ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ У СИСТЕМІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Володимир Васильович Присакар Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0001-7843-9839
  • Раїса Віталіївна Козак Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-4779-1765

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-15

Ключові слова:

педагог, педагог-новатор, важкі діти, особистісно орієнтоване навчання, інклюзивна освіта, Павлиська середня школа, батьківська школа, педагогічний колектив, психолого-педагогічна підтримка

Анотація

Вступ. У статті розкрито основні моделі розвитку інклюзивної освіти на основі особистісно орієнтованого підходу у практиці роботи Павлиської середньої школи. Метою статті є наукове обґрунтування концептуальних положень, визначених В. Сухомлинським щодо особистісно орієнтованого навчання у системі інклюзивної освіти. Наукова новизна. Авторами обґрунтована актуальність використання новаторського досвіду видатного педагога в інклюзивних класах закладів середньої освіти, якому присвячено значну кількість науково-педагогічних та художньо-публіцистичних праць. Головне місце у його творах займають питання, яким педагог-практик надавав особливого значення: як навчати дітей, котрим важко вдається засвоєння навчального матеріалу в умовах масової загальноосвітньої школи; яких заходів необхідно уживати для того, щоб діти з обмеженими можливостями перебували в атмосфері повноцінного життя шкільного колективу; причини відставання у розумовому розвитку дітей; робота з батьками, які виховують таких дітей; організація психолого-педагогічної освіти з такими батьками. Важливо також знайти кожній дитині посильну розумову працю, доступні шляхи подолання труднощів, залучати до цікавої роботи, щоб вони могли розвиватись інтелектуально, відчути багатство рідного слова. Висновки. Проаналізовано основні напрями діяльності Василя Сухомлинського як ученого і педагога-новатора щодо упровадження методики захисного навчання з метою забезпечення психолого-педагогічної підтримки учнів, яким важко вдається навчання, принципу передбачуваного успіху для таких учнів, рівного доступу до загальної освіти дітям з особливими освітніми потребами. Визначені завдання, які необхідно зреалізувати при роботі з такою категорією дітей, зокрема, вплив функцій художньої літератури на становлення особистості учня, значення читання для корекції та розвитку важких дітей, розвиток їхнього мовлення, мислення, емоційної сфери. Визначені основні концептуальні положення, які стали основою сучасної інклюзивної освіти та особистісно орієнтованого навчання.

Посилання

Сухомлинський В.О. Духовний світ школяра. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 1. Київ, 1976. С. 209–637.

Сухомлинський В.О. Людина неповторна. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 5. Київ, 1977. С. 80–96.

Сухомлинський В.О. Найвідсталіший у класі. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 5. Київ, 1977. С. 584–590.

Сухомлинський В.О. Народження громадянина. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 3. Київ, 1977. С. 283–657.

Сухомлинський В.О. Проблема виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 1. Київ, 1976. С. 55–206.

Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором школи. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 4. Київ, 1977. С. 393–626.

Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві. Вибрані твори: у п’яти томах. Том 2. Київ, 1976. С. 419–654.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27