ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТІСНО-СОЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-5Ключові слова:
компетентнісний підхід, інклюзивна література, інтегроване заняття, психодрама, рефлексування, навчальна програмаАнотація
Вступ. Художня література у кращих своїх зразках є джерелом ключових компетентностей, необхідних для набуття життєвого досвіду, опанування фаху, розвитку самосвідомості особистості. Вивчення наукових джерел з теми інклюзії дає підстави стверджувати, що сьогодні значно розширилися межі поняття компетентнісного підходу в освіті. Водночас науковці лише частково торкаються проблеми формування особистісно-соціальних компетентностей здобувачів ЗВО засобами інклюзивної літератури.Мета статті – на матеріалі окремих зразків інклюзивної літератури окреслити перспективи реалізації компетентісного підходу в ЗВО. Авторка передбачає можливість вирішення окремих аспектів порушеної проблеми шляхом доцільного відбору текстового матеріалу та розроблення методичного оснащення до його прочитання. Наукова новизна. Вперше в українському освітньому дискурсі окреслено методичні орієнтири щодо впровадження компетентнісного підходу на матеріалі сучасних інклюзивних літературних творів, які акцентують увагу на правах людини, толерантності, емпатії, самосвідомості та соціальній відповідальності. Перевага віддається таким методикам навчання, як навчання у співпраці, імпровізаційні рольові ігри, використання технік психодрами, створення ситуації інтересу, евристичний метод, моделювання життєвих чи професійних ситуацій, створення коміксів за сюжетами творів. З’ясовується питання оптимізації пізнавальної активності здобувачів з ООП в різних ситуаціях спілкування.Висновки. Визначено, що використання інклюзивної літератури в освітньому процесі ЗВО створює умови для реалізації компетентнісного підходу, що відповідає актуальним викликам сучасної освіти. Сьогодні є всі передумови для створення на базі інклюзивної літератури дидактичного та методичного матеріалу для розвитку мовно-літературної компетентності здобувачів з ООП, що складає перспективу дослідження.
Посилання
Бібік Н. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 47–52.
Бібік Н. Компетентнісно орієнтовані завдання як навчальний ресурс соціалізації молодших школярів. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи: матеріали Шостої Міжнародної науково-практичної конференції, м. Умань, 8–9 жовтня 2020 року. Умань, 2020. С. 6–12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722352 (дата звернення: 24.03.2025).
Блеч Г. Компетентнісний підхід у навчанні української мови школярів з порушенням інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: виклики сьогодення. Київ: Наша друкарня, 2020. С. 44–59.
Головченко Н. Роль сучасної української літератури у формуванні толерантного суспільства. URL: https://surl.li/mhakps (дата звернення: 22.03.2025).
Головченко Н. Сучасна українська література як джерело формування інклюзивної компетентності вчителя методами інформальної освіти. Неформальна та інформальна освіта як ресурс розвитку особистості: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Київ: Таврійський національний університет імені В. Вернадського, 2020. С. 115–121.
Дроздовський Д. Компетентності літератури: есе для вчителя Нової української школи. Київ: Саміт-книга, 2019. 180 с.
Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. / укл. В. Яременко, О. Сліпушко. Київ: Аконіт, 2001. Т. 2. 926 с.
Овчарук О. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: К.І.С., 2004. 111 с.
Родигіна І. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. Науково-методичний аспект. Харків: Основа, 2008. 120 с.
Цільмак О. Складові структури компетентностей. Наука і освіта. 2009. № 1–2. С. 128–135.
15 цитат Еріха Фромма про любов, щастя й бажання. URL: https://vogue.ua/article/culture/lifestyle/15-citat-eriha-fromma-o-lyubvi-schaste-i-zhelanii-43998.html (дата звернення: 25.03.2025).