ПРОВІДНІ ЗАВДАННЯ Й ЗМІСТ ВЗАЄМОДІЇ ВЧИТЕЛЯ- ЛОГОПЕДА З БАТЬКАМИ ДИТИНИ, ЩО МАЄ ОСОБЛИВІ МОВЛЕННЄВІ ПОТРЕБИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Олена Миколаївна ДРУГАНОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5985-8293
  • Вікторія Євгенівна КОВАЛЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-7792-4653
  • Наталія Миколаївна СІНОПАЛЬНІКОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5939-3916

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-1-2

Ключові слова:

вчитель-логопед, батьки дітей з особливими мовленнєвими потребами, командна робота, воєнний стан, способи підтримки

Анотація

Вступ. У статті обґрунтовано важливість командного психолого-педагогічного супроводу під час здійснення корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими мовленнєвими потребами в умовах воєнного часу. Доведено значущість продуктивної взаємодії між вчителем-логопедом й, передусім, батьками дитини з мовленнєвими труднощами.Мета статті – ідентифікувати виклики, з якими зіштовхуються діти з особливими мовленнєвими потребами та їхні батьки в умовах воєнного стану, окреслити провідні завдання й зміст партнерської взаємодії вчителя-логопеда з батьками дитини з мовленнєвими труднощами в цих умовах. Наукова новизна. У статті акцентовано увагу на тому, що більшість дітей після пережитих подій, зумовлених війною, мають розлади сну, нічні кошмари, регресивну поведінку, низку страхів, а також маркери мовленнєвих порушень. Зазначено також, що в умовах війни в Україні психологічних травм зазнають й батьки, які мають безпосередній вплив на психоемоційний стан дітей.Проведене дослідження підтверджує висновки психологів, корекційних педагогів, логопедів, інших фахівців, що одним із провідних завдань вчителя-логопеда в умовах воєнного стану стає надання психолого-педагогічної підтримки як самій дитині, так і системна, систематична робота з батьками/опікунами, родиною в цілому, в якій виховується дитина, що має мовленнєві труднощі. Окреслено провідні завдання й зміст партнерської взаємодії вчителя-логопеда з батьками дитини з мовленнєвими труднощами в цих умовах.Доведено, що актуальними завданнями й змістом роботи вчителя-логопеда з батьками дитини з мовленнєвими труднощами є: сформувати уявлення, дати знання щодо розуміння емоційних потреб дитини, озброїти батьків методиками, стратегіями поведінки з ними; навчити батьків: а) іграм й ігровим програмам у форматі онлайн, що набуває особливої значущості в умовах неможливості надання корекційних послуг в звичному форматі; б) створювати вдома атмосферу відкритості та взаєморозуміння, що допоможе дитині відчути впевненість у собі, усвідомити, що її емоції приймаються та розуміються; в) вести систематичні спостереження за розвитком мовлення у дітей. Важливими є також проведення логопедом систематичних консультацій для батьків з метою збагачення їх знаннями про особливості розвитку мовлення у дітей у ранньому й дошкільному віці; уміннями виконання різних видів масажу, дихальної гімнастики вдома тощо. У статті набуло подальшого розвитку обґрунтування значущості арттерапевтичних технік, зокрема, малювання, інтерактивних ігор, методики Huggy-Puppy Хібукі-терапії у корекційній роботі задля опанування батьками уміннями трансформувати власні емоції, що пов’язані з посттравматичними подіями, нормалізувати емоційний стан своєї дитини тощо.Висновки. Отже, за результатами наукового пошуку авторами доведено, що в умовах військового стану важливим завданням вчителя-логопеда є системна й систематична робота не тільки з дитиною з мовленнєвими труднощами, а й з її батьками/опікунами, з сім’єю в цілому. Основу такої роботи складає озброєння батьків дитини з мовленнєвими труднощами необхідними знаннями, уміннями, різними арттерапевтичними техніками, логокорекційними технологіями, що дозволять їм правильно підтримувати себе і власну дитину, створювати вдома атмосферу відкритості та взаєморозуміння, застосовувати різні ігри, ігрові програмами, логокорекційні прийоми й техніки, що набуває особливої значущості в умовах неможливості надання корекційних послуг в звичному форматі.

Посилання

Актуальні дослідження в сучасній вітчизняній екстремальній та кризовій психології: монографія / за заг. ред. В. П. Садкового, О. В. Тімченка, Х. : Вид-во НУЦЗУ, 2017. 777 с.

Друганова О. Основні напрями і нетрадиційні методи корекційної роботи логопеда із сім’єю дитини із ЗНМ в умовах військового стану. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти, (20 жовтня 2022 р.) / за загальною редакцією проф. Бойчука Ю. Д., Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 45–48.

Друганова О., Коваленко Є. Підготовка вчителя-логопеда до консультативної роботи з батьками як актуальна науково-практична проблема. Новий колегіум. 2024. № 3 (115). C. 82–88.

Друганова О. М., Сінопальнікова Н. М. Актуальні питання взаємодії вчителя-логопеда та сім’ї в системі корекційно-виховної роботи з дітьми, що мають мовленнєві труднощі в умовах воєнного стану. Основні цілі стратегії сталого розвитку: проблеми та перспективи : матеріали І Міжнародного науково-практичного форуму (м. Полтава, 26 версеня 2024 р.) / за заг. ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2024. С. 515–517.

Зіньковська Т., Терещенко В. Методи психологічної допомоги дітям, в тому числі з особливими освітніми потребами, під час війни. Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції (22 листопада 2023 року, м. Суми). Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. С. 160–162.

Кльоц Л. Досвід впровадження терапевтичної іграшки Хібукі в Житомирській області. Педагогічна Житомирщина. 2023. № 1 (29). URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2023/03/ 13-%D0%9A%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%86.pdf

Левченко В.В. Луценко О.В Вплив військових подій на психічне здоров’я дітей. Габітус. 2023. Вип. 50. С. 85–92. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/50-2023/15.pdf

Махній М.М. Проєктивний психологічний інструментарій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: інформаційно-методичний посібник. Чернігів: Десна Поліграф, 2021. 320 с.

Потапюк Л., Лінник Б. Вплив воєнного конфлікту на розвиток зв’язного мовлення дітей з особливими освітніми потребами: Виклики та стратегії підтримки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. збірник наукових праць / гол. редактор Г.П. Шевченко. Вип. 1 (108). Київ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2024. С. 151–160.

Підчасов Є.В., Чепелєва Н.І. Вплив пролонгованих травматичних подій (військових подій) на емоційну сферу дитини. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві : збірник матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (28 жовтня 2022 року) / уклад. В. С. Бліхар. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022. С. 276–279.

Психосоціальна допомога внутрішньо переміщеним дітям, їхнім батькам та сім’ям з дітьми зі Сходу України : посіб. для практиків соціальної сфери / Мельник Л.А. та ін.; за ред. Волинець Л.С. К. : ТОВ «Видавничий дім «Калита», 2015. 72 с.

Яценко Т. В, Чайковська В. М Психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. Дитинство ХХІ століття: інноваційна освіта : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Кременчуцький педагогічний коледж імені А.С.Макаренка, 9 жовтня 2020 року) / [редактор-упорядник: Т.В.Яценко]. Кременчук: ПП «Бітарт», 2020. С. 6–9. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/conferences/issue/view/09.10.2020

Яцина О.Ф. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. №7 (25). С. 554–567. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/2111/2112

Hundertailo Y. Mental health and art therapy: Socio-psychological support of IDPs in the process of adaptation to peaceful life. Mental Health Global Challenges of XXI Century (MHGC Proceedings – 2019). Institute for Social and Political. 2019, P. 62–63. Psychology. URL: https://www.mhgc21.org/dataset- static/74/138/Hundertailo.pdf

Skrypnyk A., Labenko O. The influence of stress on children’s speech in the context of war. East European Journal of Psycholinguistics. 2020. № 9 (2), Р. 116-129. https://doi.org/10.29038/eejpl.2022.9.2.lab

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ