: http://www.newhorizons.org (дата звернення: 10.07.24).