СПІЛЬНОЧИТАННЯ ЯК СОЦІАЛЬНА ТЕХНОЛОГІЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-11Ключові слова:
читання, спільночитання, соціальні технології, технології соціальної роботи, вразливі групиАнотація
Вступ. Повномасштабна війна в Україні спричинила глибокі соціальні трансформації, як-от вимушене переміщення, втрата житла, сепарація родин, життя в окупації. Це супроводжується психологічним тиском й актуалізує потребу в ефективних формах соціальної підтримки. Зокрема, особливої уваги заслуговують технології, що забезпечують безпеку, інклюзивність і діалогічність. Однією з таких є спільночитання – практика групового читання вголос й обговорення тексту. Мета та завдання статті – проаналізувати потенціал спільночитання як соціальної технології підтримки вразливих категорій населення та розробити трирівневу модель його впливу – на рівні особистості, групи та громади – на основі британського досвіду (зокрема, практики організації The Reader). Результати. У статті висвітлюється необхідність оновити технології соціальної роботи відповідно до викликів війни та трансформацій українського суспільства. Увагу зосереджено на технології спільночитання, що поєднує психологічну підтримку, створення безпечного простору для самовираження та соціальну взаємодію. Автори аргументують доцільність її впровадження з урахуванням тенденцій розвитку інформаційного суспільства, у якому читання набуває нових значень не лише як освітня, а і як соціальна, інклюзивна практика. На основі аналізу стратегічних документів України у сфері популяризації читання й розвитку критичного мислення визначено три парадигми сприйняття читання: культурну, освітню та соціальну. Найменш розвиненою в українському науковому дискурсі виявилася саме соціальна парадигма читання – як практика інклюзії, соціального згуртування та підтримки. Цей аспект став центральним у дослідженні. Авторками проаналізовано британський досвід проєкту The Reader, який реалізує практики спільночитання в різних соціальних установах. Представлено результати численних досліджень, які доводять ефективність спільночитання для різних вразливих категорій людей, які свідчать про покращення психологічного стану, зниження тривожності, зміцнення соціальних зв’язків, формування надії та впевненості в собі. У статті спроєктовано трирівневу модель впливу спільночитання на основі Reader’s Theory of Change: на особистісному рівні – це зниження тривожності, підвищення самооцінки та емоційного комфорту завдяки вислуханості й прийняття; на груповому рівні – формування підтримувального середовища, здатність до співпраці, прийняття різноманітності досвідів, зменшення відчуття самотності; на рівні громади – побудова довіри, формування нових спільних сенсів, мотивація до дій, що сприяють згуртованості й психологічній безпеці. Технологія спільночитання не потребує значних ресурсів, є мобільною, адаптивною до різних вікових та соціальних категорій і може бути реалізована через мережу соціальних служб, бібліотек, молодіжних центрів. Її доказовий характер дає змогу розглядати спільночитання як ефективний інструмент соціальної роботи в умовах нестабільності.
Посилання
Гранчак Т., Кушнарьова М. Читання паперових книг: буття у просторі спілкування. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, 2021, 7, 10–26. https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233251
Дослідження у соціальній роботі: Антологія. Семигіна Т. (упор.) Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2021. 203 с. URL: https://mgmedkoledg.kl.com.ua/wp-content/uploads/2024/04/Doslidzhennya-u-sotsialnij-roboti.pdf
Лякішева А. В., Вітюк В. В., Кашуб’як І. О. Кейсбук методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в Новій українській школі. Луцьк : ФОП Іванюк В. П., 2022. 116 с.
Маркова В. А. Книга в соціально-комунікативному просторі: минуле, сучасне, майбутнє : монографія. Харків : ХДАК, 2010. 252 с. С. 57–58.
Пометун О. І., Гупан Н. М. Розвиток критичного мислення учнів засобами шкільного підручника історії. Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 20. С. 327–338. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_32
Про схвалення Стратегії розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія» та затвердження операційного плану її реалізації на 2023-2025. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text
Український інститут книги 26 березня презентував Стратегію розвитку читання на 2021–2025 роки «Читання як життєва стратегія». Читомо. URL: https://chytomo.com/v-ukraini-prezentuvaly-stratehiiu-rozvytku-chytannia-na-2021-2025-roky/
Billington J., Dowrick C., Hamer A., Robinson J., Williams, С. An investigation into the therapeutic benefits of reading in relation to depression and well-being. November 2010, University of Liverpool. URL: https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2022/11/Therapeutic_benefits_of_reading_final_report_March_2011.pdf
Chronic Pain. A Comparative Study of Cognitive Behavioural Therapy and Shared Reading for Chronic Pain. The Reader, 2016. URL: https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2022/11/Chronic-Pain-Summary.pdf
Davis Ph., Magee F. What Literature Can Do. An investigation into the effectiveness of Shared Reading as a whole population health intervention. University of Liverpool. URL: https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2022/11/What-Literature-Can-Do.pdf
Liebling A., Auty К., Gardom J., Lieber E. An Evaluation of the Experience and Meaning of Shared Reading in Psychologically Informed Planned Environments in Prisons. Ministry of Justice Analytical Series, 2022. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/63469f72d3bf7f618b1cb7b6/evaluation-of-shared-reading-in-pipes.pdf
Loboda, S., Pavlyk, N. & Plyska, Y. Shared Reading as the Cognitive and Metacognitive Factor of the Increasing Children and Youth Well-Being, Youth Voice Journal, 2024, 14(3), 120–128, ISBN (online): 978-1-911634-82-9
National Reading Panel. Teaching children to read: An Evidence-Based Assessment of the Scientific Research Literature on Reading and Its Implications for Reading Instruction. Reports of the subgroupsю URL: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf
Our Research. Shared Reading changes lives by improving wellbeing, reducing social isolation and building stronger communities. The Reader. URL: https://www.thereader.org.uk/shared-reading-wwd/our-research/
Read to Care. An Investigation into Quality of Life Benefits of Shared Reading Groups for People Living with Dementia. The Reader Organisation (TRO), 2014. URL: https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2022/11/Read-to-Care-2014-Final.pdf
Stronger Foundations For The Future. Growing shared reading with support from the second half fund, May 2019. URL: https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2020/06/Stronger-Foundations-For-The-Future-The-Readers-Second-Half-Fund-Repo....pdf