СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-13

Ключові слова:

емоційний інтелект, розвиток емоційного інтелекту, емпіричне дослідження емоційного інтелекту майбутніх соціальних працівників, програма розвитку емоційного інтелекту, майбутні соціальні працівники

Анотація

Вступ. Дослідження емоційного інтелекту набуває дедалі більшої актуальності, особливо в контексті професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Сучасна система освіти повинна не лише передавати знання, а й сприяти розвитку емоційної компетентності, що є необхідною умовою ефективної взаємодії з клієнтами. Уміння розпізнавати, регулювати та конструктивно виражати емоції є критично важливим для успішної роботи в соціальній сфері. Метою роботи є аналіз соціально-педагогічних підходів до розвитку емоційного інтелекту майбутніх соціальних працівників, визначення його ролі в професійній діяльності та обґрунтування педагогічних умов його формування. Наукова новизна. У статті узагальнено сучасні підходи до розвитку емоційного інтелекту в соціальній сфері, розглядаючи концепції Д. Гоулмана, А. Реана та інших науковців. Особливий акцент зроблено на вивченні механізмів емоційної саморегуляції, які допомагають майбутнім соціальним працівникам зберігати професійну стійкість у стресових ситуаціях. Крім того, обґрунтовано необхідність упровадження програми розвитку емоційного інтелекту для студентів Хмельницького національного університету спеціальності 231 «Соціальна робота». Ця програма спрямована на формування емоційної грамотності, що допоможе студентам точно розпізнавати та інтерпретувати як власні емоції, так й емоції інших людей. Також вона сприятиме розвитку їхніх професійних компетентностей у роботі з різними категоріями клієнтів, формуванню глибшого розуміння емоційних станів і потреб клієнтів, стимулюванню конструктивного емоційного вираження та забезпеченню здатності підтримувати емоційну рівновагу в будь-яких ситуаціях. Висновки. Результати статті свідчать, що високий рівень емоційного інтелекту дає змогу майбутнім соціальним працівникам долати емоційні труднощі, ефективно взаємодіяти з вразливими категоріями населення та мінімізувати ризики професійного вигорання. Запропоновані освітні підходи та практичні методики сприяють розвитку емоційної компетентності, що є важливим чинником професійного становлення майбутніх фахівців.

Посилання

Боковець О. І. Емоційний інтелект як ресурс психічного здоров’я. 2022.

Галузяк В. Розвиток емпатії в учнів підліткового віку Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2020. Вип. 62. с. 210–219.

Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С. Л. Гумецька. Харків : Віват, 2019, 230 с.

Дерев’янко С. П. Резилієнтність та емоційний інтелект дітей під час війни: огляд досліджень різних країн. 2022, 20 с.

Ігнатенко Ж. В. Що важливіше для молодої людини: рівень інтелекту IQ або емоційний інтелект EQ? 2021. 32 с.

Кононенко О. І. Емоційний інтелект як фактор успішної діяльності в соціальній сфері Психологія та соціальна робота. 2023. № 1. С. 7–13.

Рева М. М., Регуш Л. А. Характеристика емоційного інтелекту підлітків із різним рівнем розвитку комунікативних здібностей Психологія і особистість. 2022. № 1(21). С. 143–153.

Трофименко Н. Є. Емоційний інтелект як здатність до розуміння та управління емоціями: теоретичний огляд Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика. 2023. С. 155–157.

Шейко Г. Д. Емоційний інтелект як один із гнучких умінь Проблеми та перспективи розвитку науки, освіти, технологій і суспільства Problems and prospects for the development of science, education, technology and society. 2023. С. 70.

Шпак М. Емоційний інтелект в контексті сучасних психологічних досліджень Психологія особистості. 2011. № 1. С. 282–288.

Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence Imagination, Cognition, and Personality. 1990. Vol. 9. Р. 185–211.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28