ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН МОЛОДІ: СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ПІДЛІТКАМИ В ЕРУ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Олександр Володимирович Шевчук Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-0557-2994

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-17

Ключові слова:

соціальні мережі, психоемоційний стан, підлітки, цифрова епоха, молодь, соціальна робота, інтернет-залежність

Анотація

Вступ. У сучасному суспільстві, коли цифрові технології проникли в усі сфери життя, соціальні мережі стали важливою складовою повсякденного існування молоді. Особливо це стосується підлітків, які активно використовують платформи для спілкування, самовираження та здобуття інформації. Водночас існує значна кількість досліджень, що вказують на неоднозначний вплив соціальних мереж на психоемоційний стан молоді. З одного боку, ці платформи можуть стати простором для підтримки та розвитку, де молодь може знайти однодумців і висловлювати себе. З іншого боку, соціальні мережі можуть стати джерелом стресу, тривожності, депресії та соціальної ізоляції через порівняння себе з іншими, зловживанням анонімністю та іншими факторами. Мета. аналіз впливу соціальних мереж на психоемоційний стан молоді та визначення ролі соціальних працівників у підтримці підлітків у цифрову епоху. Наукова новизна 1. Узагальнено й систематизовано наукові підходи до вивчення впливу соціальних мереж на психоемоційний стан підлітків, зокрема з урахуванням когнітивно-поведінкових, емоційно-регуляторних і соціально-психологічних факторів. 2. Вперше у контексті соціальної роботи проаналізовано взаємозв’язок між активністю в соціальних мережах та рівнем емоційного інтелекту підлітків, що визначає глибину їхнього залучення у віртуальні взаємодії та характер впливу на психоемоційний стан. 3. Сформульовано концептуальну модель соціальної підтримки підлітків, яка враховує специфіку їхньої взаємодії з цифровим середовищем та орієнтована на профілактику деструктивного впливу інформаційних технологій на психіку. 4. Визначено соціально-психологічні маркери ризику, пов’язані з надмірним або проблемним використанням соціальних мереж, що можуть бути використані соціальними працівниками як індикатори для своєчасного втручання. Висновки. Результати дослідження свідчать про те, соціальні мережі стали невід’ємним компонентом повсякденного життя підлітків, значно впливаючи на формування їхнього психоемоційного стану, особистісної ідентичності та соціальної поведінки. Цей вплив є амбівалентним: з одного боку, цифрові платформи сприяють розвитку комунікативних навичок, самовираженню, пошуку підтримки та формуванню соціального капіталу; з іншого – провокують почуття тривожності, соціальної ізоляції, формування залежності, зниження самооцінки та порушення емоційної стабільності.

Посилання

Голембьовська Е. Вплив соціальних мереж на соціальний та емоційний стан молодих людей. Освітологія. 13(13). 2024. С. 50–58. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.5

Гречановська О. В., Мегем О. М., Потапюк Л. М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Психологія : наук. журн. 2023. Т. 34(73), № 4. С. 60–66.

Огоренко В., Тимофєєв Р., Гарібова Л., Крамарчук Д., Шорніков А. Використання соціальних мереж підлітками: потенційний вплив на психіку і поведінку. Психосоматична медицина та загальна практика. URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/473

Bertoni E., Centeno C., Cachia R. Social media usage and adolescents’ mental health in the EU. JRC Publications Repository. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC141047

Bhanu B., Roy W. Teens, screens and mental health. URL: https://www.who.int/europe/news-room/25-09-2024-teens--screens-and-mental-health

Euronews. Social media addiction among teenagers reaches alarming levels in Europe. new study. 2024. URL: https://www.euronews.com/next/2024/01/17/ social-media-addiction-among-teenagers-reaches-alarming-levels-ineurope-new-study

Kelly Y., Zilanawala A., Booker C., Sacker A. Social media use and adolescent mental health: findings from the UK Millennium Cohort Study. EClinicalMedicine. 2019. Vol. 6. P. 59–68. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.eclinm.2018.12.00

Rachel Sylvester. We need a social media ban for under-16s, police chiefs say. URL: https://www.thetimes.com/uk/crime/article/crime-justice-commission-police-chiefs-call-social-media-ban-under-16s-d979hds9v

Weaver Matthew. School phone bans alone do not improve grades or wellbeing, says UK study. URL: https://www.theguardian.com/education/ 2025/feb/05/school-ban-phones-not-improve-grades-health-uk-study

World Health Organization. Growing up in a digital world: Data and evidence on digital technologies and child health. Geneva: WHO, 2024. URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789240071904

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28