ОСОБЛИВОСТІ ПРОЦЕСУ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Юлія Василівна Підвальна Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-4972-4232

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-12

Ключові слова:

соціальна адаптація, молодь з інвалідністю, заклади вищої освіти, інклюзивна освіта, академічна інтеграція, фізична доступність, психологічна підтримка, соціальна інтеграція

Анотація

Вступ. Процес соціальної адаптації молоді з інвалідністю в закладах вищої освіти є важливим і складним аспектом сучасної інклюзивної освіти. З кожним роком питання інклюзії студентів з особливими потребами набуває дедалі більшої актуальності, адже саме заклади вищої освіти є не тільки місцем для здобуття професійних знань, а й просторами для розвитку соціальних, культурних та особистісних компетенцій молоді. У нашому суспільстві проблема забезпечення рівного доступу до вищої освіти для осіб з інвалідністю стає дедалі важливішою, оскільки це безпосередньо пов’язано з їх інтеграцією в академічне та соціальне середовище. Соціальна адаптація молоді з інвалідністю в закладах вищої освіти містить низку чинників, що впливають на успішне залучення цих студентів у навчальний процес та їх подальше соціальне функціонування в суспільстві. Ураховуючи індивідуальні потреби кожного студента, цей процес має специфічні особливості, які потребують індивідуального підходу та активної участі різних учасників освітнього процесу, зокрема викладачів, адміністрації навчальних закладів, соціальних працівників та, безумовно, самих студентів. Важливим аспектом соціалізації молоді з інвалідністю є створення доступного та інклюзивного навчального середовища, яке відповідає як фізичним, так і психоемоційним потребам цих студентів. Створення умов для успішного навчання, взаємодії з однолітками та інтеграції в університетське середовище потребує комплексного підходу. Окрім фізичних аспектів, до яких належать доступність інфраструктури та використання спеціалізованих засобів навчання, важливу роль відіграють соціальні та психологічні бар’єри, з якими стикаються студенти з інвалідністю. Так, процес соціальної адаптації молоді з інвалідністю в закладах вищої освіти є багатогранним і потребує зусиль на рівні організаційних змін, а також культурних і соціальних трансформацій у суспільстві. Актуальність цієї теми зумовлена не тільки необхідністю забезпечити рівні можливості для всіх студентів, а й потребою удосконалити наявні підходи до інклюзивної освіти в Україні та світі. У цьому контексті важливо дослідити як особливості навчального процесу, так і фактори, що впливають на соціальну інтеграцію молоді з інвалідністю в академічну спільноту, що є ключовим для їхнього подальшого успіху як у навчанні, так і в професійній діяльності. Мета та завдання статті. Метою статті є всебічне дослідження процесу соціальної адаптації молоді з інвалідністю в закладах вищої освіти, зокрема виявлення основних аспектів, що впливають на їх інтеграцію в академічне, соціальне та психологічне середовище університетів. Стаття має на меті дослідити як фізичні, так і соціально-психологічні бар’єри, які ускладнюють адаптацію студентів з інвалідністю в навчальних закладах, а також визначити способи подолання цих перешкод через інклюзивні практики, підтримку з боку викладачів, адміністрації та студентського колективу. Крім того, метою є аналіз ефективності наявних механізмів підтримки студентів з інвалідністю, як-от адаптовані навчальні програми, доступність інфраструктури та спеціалізовані сервіси, що надаються закладами вищої освіти. Важливим аспектом є оцінка ролі психологічної та соціальної підтримки у формуванні позитивної динаміки адаптації та розвитку цих студентів, а також вивчення того, як створення інклюзивного середовища впливає на соціальну інтеграцію, самооцінку та академічні досягнення молодих людей з інвалідністю. Результати. У результаті проведеного дослідження виявлено ключові аспекти та проблеми, що стосуються соціальної адаптації молоді з інвалідністю в закладах вищої освіти. З’ясувалося, що цей процес є багатогранним і складним, оскільки містить не тільки фізичну, а й психологічну, соціальну та академічну адаптацію студентів до нового навчального середовища. Результати дослідження показують, що, хоча вища освіта поступово стає доступнішою для осіб з інвалідністю, значні перешкоди для їх повноцінної інтеграції досі є.

Посилання

Базиленко А. К. Самоврядування як вид соціальної активності студентської молоді. Вісник Національного університету оборони України : зб. наук. пр. Київ : НУОУ, 2014. Вип. 3 (40). С. 194–198.

Буяльська Т. Б. Теоретичні аспекти адаптації студентів І курсу до навчання у ВНЗ. URL: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2008/txt/Buyalska.php

Гуцол Л. Використання Інтернет-ресурсів для забезпечення самореалізації особистості в дозвіллєвій діяльності. Молодь і ринок. 2015. № 9. С. 158–163.

Давиденко Г. В. Інклюзія у вищих навчальних закладах Європейського Союзу : монограф. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2015. 314 с.

Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф., Козліковська Н. Я. Освіта осіб з інвалідністю в Україні: можливості та особливості навчання людей з інвалідністю у вищих навчальних закладах : метод. посіб. Київ : Ун-т «Україна», 2007. 41 с.

Мануйлов Є. М. Соціальна активність молоді: до проблеми розуміння сутності. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, 2010. № 3. С. 3–12.

Створення умов для навчання студентів з ООП. Сайт факультету соціальної та психологічної освіти URL: https://fspo.udpu.edu.ua/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%ba%d0%b0/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%ba%d0%be%d0%b2%d0%be-%d0%b4%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%bd%d1%96-%d1%86%d0%b5%d0%bd%-d1%82%d1%80%d0%b8-2/%d0%bf%d1%80%d0%be-%d0%bd%d0%b0%d1%81%d1%81/124027-2/

Сяба М. О. (2013). Роль сім’ї у вихованні дітей з особливими потребами. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля / гол. ред. Г. П. Шевченко. Луганськ : Вид‐во СНУ ім. В. Даля. Вип. 3 (56). С. 164, 166.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28