THE NEED AND PRIORITIES OF THE PROVISION OF SOCIAL REHABILITATION SERVICES FOR CHILDREN WITH DISABILITIES IN THE TERRITORIAL COMMUNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-8

Keywords:

social rehabilitation, social service, interdisciplinary interaction, social rehabilitation services, child with disabilities, territorial community

Abstract

The article focuses on the problem of development of rehabilitation services for children with disabilities and their families. The relevance of the problem is determined, taking into account strategic regulatory and legal guidelines. The purpose of the study: to analyze the need and priority of providing social rehabilitation services to children with disabilities and their families at the level of the territorial community in modern conditions. The article presents the results of an expert interview with specialists from the Lviv, Ternopil, and Cherkasy regions. Despite positive developments in the development of rehabilitation services for children with disabilities, a number of problems have been identified. Among the challenges: a low level of intersectoral and interdisciplinary interaction in the process of informing the population about rehabilitation services, lack of mapping of such services. According to experts, children with musculoskeletal disorders, cerebral palsy, children with vision and hearing impairments, Down syndrome, various disorders of the autistic spectrum, and intellectual disabilities are most in need of rehabilitation services. Specialists are aware of the essence and importance of social rehabilitation services. It has been established that at the level of the territorial community there is an acute need for such services as: early intervention service, supported accommodation service, transport services, social and household orientation service, support during inclusive education, day care service, sign language translation, personal assistant service. Early intervention and day care services should be prioritized for implementation; among other priority services are supported accommodation, transport services, support during inclusive education and social and household guidance.

References

Байдарова О., Лаврент’єв Д. Використання інтернет-технологій для розвитку соціальних послуг у громаді для дітей з інвалідністю та їх сімей. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2018. № 2(4). С. 7–12. DOI: https://doi.org/10.17721/2616-7786.2018/4-1/1.

Балухтіна О.М. Теоретичні та практичні аспекти впровадження соціальної послуги «тимчасовий відпочинок» для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 90. С. 14–19.

Виноградова О.В. Інтегровані соціальні послуги як напрям соціалізації дітей з інвалідністю в громаді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т. 1. С. 73–76. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.1.14.

Горчинський Р., Лях Т., Петрович В. Соціальна послуга догляду вдома як інструмент деінституалізації соціального обслуговування. Ввічливість. Humanitas, 2022. № 5. С. 13–19. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.2.

Петрочко Ж., Слозанська Г., Горішна Н., Столярик О. Виклики створення і розвитку соціальної послуги денного догляду дітей з інвалідністю. Ввічливість. Humanitas, 2023. № 5. С. 67–77. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.10.

Петрочко Ж., Спіріна Т. Соціальна реабілітація. Енциклопедія освіти : енциклопедія / ред. В. Кремень. 2-ге вид. Київ, 2021. С. 942–943.

Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні : Закон України (зі змінами № 2980-IX від 20.03.2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text (дата звернення: 01.07.2024).

Сапіга С., Остролуцька Л. Особливості надання соціальних послуг людям з інвалідністю. Ввічливість. Humanitas, 2023. № 3. С. 115–123. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.14.

Спіріна Т.П., Лунь К.О. Надання інтегрованих соціальних послуг в Україні: міждисциплінарний підхід. Інноваційна педагогіка, 2021. Вип. 40. С. 215–218. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/40.45.

Спіріна Т., Дорофіна М. Соціальна робота з сім’ями, які виховують дитину з інвалідністю у територіальній громаді. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 151–156. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22.

Столярчук О. Доступність послуг для сімей, які виховують дітей з аутизмом, як мета соціальної роботи. Social Work and Education. 2020. Вип. 7, № 3. С. 289–303. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.4.

Стратегічний план діяльності Міністерства соціальної політики України на 2022 бюджетний рік та два бюджетні періоди, що настають за плановим (2023–2024) : Наказ Міністерства соціальної політики України від 11.02.2022 № 90. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0090739-22#Text (дата звернення: 28.06.2024).

Published

2024-10-29

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES