STRESS RESISTANCE IN THE CONDITIONS OF WAR AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE SPECIAL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-6

Keywords:

stress resistance, professional component, special teacher, adaptability, adaptation potential, pedagogical supervision

Abstract

The article analyzes the problem of stress resistance of future special teachers in wartime conditions. It is recognized that stress resistance is an important component of the professional competence of teachers who are able to effectively carry out pedagogical activities under stressful circumstances caused by war. The essence of the concept of “stress resistance of future special educators” is clarified, which is understood as a holistic property of the personality, characterized by high adaptability to the negative consequences of martial law, as well as professionally oriented competencies and personal qualities aimed at overcoming the consequences of stressful situations in the process of carrying out pedagogical activities. The adaptability and adaptive potential of the individual are characterized as important factors that effectively influence the process of forming the stress resistance of future special teachers. The adaptability of future special educators is understood as the individual’s ability to meet the requirements of the educational and professional environment: mastery of relevant professional competencies, continuous self-development, systematic self-analysis, self-evaluation of one’s own pedagogical activity. The adaptive potential of future special educators is interpreted as a holistic property of the individual, the basis of which are personal qualities and beliefs, value attitudes and motives regarding the implementation of pedagogical activities in an inclusive educational environment. It is noted that the high level of adaptation potential of future special teachers indicates the formation of their professional competence. Pedagogical supervision is characterized as an effective method of preventing professional burnout, which is aimed at the professional and personal development of the teacher in terms of the formation of his stress resistance in wartime conditions.

References

Банах С.В., Добровольська С.Я. Стресостійкість як професійно значуща риса особистості педагога. The 1st International scientific and practical conference “Topical issues of modern science, society and education” (August 8–10, 2021) SPC ‒ Sci. conf.com.ua, Kharkiv, Ukraine. 2021. Pp. 394‒398.

Запорожцева Ю.С. Стратегія супервізії (наставництва) як підтримка професійного розвитку сучасного педагога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. Т. 1. С. 70–73.

Кудінова М.С. Теоретичні підходи до визначення сутності поняття «стресостійкість». Молодий вчений. 2019. № 3 (67). С. 137–143.

Любченко Н.В., Білик Н.І. Супервізія як технологія післядипломної освіти педагогічних працівників у контексті Концепції «Нова українська школа». Імідж сучасного педагога. 2021. № 5(200). С. 5–13.

Освіта України в умовах воєнного стану : інформійно-аналітичний збірник / ред. С. Шкарлет. Київ. 2022. 358 с.

Палько Т.В. Професійний стрес: причини та наслідки. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Ужгород. 2020. Вип. 13. С. 278‒284.

Потапюк Л.М. Особливості формування стресостійкості студентів в умовах російсько-української війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2023. (2). С. 34‒38.

Сошенко С.М. Психологічні особливості адаптаційного потенціалу студентів у процесі професійної підготовки. Вісімдесят четверті економіко-правові дискусії. Серія : Соціальні та гуманітарні науки : матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції (м. Львів, Україна, м. Ополе, Польща, 26–27 березня 2024 р.) / редкол.: О. Патряк та ін. ГО «Наукова спільнота», WSZIA w Opolu. Львів : ФОП Шпак В.Б. С. 99‒103.

Староста В.І., Попадич О.О. Деякі аспекти соціальної адаптації студентів-першокурсників у класичному університеті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2018. Вип. 1. С. 230‒233.

Цибуляк Н.Ю., Боднарчук А.Є. Структура професійної стресостійкості спеціального педагога. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 6. Т. 2. С. 154‒158.

Published

2024-10-29

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES