FEATURES OF THE FORMATION OF SOCIAL ACTIVITY OF YOUTH WITH DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-2-7

Keywords:

social activity, macro level, meso level, micro level, integration, socialization, student youth, disability

Abstract

Introduction. The integration of youth with disabilities, as well as their inclusion in a full and active life, is an important stage in the development of modern Ukrainian society. Accordingly, the values of inclusion, its principles and ideas provide that no person should be separated from society, and the status of a disabled person cannot deprive one of the opportunity to be a full member of society. Despite the positive experience of solving important youth issues, in Ukraine there are also challenges for young people with disabilities, related to the need for self-realization and development of their potential, which affects the ability to be an independent, sustainable, active member of the community. The relevance of the issue of inclusion of young people with disabilities in life in society is related both to the psychological characteristics of the individual (shyness, isolation, avoidance of failure, inability to adapt to new circumstances, imperfection of social and communication skills, etc.), and to their lack of active life position and the development of dependent tendencies (insufficient formation of prosocial motives for behavior, reluctance to change one’s own life or fear of change). The reduced activity of young people with disabilities, in a certain way, is related to barriers that prevent people of this category from receiving such services as health care, education, professional employment, active leisure, mobility, as well as access to information resources, etc. Purpose. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the formation of social activity of young people with special educational needs in the process of obtaining an education and in extracurricular activities. Achieving the set goal was facilitated by solving the following tasks: – disclosure of the concept of «social activity»; – consideration of the factors of formation of social activity of student youth of different levels; – determination of specific features of the formation of social activity of youth with disabilities. Results. The factors of the formation of social activity of student youth at the macro level (levels of society), meso level (levels of the educational environment) and micro level (personal level) are analyzed. Modern priority vectors of theoretical and practical experience of scientists regarding the issue of formation of social activity in the process of socialization of the individual under the direct influence of a complex of external and internal factors are outlined. The specifics of the activity and activity of students with disabilities in the process of studying at a higher education institution and in extracurricular activities have been clarified. Ways of formation and development of social activity of young people with health disorders are proposed.

References

Абрамова С. Суспільно-корисна діяльність як чинник формування соціальної активності особистості. 2015 С. 137-145 URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6hwtLLritoUJ:https://oaji.net/pdf.html%3Fn%3D2015/1054-1436178550.pdf+&cd=28&hl=ru&ct=clnk&gl=ua5.

Базиленко А. К. Особливості формування соціальної активності студентської молоді/ Інсайт : зб. наук. пр. студ., асп. та молодих вчених / ред. кол.: І.В. Шапошникова, О.Є. Блинова [та ін.]. Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. С. 38-44.

Базиленко А. К. Психологічні чинники формування соціальної активності студентської молоді:автореф. дис.… канд. псих. наук: 19.00.07/ Базиленко Анастасія Костянтинівна;Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. Київ, 2018 р. 22 с.

Базиленко А.К. Теоретичний аналіз чинників формування соціальної активності студентської молоді. ScienceRize, № 10/1(27). 2016. С. 23-29.

Базиленко А. К. Самоврядування як вид соціальної активності студентської молоді. Вісник Національного університету оборони України : зб. наук. пр. Київ: НУОУ, 2014. Вип. 3 (40). С. 194-198.

Войчун О.В. Студентське самоврядування як засіб розвитку громадянської активності. Science progress in European countries: new concepts and modern solutions, IV Міжнар. наук. конф., 28 груд. 2018. Stuttgart: Germany, 2018. C. 418-429.

Грисюк О.М. Розвиток соціальної активності особистості: теоретичний аспект Молодий вчений. № 2.1 (54.1) лютий, 2018 р. С. 28-31.

Гога Н.П. Особливості формування соціальної активності студентів покоління “Z”. Сучасна освіта в Україні, Європі та світі: тенденції і тренди. 2019. С. 19-24.

Івженко Ю., Кузнєцова О. Соціально-педагогічні умови формування соціальної активності студентів у діяльності громадських організацій. С. 107-117. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fcSPedeFGI4J:www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/download/106/109+&cd=10&hl=ru&ct=clnk&gl=ua

Качалова Т.Г. Концептуальні основи проблеми формування соціальної активності студентів (дидактичний аспект). Педагогіка вищої та середньої школи, 2012. № 34. С. 55-62.

Кулінченко О.С. Соціальна активність студентів як соціально-педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. С. 34-39. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7273/Kulinchenko.pdfsequence=1&isAllowed=y

Мануйлов Є.М. Соціальна активність молоді: до проблеми розуміння сутності Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, 2010. № 3. С. 3-12.

Мурзіна, А.В., Солодюк Н.В. Соціальна активність особистості студентської молоді – пріоритетний напрямок розвитку Українського державотворення. Духовність особистості: методологія, теорія і практика.2012. № 4 (51), С. 82-87.

Ніколенко Л.М. Формування лідерських якостей особистості у діяльності студентських громадських об’єднань. Автореферат дис. … канд. пед. наук. Слов’янськ, 2013. 20 с.

Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ: монографія / М.В. Півторак, Н.С. Пасічник, О.П. Цвид-Гром, О.П. Хомчук [та ін.]; за заг. ред. Я.В. Новака. Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук», 2018. 211 с.

Палагнюк Ю.В., Файчук О.Л., Костєва Т.Б. Особливості соціальної активності молоді України в умовах Євроінтеграції [Електронний ресурс] Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. № 2. 2019. Режим доступу: http://el-zbirn-du.at.ua/2019_2/20.pdf

Published

2022-12-09

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES