ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ՚Я УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-7Ключові слова:
ментальне здоров’я, учасники освітнього процесу, воєнний стан, дистрес, травматичні події, глімери, техніки майндфулнес, Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?»Анотація
Вступ. Через війну громадяни нашої держави втрачають близьких, домівки, здоров’я, виявляються відірваними від сім’ї та звичного оточення, можуть ставати свідками насильства та руйнувань. Вразливою категорією у цьому контексті є учасники освітнього процесу, які через військову агресію можуть перебувати у стресовому чи депресивному стані, відчувати тривогу, страхи, що безпосередньо впливатиме на їхні можливості та мотивацію до здійснення освітньої діяльності, і бути однією із причин погіршення ментального здоров’я. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю пошуку ефективних механізмів вирішення означеної проблеми, що підтверджено аналізом наукових джерел останніх років та соціологічними дослідженнями 2023 р. та 2024 р. проведеними Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України. Мета та завдання статті – визначити ключові проблеми, пов’язані з підтримкою ментального здоров’я учасників освітнього процесу та пошук ефективних засобів його збереження в умовах воєнного стану. Мету дослідження реалізуємо через виконання таких завдань: уточнити дефініцію поняття «ментальне здоров’я особистості»; визначити тригери та глімери, які впливають на ментальне здоров’я учасників освітнього процесу, схарактеризувати програми психосоціальної підтримки як дієві інструменти збереження ментального здоров’я. Результати. З’ясовано, що критеріями ментального здоров’я особистості є: емоційна рівновага, адекватність сприйняття реальності, здатність до саморозвитку, соціальна адаптація, здатність до конструктивного вирішення проблем, почуття сенсу життя, психічна стійкість. Ефективними засобами збереження ментального здоров’я особистості визначено: достатній сон, збалансоване харчування, фізичну активність, «контактність» з природою, позитивне мислення, відпочинок та соціальну підтримку. Корисним є використання глімерів – позитивних подразників, пов’язаних із сенсорними каналами (візуальним, аудіальним, кінестетичним, дискретним), які врівноважують стресові подразники (тригери, стресори), заспокоюють та надають відчуття гармонії. Дієвими є техніки майндфулнес (усвідомленості), що допомагають особистості зосереджуватись на моменті «тут-і-зараз» шляхом дослідження реакцій у тілі, думок та почуттів, реакцій на оточення, без оціночних суджень. Визначено, що впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» (ініціатива О. Зеленської) в освітню галузь, є можливим через інтеграцію навичок збереження ментального здоров’я в освітній процес навчального закладу.
Посилання
Базові навички турботи про себе. Бюро ВООЗ в Україні. 2022. 42 с.
Всесвітня організація охорони здоров’я. Офіційний сайт: URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthe ning-our-response
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?». URL: https: //howareu.com
Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді : монографія / НАПН України; за заг. ред. В. Г. Кременя; [В. Г. Панок, С. Д. Максименко, М. М. Слюсаревський, Л. І. Прохоренко, Н. В. Чепелєва, Т. І. Куліш, С. Л. Чуніхіна, І. Г. Губеладзе, І. І. Ткачук, Н. А. Ярмола]. [Електронне видання]. Київ, 2024. 188 с.
Калашнікова Л. В., Руденко Ю. Ю., Руденко С. А. Розуміння сутності ментального здоров’я в контексті комплексного підходу. Наукові записки. Серія:Психологія. 2024. Вип. 1(3). С. 74–81.
Корх В. М. Особливості психотерапевтичної роботи з психоемоційними станами дітей війни. Освітньо-науковий простір, 2023. Вип. 6 (2-2023). С. 103–114.
Кравченко О. Cоціально-психологічна підтримка ментального здоров’я учасників освітнього процесу в кризових ситуаціях (практичний досвід). Social Work and Education. 2023.Vol. 10, No. 1. pp. 35–46.
Підсумки Національної програми психічного здоровʼя та психосоціальної підтримки за 2022 р. URL: www.umj.com.ua/uk/novyna-237177-pidsumki-natsionalnoyi-programi-psihichnogo-zdorov-ya-ta-psihosotsia lnoyi-pidtrimki-za-2022-r
Ткачишина О. Р. Проблема ментального здоров’я в Україні: психологічний аналіз. Психофізіологія та медична психологія. 2023. Вип. 53. С. 207–211.
Топузов О., Головко М., Локшина О. Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український Педагогічний журнал. 2023. Вип. 1, С. 5–13.