РОЗВИТОК РУХОВИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ З ДЦП ЗА ДОПОМОГОЮ ЛФК З ВИКОРИСТАННЯМ МУЗИЧНО-РИТМІЧНОГО СУПРОВОДУ

Автор(и)

  • Лариса Валентинівна Арнаутова Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-1844-0878
  • Зульфія Раїсівна Маматова Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-9028-1085

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-2

Ключові слова:

дитячий церебральний параліч, лікувальна фізична культура, рухливі ігри, музика і ритм

Анотація

Вступ. Рухові порушення а у дітей з ДЦП викликані порушенням роботи відділів мозку, що призводить до порушення тонусу м'язів, а це, в свою чергу, впливає на виконання довільних рухів. Фізичні вправи і рухливі ігри – це ефективні методи, які нормалізують м'язовий тонус, стимулюють рухи кінцівок, що по законах зворотного зв'язку стимулює розвиток рухових центрів мозку. Рухливі ігри з використанням музично-ритмічного супроводу забезпечують розвиток загальної та дрібної моторики рук, стійкість дитини у вертикальному положенні, корекцію зламаної постави. Ігрова діяльність спрямована на розслаблення спастичних і стимуляцію атонічних м'язів. Мета та завдання – корекція моторних функцій у дітей старшого дошкільного віку за допомогою рухливих ігор з використанням музично-ритмічного супроводу. Результати. Діагностичне дослідження загальної та дрібної моторики у дітей старшого дошкільного віку з різними формами ДЦП показало, що рівень розвитку цих показників нижче середнього. На заняттях ЛФК ми використовували мобільні ігри для розвитку загальної та дрібної моторики, ігри для розвитку уваги та швидкості реакції, ігри для розвитку координації взаємодії очей та рук, вправи для розвитку психомоторних можливостей. Використання музики підвищує ефективність виконання завдань, знімає напругу тонусу м'язів, стимулює і координує рухи. Ми надали особливого значення музично-ритичномуу супроводу в рухливих іграх, особливо музики уроаїнських авторів та українським народним пісням. Результати повторної діагностики показали, що розвиток дрібної моторики у 37,5% та розвиток загальної моторики у 25% дітей відповідають високому рівню розвитку. Отримані дані показують ефективність мобільних ігор з корекції моторики у дітей з ЦПК. Це проявляється в збільшенні об'єму, появі плавності і точності, поліпшенні координації і швидкості рухів.

Посилання

Долбенко С. В. Використання нетрадиційних засобів діяльності для розвитку дрібної моторики дітей дошкільного віку. Дошкільний навчальний заклад. 2018. № 4. С. 6–12.

Грубар І., Грабик Н., Гулька О. Соціальна адаптація дітей з ДЦП засобами фізичного виховання. ІІ Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат»: матеріали конференції. Тернопіль, 2022. с. 55–59. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25819

Кашуба В., Чухловіна В. Технологія корекції рухових порушень у дітей молодшого шкільного віку зі спастичними формами церебрального паралічу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2017. № 2. С. 177–182.

Парасюк І. Ф. Визначення рівня розвитку дрібної моторики у дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ. Актуальні питання спеціальної інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти: зб. наук. праць. Харків 2022. С. 134–137.

Співак Б. Г., Вітензон А. С. Клініко-біомеханічні передумови корекції ходи хворих на ДЦП за рахунок стимуляції м’язів. Протезування. 2016. С. 65–73.

Ружицька Л. І. Клінічна характеристика дитячого церебрального паралічу. Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць. 2019. 15. С. 564–575. URL: http://heartandvessels.com.ua/index.php/2227-6246/ article/view/160716

Чеботарьова О.В. Дитина із церебральним паралічем. Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.

Чемеріс М., Худецький І. Ю., Антонова-Рафі. Ю. В. Підходи та методи фізичної терапії дітей при церебральному паралічі зі спастичною диплегією. Клінічна та профілактична медицина. 2022. № 3. с. 55–61 URL: https://cp-medical.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27