IMPLEMENTATION OF EUROPEAN STANDARDS OF INCLUSIVE HIGHER EDUCATION IN UKRAINE UNDER THE CONDITIONS OF THE STATE OF MARTIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-3-5

Keywords:

inclusive higher education, international standards, Ukrainian legislation, higher education institutions

Abstract

The article examines the prospects of implementing European standards in the field of inclusive higher education in Ukraine. The importance of international norms as a basis for the development of domestic legislation that meets modern standards of inclusiveness is emphasized. In the context of today’s war-related challenges, the issue of ensuring the availability of higher education takes on special importance, since the number of people who use educational services is growing and requires an operational, systematic and flexible response to their individual educational problems and needs. Thanks to regulatory and legislative reforms, the inclusive model of education is becoming more and more real, provided that all participants in the educational process and society in general understand the essence and necessity of inclusion. The article analyzes international and Ukrainian legal documents in three aspects: compliance, challenges arising from the implementation of European standards in inclusive higher education, and the possibility of using international norms in improving Ukrainian legislation. The purpose of the article is to promote the formation of effective strategies and policies of higher education in Ukraine based on international experience. Emphasis is placed on the expediency of developing legislative mechanisms that would contribute to the implementation of inclusive higher education in Ukraine, taking into account key aspects of the use of international norms. It is important that Ukraine should avoid ambiguity in defining terms and terminology, especially in the context of inclusive higher education. This requires not only the classification of “persons with special educational needs” by disability, but also consideration of a wider range of persons who may need an individualized and flexible approach to learning and psychological support. It is emphasized that the implementation of an equal and accessible inclusive educational environment requires joint efforts of the country regarding legislative regulation and active attention of the European community in improving existing policies, taking into account the principle of equal opportunities for countries with different levels of development.

References

Козуля В., Скиба Ю. SWOT-аналіз інклюзивного освітнього середовища вітчизняних університетів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2020. Вип. 78. С. 110–116. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.78.24.

Імплементація європейських стандартів і рекомендацій у сфері інклюзивної вищої освіти в Україні: виклики та можливості / Г. Мицик та ін. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта XXI ст.». 2023. Вип. 2 (8). С. 7–20. URL: https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/89/82 (дата звернення: 12.12.2023).

Пашков М. Євроінтеграція в умовах війни: виклики і перспективи : аналітична доповідь. URL: https://razumkov.org.ua/images/2022/12/28/2022-MATRA-IV-KVARTAL-7.pdf (дата звернення: 13.12.2023).

Нормативно-правове регулювання інклюзивної освіти в Україні: періодизація та особливості / А. Попова та ін. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Бердянськ. 2023. С. 62–69.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556–VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 16.12.2023).

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 р. № 635. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.12.2023).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 16.12.2023).

Продіус О. собливості моделей інклюзивної освіти в країнах Європи відповідно до вимог сучасного суспільства. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. № 4 (2). С. 86–93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2019_4%282%29__14 (дата звернення: 04.12.2023).

Шевчук Г. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Педагогіка. 2021. № 2 (3). С. 151–157. URL: http://www.academstudies.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/107/99 (дата звернення: 13.12.2023).

Digital Barrier-Free and Psychosocial Support for Students with Disabilities in Distance Learning Environments / O. Kravchenko et al. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. № 22 (8). Р. 15–24. URL: http://paper.ijcsns.org/07_book/202208/20220803.pdf (date of access: 12.12.2023).

University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war / Н. Lopatina et al. Problems and Perspectives in Management. 2023. № 21 (2-si). Р. 4–14. http://dx.doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02.

Emerging Themes for Digital Accessibility in Education / B. de B. Prado et al. Sustainability. 2023. № 15 (14). Article 11392. https://doi.org/10.3390/su151411392.

Rome Ministerial Communiqué (19 November 2020). 2020. URL: https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (date of access: 12.12.2023).

Published

2023-12-27

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES