НАУКОВІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ І ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • Василь Петрович МОЙСЕЮК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0003-4366-2402
  • Ольга Борисівна СТОЛЯРЕНКО Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-0479-574X
  • Наталія Вікторівна ЖИЛЯК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-3772-6687

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-12

Ключові слова:

соціальні працівники, психологи, резильєнтність, чинники резильєнтності, компоненти резильєнтності

Анотація

Вступ. Стаття присвячена висвітленню проблем, що виникають у професійній діяльності соціальних працівників і психологів в умовах воєнного стану, оскільки саме зараз значно зросла кількість людей, які потребують підтримки і соціального захисту. Безпосередній контакт з категоріями людей, які переживають у своєму житті відповідні труднощі, кризи й втрати вимагають від соціальних працівників і психологів значних морально-вольових зусиль, психологічної стійкості, емоційної рівноваги та витримки. Мета дослідження полягає у розкритті сутності резильєнтності соціальних працівників і психологів та обґрунтуванні наукових основ для її успішного формування. Наукова новизна. Наукові основи необхідні для розв’язання задач формування резильєнтності у професійній діяльності соціальних працівників і психологів в умовах воєнного стану, що полягають у розробленні конкретного плану щодо методологічних, теоретичних і практичних підходів до проблеми.Висновки. Констатовано, що особливої уваги наукової спільноти потребує аналіз чинників розвитку і формування резильєнтності соціальних працівників і психологів як цілісного, динамічного особистісного утворення, фундаментальною основою якого є стійка мотивація до творчої діяльності, професійна компетентність, здоров’язбережувальний світогляд, що успішно застосовуються у соціальній роботі та обумовлюють особистісну та професійну самореалізацію фахівців. З’ясовано, що здоров’язбережувальний світогляд соціальних працівників і психологів визначається актуальним соціальним контекстом і зумовлюється комплексом суб’єктивних і об’єктивних чинників, зокрема: системою уявлень про здоров’я, цінностями, настановами на здоровий спосіб життя, соціальним і економічним статусом. Установлено, що нині ставлення соціальних працівників і психологів до власного здоров’я не можна оцінити високим рівнем, що обумовлено тривожним станом, спричиненим війною, невизначеністю майбутнього та негативними соціально-економічними чинниками. Визначено сутність поняття «резильєнтність» співвідносно до професійної діяльності соціальних працівників і психологів, виділено когнітивну, емоційно-вольову і мотиваційно-ціннісну складову частину цієї дефініції та обґрунтовано компоненти структури резильєнтності соціальних працівників і психологів.

Посилання

Грішин Е. Резилієнтність особистості: сутність феномена, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г. Сковороди. Психологія. 2021. Вип. 64. С. 62–81. URL: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/20_2024/12.pdf.

Главацька О., Мойсеюк В. Здоров’я фахівців інклюзивної освіти як чинник ефективності їх професійної діяльності. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 5–6 жовтня 2023 року). Тернопіль: ФОП Осадца Ю., 2023. С. 58–60.

Зварич Г., Мойсеюк В. Професійне вигорання фахівців дошкільної освіти: характерні особливості. Освітологічний дискурс. 2024. № 1. С. 214–227.

Кокун О., Клочков В., Мороз В., Пішко І., Лозінська Н. Забезпечення психологічної стійкості військовослужбовців в умовах бойових дій: методичний посібник. Київ – Одеса: Фенікс, 2022. 128 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731412.

Кокун О., Мельничук Т. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Кокун, О. Професійна життєстійкість особистості: аналіз феномена. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. Костюка НАПН України. 2020. Т. V. Вип. 20. С. 68–81. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721356.

Льовочкіна А. Здатність діяти у стресових ситуаціях як професійна компетентність соціального працівника. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2017. № 2. С. 10–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkhucozrob _2017_2_4.

Столяренко О. Інноваційні методи соціально-психологічної реабілітації військовослужбов- ців учасників бойових дій. Modern Systems of Science and Education in the European Union and World: Materials of the VI International Research and Practical Internet Conference (January 25, 2025): collection of abstracts [for the general ed. Ph.D Serhii Onyshchenko]. Zdar nad Sazavou: DEL c.z., 2025. С. 18–21.

Столяренко О. Психологічні особливості ставлення молоді до збереження здоров’я в умовах російсько-української війни. Збірник наукових праць «Перспективи та інновації науки». 2023. Вип. 8. (26). Фахове видання категорія «Б». С. 483–497. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26).

Чернобровкін В., Морозова О. Аналіз сучасних підходів до розвитку і посилення резилієнс особистості. Технології розвитку інтелекту. 2021. № 5 (1). Вип. 22. URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellectdevelop/article/view.

Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid‐19: практичний посібник. Київ: Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г. Костюка, 2022. 128 с.

Masten A., Lucke C., Nelson K., Stallworthy I. Resilience in development and psychopathology: Multisystem perspectives. Annual Review of Clinical Psychology. 2021. № 17. Р. 521–549. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33534615.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ