USAGE OF SOCIAL ADVERTISING VIDEOS OF TURKEY AND UKRAINE IN TURKISH LANGUAGE CLASSES IN THE CONTEXT OF AUDIOVISUAL EDUCATIONAL MATERIALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-5

Keywords:

social advertising of Turkey and Ukraine, audiovisual materials, Turkish language teaching methods

Abstract

Currently, in Turkey and Ukraine, a lot of attention is paid to the question of the place and role of social advertising in the life of society. The need to solve social problems in countries increases the significance of this type of advertising and sets the task of its further development. In connection with the development of science and technology, with the transformation of the interests of people in the modern society of both countries, there is a need to remind about the existing norms of morality and humanity, about the need to lead a healthy lifestyle, about the need to help the sick and the elderly, protect the weak, etc. That is why the importance of using social advertising videos in foreign language classes is justified not only by their rich saturation with interesting linguistic content, but also raises the issue of urgent problems that make the younger generation think [6, p. 16–17]. From the point of view, the use of social advertising videos as educational material in Turkish language classes has a positive effect on the memorization of unfamiliar vocabulary due to the emotionality of the text. The creation of a positive language environment in Turkish language classes plays an important role in achieving positive learning outcomes related to both students’ Turkish language communication skills and translation skills from Turkish into Ukrainian and vice versa. Turkish and Ukrainian social advertising videos used to improve students’ translation skills increase the motivation of students more than classical teaching methods. In particular, the effectiveness of using social advertising videos in the educational process is explained by their emotionally colored texts and topics that concern modern society [7, p. 23–24]. In this study, we offer to get acquainted with selected thematic videos of social advertising of Ukraine and Turkey, which can be used as educational material for Turkish language classes, to compare and analyze their main common and distinctive features, to highlight linguistic material that is interesting for studying in classes from the point of view in terms of grammar and vocabulary of the Turkish language.

References

Артикуца С.С. Актуальні проблеми, завдання і перспективи розвитку сучасної соціальної реклами. Міждисциплінарний науковий журнал Києво-Могилянської академії, 2012. С. 44–49.

Бугайова О.І. Соціальна реклама як особливий жанр. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство, 2013. Вип. 1(1). С. 123–128.

Голубовська І.О. Антропологізм у мовознавстві та викладанні іноземних мов. Лінгвістика XXI століття: нові дослідження та перспективи, Київ : Логос, 2006. С. 33–39.

Грицюта Н.М. Оманлива реклама як історико-соціальний феномен порушення професійної етики та суспільної моралі. Наукові записки Інституту журналістики. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ : Інститут журналістики, 2008. С. 37–45.

Грицюта Н.М. Реклама як засіб міфологізації інформаційної картини світу. Інформаційне суспільство. Київ : Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, 2006. Вип. 4. С. 75–78.

Зелінська О.І. Особливості змісту тексту соціально-патріотичної реклами. Вісник «Закарпатські філологічні студії», 2023. Вип. 23. Том 2. С. 16–20.

Олтаржевський Д.О. Соціальна реклама : навчальний посібник. Київ : Центр вільної преси, 2016. 120 с.

Сіленко Н.В. Репрезентація перекладацьких трансформацій при перекладі турецьких газетно-публіцистичних текстів на українську мову. Мова і культура, 2014. Вип. 17. С. 510–516.

Порпуліт О.О. Критерії оцінки якості перекладу рекламного тексту. Реклама та PR у масовоінформаційному просторі : монографія. Одеса : Астропринт, 2009. С. 161–171.

Селіванова О.О. Нова типологія перекладацьких трансформацій. Світ свідомості в мові. Черкаси, 2012. С. 471.

Тихомірова Ф.А., Вплив соціальної реклами на конструювання суспільної реальності. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2015. С. 70–74.

Emniyet Kemerini Tak, Hayata Bağlı Kal 2016. URL: https://www.youtube.com/watch?v=kkt5hmHb7Y0.

Mart Anladıkça Anlaşırız Reklam Filmi 2016. URL: https://www.youtube.com/watch?v=p4KSTpd4kk

Özdemir Ş., F. Yaman Türkiye’de reklam ahlaki: sorunlar ve çözüm önerileri. İstanbul, 2015. 418 s.

Sigara Pişmanlıktır. Koah Reklam Filmi 2016. URL: https://www.youtube.com/results?search_query=sigara+pi%C5%9Fmanl%C4%B1kt%C4%B1r.

Tengilimoğlu D. Reklam ve reklamın tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkisi: bir alan araştırması. Ankara, 2010. 225 s.

Published

2023-06-06

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES