MAIN TRENDS IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN SOCIONOMIC SPECIALTIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-15Keywords:
trends in the development of professional education, professional training, future specialists in socionomic specialtiesAbstract
Introduction. Modern vocational education acquires a new function – it becomes a means of integration into world and national culture, being at the same time a means of humanizing human relations. Researchers primarily include globalization and integration as civilizational trends in the development of education in the modern world. It has been proven that these processes are caused by the public need for specialists with a new socio-cultural position; the tendency of modern professional training to humanitarian, socio-cultural orientation; the need to develop new didactic systems characterized by flexibility, variability, adaptability; strengthening the socializing role of education for adults; expanding the possibilities of informal education through distance and individual learning. The purpose of the study is to determine and substantiate the leading trends in the professional training of future specialists in socionomic professions, to align their main parameters with social changes and leading directions of social progress. Conclusions. The theoretical substantiation of the essence of professional training of future specialists in the socionomic sphere is based on the understanding of general patterns, factors (socio-political, socio-economic, social, socio-pedagogical) and leading trends (humanization of human relations, the desire to train competitive young specialists, features of future specialists in socionomic specialties during the period of professionalization, interprofessionalism of their professional training). They are correlated with the main trends in the development of higher education based on their interrelations and interdependencies, which ensures the possibility of successful work of professionals in the conditions of the socionomic sphere, the form of their inclusion in the sociopolitical, socio-economic, socio-pedagogical, socio-cultural processes of society.
References
Ганаба С. Методологічний потенціал трансдисциплінарного підходу в організації змісту навчання. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», Серія «Філософія». 2014. Вип.15. 62–67.
Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. Київ : ВІПОЛ. 2000. 81–107.
Дольська О. О. Епістемологічні основи трансдисциплінарного підходу в сучасній освіті. Теорія і практика управління соціальними системами. 2012. 1, 16–22.
Дубасенюк О. А. Розвиток вищої освіти: тенденції та перспективи. Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура. Київ : НАПН України, 2018. 135–142.
Кремень В. Г., Ільїн В. В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму. Київ : Педагогічна думка, 2012. 368 с.
Кубіцький С. О. Сучасні технології соціальної роботи: світовий досвід та тенденції розвитку в Україні. Монографія. Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. 2015. Київ : Міленіум, 320 с.
Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників за сучасних умов: інноваційні тенденції. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. Педагогічні науки, 2016. 1(83), 117–122.
Тюльпа Т. М. Закономірності професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей в умовах модернізації вітчизняної освіти. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2023. С. 559–567.
Тюльпа Т. М. Соціальна компетентність майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей: теорія й практика: монографія. Черкаси: Вид. Чабаненко Ю. А. 2020, 479 с.
Яровенко Т. С., Тенденції та проблеми розвитку освіти в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут», 2015. 12. С. 167–172.
Vienni Baptista B., Rojas-Castro S. Transdisciplinary institutionalization in higher education: a two-level analysis. Studies in Higher Education, 2020. 45 (6). 1075‒1092.