FORMATION OF VALUE ORIENTATIONS OF PUPILS IN HUMANITARIAN CIRCLES OF EXTRACURRICULAR EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-7

Keywords:

value orientations, extracurricular education, institution of extracurricular education, humanitarian direction of extracurricular education, pupils, patriotism

Abstract

The article describes the process of forming the value orientations of pupils in humanitarian circles of extracurricular education institutions and reveals its components. The value orientations of the educational process in institutions of extracurricular education are considered in the publication as relevant and promising, planned results of education, which determine the purpose of extracurricular education to a decisive extent. The author emphasizes that in the current conditions of the country’s development, an important task in the humanitarian direction of extracurricular education is to educate Patriots who love their country and who are ready to contribute to its development. Patriotism is considered as an integrated value, the education of which should be given attention in circles of all areas of extracurricular education. As effective means of forming value orientations of pupils in the circles of the humanitarian direction of institutions of extracurricular education are distinguished: Ukrainian Studies (as a branch of humanitarian knowledge focused on the study of economic, political, social, cultural, historical issues of Ukraine) and literature (with the help of which you can express the thoughts, feelings and hopes of people, transfer their life experience). The author comes to the conclusion that the process of forming the value orientations of pupils in the circles of the humanitarian direction of institutions of extracurricular education should take into account the following components: National-Patriotic Education as one of the important areas of educational work in the system of extracurricular education; involvement of children and young people in understanding moral and cultural values, Ukrainian history has a significant potential for the education of patriotic qualities; creation of a language environment, education of respect and love for the Ukrainian language – one of the conditions for National-Patriotic Education of Ukrainian youth; formation of moral qualities, education of personal dignity, general culture of the individual; education of citizens who adequately represent Ukraine in the international space, they feel like members of the European community, perceive democratic values, value the rule of law, and strive for equal cooperation with European and international partners.

References

Бех І.Д. Виховання особистості. Київ : Либідь, 2008. 848 с.

Бурлака О.В. Формування національної свідомості засобами українознавства. Крайова освіта. 2011. № 13. С. 6.

Журба К.О. Теоретичні основи патріотичного виховання дітей у взаємодії сім’ї і школи. Нова педагогічна думка. 2009. № 4. С. 124–127.

Костенко Л.Д. Порівняльний аналіз зарубіжного та вітчизняного досвіду розвитку позашкільної освіти. Наукові записки / Ред. кол.: В.Ф. Черкасов, В.В. Радул, Н.С. Савченко та ін. Випуск 194. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. С. 134–139.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти: Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 447 с.

Кремень В.Г. Феномен інновації: освіта, суспільство, культура: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Пустовіт Г.П. Позашкільна освіта і виховання в контексті основних напрямів реформування освіти в Україні. Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах. № 1. 2011(37).

Видавець : ХМНУ. С. 293. Пустовіт Г.П. Патріотичне виховання у змісті позашкільної освіти: сьогодення і перспективи. Релігія та соціум: міжнародний часопис. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2015. № 4(20). С. 97–103.

Українські традиції та звичаї / Авт.-упоряд. А.П. Ярещенко. Харків : Факт, 2008. 232 с.

Цокур О.С. Історико-педагогічні витоки становлення й розвитку системи позашкільної освіти в Україні. Актуальні проблеми управління освітою і навчальними закладами. Вінниця. 2021. С. 36–41.

Published

2023-06-06

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES