ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-2-7

Ключові слова:

соціальна активність, макрорівень, мезорівень, мікрорівень, інтеграція, соціалізація, студентська молодь, інвалідність

Анотація

Вступ. Інтеграція молоді з інвалідністю, а також її включення в повноцінне та активне життя є важливим етапом розвитку сучасного українського суспільства. Відповідно принципам інклюзії, її цінності та ідеї передбачають, що жодна людина не повинна бути відокремленою від соціуму, а статус інваліда не може позбавляти можливості бути повноцінним членом суспільства. Незважаючи на позитивний досвід вирішення важливих питань молоді, в Україні існують й виклики щодо молодих людей з інвалідністю, пов’язані з необхідністю самореалізації та розвитку їхнього потенціалу, що впливає на спроможність бути самостійним, життєстійким, активним учасником громади. Актуальність питання включення молодих людей із інвалідністю до життя в суспільстві пов’язане як із психологічними особливостями особистості (сором’язливість, замкнутість, уникнення невдач, невміння пристосовуватися до нових обставин, недосконалість соціальних і комунікативних навичок тощо), так і з відсутністю у них активної життєвої позиції та розвитком утриманських тенденцій (недостатня сформованість просоціальних мотивів поведінки, небажання змінити власне життя або страх перед змінами). Знижена активність молоді з інвалідністю, певним чином, пов’язана з бар’єрами, які перешкоджають людям даної категорії отримати такі послуги, як охорона здоров’я, здобуття освіти, професійна зайнятість, активне дозвілля, мобільність, а також доступ до інформаційних ресурсів тощо. Мета та завдання статі. Метою статті є розкриття особливостей формування соціальної активності молоді з особливими освітніми потребами в процесі здобуття освіти та в позанавчальній діяльності. Досягненню поставленої мети сприяло вирішення наступних завдань: – розкриття змісту поняття «соціальна активність»; – розгляд чинників формування соціальної активності студентської молоді різних рівнів; – визначення специфічних особливостей формування соціальної активності молоді з інвалідністю. Результати. Проаналізовано чинники формування соціальної активності студентської молоді на макрорівні (рівні суспільства), мезорівні (рівні освітнього середовища) та мікрорівні (особистісному рівні). Окреслено сучасні пріоритетні вектори теоретичного і практичного досвіду науковців щодо питання формування соціальної активності в процесі соціалізації особистості, при безпосередньому впливі комплексу зовнішніх і внутрішніх факторів. З’ясовано специфіку діяльності та активності студентів з інвалідністю в процесі навчання у закладі вищої освіти та в позанавчальній діяльності. Запропоновано шляхи формування та розвитку соціальної активності молодих людей з порушенням здоров’я.

Посилання

Абрамова С. Суспільно-корисна діяльність як чинник формування соціальної активності особистості. 2015 С. 137-145 URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6hwtLLritoUJ:https://oaji.net/pdf.html%3Fn%3D2015/1054-1436178550.pdf+&cd=28&hl=ru&ct=clnk&gl=ua5.

Базиленко А. К. Особливості формування соціальної активності студентської молоді/ Інсайт : зб. наук. пр. студ., асп. та молодих вчених / ред. кол.: І.В. Шапошникова, О.Є. Блинова [та ін.]. Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. С. 38-44.

Базиленко А. К. Психологічні чинники формування соціальної активності студентської молоді:автореф. дис.… канд. псих. наук: 19.00.07/ Базиленко Анастасія Костянтинівна;Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. Київ, 2018 р. 22 с.

Базиленко А.К. Теоретичний аналіз чинників формування соціальної активності студентської молоді. ScienceRize, № 10/1(27). 2016. С. 23-29.

Базиленко А. К. Самоврядування як вид соціальної активності студентської молоді. Вісник Національного університету оборони України : зб. наук. пр. Київ: НУОУ, 2014. Вип. 3 (40). С. 194-198.

Войчун О.В. Студентське самоврядування як засіб розвитку громадянської активності. Science progress in European countries: new concepts and modern solutions, IV Міжнар. наук. конф., 28 груд. 2018. Stuttgart: Germany, 2018. C. 418-429.

Грисюк О.М. Розвиток соціальної активності особистості: теоретичний аспект Молодий вчений. № 2.1 (54.1) лютий, 2018 р. С. 28-31.

Гога Н.П. Особливості формування соціальної активності студентів покоління “Z”. Сучасна освіта в Україні, Європі та світі: тенденції і тренди. 2019. С. 19-24.

Івженко Ю., Кузнєцова О. Соціально-педагогічні умови формування соціальної активності студентів у діяльності громадських організацій. С. 107-117. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fcSPedeFGI4J:www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/download/106/109+&cd=10&hl=ru&ct=clnk&gl=ua

Качалова Т.Г. Концептуальні основи проблеми формування соціальної активності студентів (дидактичний аспект). Педагогіка вищої та середньої школи, 2012. № 34. С. 55-62.

Кулінченко О.С. Соціальна активність студентів як соціально-педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. С. 34-39. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7273/Kulinchenko.pdfsequence=1&isAllowed=y

Мануйлов Є.М. Соціальна активність молоді: до проблеми розуміння сутності Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, 2010. № 3. С. 3-12.

Мурзіна, А.В., Солодюк Н.В. Соціальна активність особистості студентської молоді – пріоритетний напрямок розвитку Українського державотворення. Духовність особистості: методологія, теорія і практика.2012. № 4 (51), С. 82-87.

Ніколенко Л.М. Формування лідерських якостей особистості у діяльності студентських громадських об’єднань. Автореферат дис. … канд. пед. наук. Слов’янськ, 2013. 20 с.

Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ: монографія / М.В. Півторак, Н.С. Пасічник, О.П. Цвид-Гром, О.П. Хомчук [та ін.]; за заг. ред. Я.В. Новака. Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук», 2018. 211 с.

Палагнюк Ю.В., Файчук О.Л., Костєва Т.Б. Особливості соціальної активності молоді України в умовах Євроінтеграції [Електронний ресурс] Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. № 2. 2019. Режим доступу: http://el-zbirn-du.at.ua/2019_2/20.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ